Gå til innhold

Mulig å slippe millitæret?

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål angående millitæret. Det har seg slik at jeg aldri ble kalt inn da jeg var rundt 18 år, noe jeg var glad for den gangen, men som irriterer meg grenseløst nå.

I fjor fikk jeg innkallelsen, og måtte egentlig inn januar2008. Jeg fikk dette utsatt pga skole. Skolen er ferdig til sommern (forhåpentligvis hvis jeg står i alle fag) og da er jeg endelig etter 100år med skole ferdig utdannet og kan komme meg ut i arbeidslivet.

Jeg har nå fast forhold, og jeg regner med at det kommer til å vare en stund (var over ett år nå).

Det som da er kjipt er at jeg mest sannsynelig vil få den innkallelsen igjen til sommern eller noe sånt. Det blir da året jeg fyller 23 år. Hvor kjipt er ikke det, å havne i millitæret når man endelig er ferdig med utdannelsen, har fast forhold, tenker på å flytte sammen og vil ut i arbeidslivet?

Er det noen måte å slippe unna den møka på? Eller må jeg bare ta det som det kommer og hoppe i driten når den tid kommer?

En annen ting er at jeg vurderer å kjøpe meg bil nå, noe jeg er litt usikker på om jeg skal grunnet millitæret. Er jo litt kjipt å kjøpe en bil jeg ikke får brukt på et helt år.

Kom gjerne med tips og innspill. For at det er sagt, jeg orker ikke å si ting som at jeg er sengevæter, bruker dop eller annet slumt for å slippe millitæret. Kan til nød si at jeg er våpennekter, men det er vel noe jeg burde sagt under sesjonen uansett. Dessuten ville jeg bare fått siviltjenese.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.

Du gjør det bare det dårlig på hørselstesten. Får du 4 der slipper de deg ikke inn uansett om du har 9 på alt annet.

EDIT: leste ikke det siste, om sengevæter osv.. Men du kan jo si at du er homo.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
.

Du gjør det bare det dårlig på hørselstesten. Får du 4 der slipper de deg ikke inn uansett om du har 9 på alt annet.

EDIT: leste ikke det siste, om sengevæter osv.. Men du kan jo si at du er homo.

Det er vel strengt tatt vanskelig å spille på hørseltesten ettersom om man ikke klarer å høre begrenset til en visst punkt gjennom skuespill. Du må enten spille helt døv eller finne en annen metode.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å lyge men bare sett av et par dager til å møte opp når de kaller deg inn. Når du har stått i kø en del timer i leiren og endelig kommer inn til legen forteller du bare sannheten, at du er 23 år og olding i forhold til alle andre og du har lyst til å gjøre andre ting i livet enn å sitte å deppe i militæret et helt år. Si at du overhodet ikke er interessert i være der eller gjøre noen som helst nytte for deg. Det funket for meg og jeg slapp unna...

Lenke til kommentar
Kan til nød si at jeg er våpennekter, men det er vel noe jeg burde sagt under sesjonen uansett.

Det er da lov å komme på bedre tanker i ettertid :) Enkelte søker om å bli overført til siviltjeneste etter en stund med militærtjeneste, av prinsippielle grunner.

Dessuten ville jeg bare fått siviltjenese.

Ikke sikkert det er så ille. Dersom du tror det kan skje for deg, kan du jo se om du finner en arbeidsplass som kan være litt relevant for deg, og som du kan få der du og kjæresten din vil bo :) Oppdragsgiverne skriker etter sivilarbeidere, så du får god anledning til å være med å bestemme arbeidsplass. Om du ikke trives der du blir utplassert først, er det dessuten godt mulig å få jobbe et annet sted resten av tjenestetida.

Det kan vel være deilig med et års pause fra tenkinga også, og gjøre litt "tanketomt" arbeid på en arbeidsplass som antakeligvis er ganske avslappende og koselig, før du starter i "skikkelig" arbeid? :) Bra for CVen også. Vi som tar siviltjeneste er jo samvittighetsfulle og gode mennesker ;)

Du kan jo lete litt blant oppdragsgivere også før du bestemmer deg. Da finner du et skjema for deg og arbeidsgiveren, som dere sender til siviltjenesten med beskjed om avtalen. Ordner det seg ikke, vil antakeligvis siviltjenesten være hjelpsomme med å finne en passende arbeidsplass til deg når du er på Dillingøy for å bli utplassert.

Jeg var sivilarbeider for et par år siden. Jeg stortrivdes, og mener at siviltjenesten er en kjempebra ting både for samfunnet, dem vi jobber for, og for oss som får bidra med noe godt på en enkel måte. Dersom du (eller andre som leser dette) vil vite mer om f.eks. hvordan jeg hadde det på min arbeidsplass, eller regler og for så vidt godtgjørelser og lønn, må dere gjerne ta kontakt med meg på PM. Ellers kan siviltjenesten.no gi oppdaterte tall på f.eks. lønn og godtgjørelse ;) Der finner dere også lett alt av skjemaer, og håndbok for sivilarbeidere, som jeg tror dekker absolutt alt du kan finne på å spørre om...

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

www.dimme.cjb.net

Gå til privat lege nå og få legeattest på noe som medisinsk kan hindre deg i å utføre dine oppgaver som vernepliktig. Nakke, kvalme, søvnproblemer etc.

Gå så første dagen du er på militærbasen og forlang å møte legen. Ta med deg legeattesten fra privatlege. Krydre det gjerne med noen sterke resepter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...