Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lære å sveise

Anbefalte innlegg

Er litt skummelt det der med acetylen og at det ikke kan komprimeres. Det eksploderer! Når du kjøper/leier ny flaske står det 16 bar trykk på den :ohmy: 200 bar på oksygenet, men det tåler og bli komprimert.

Acetylenflaska er fylt med en porøs masse som lagrer acetylenen i små lommer inni gassflaska.

Det jeg skal fram til er at hvis flaska velter og det begynner og renne guffe ut så løp som f***!

Må bare understreke at oksygenen du får på de sveiseflaskene skal ikke tas for og være vanlig luft! En klassekamerat blåste rein klærne sine med sveiseapparatet og han eksploderte i flammer 10min etterpå når han skulle ta seg en røyk. Han ser ikke ut i dagslys til dags dato og dette er vel 10 år siden. Lufta er ekstremt brennbar i forhold til den du puster inn. OBS OBS OBS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UTROLIG mye vranglære her!

Ikke kjøp Biltema/Clas Ohlson apparater, det lønner seg ikke, og man får dårlig resultat. Kjøp Esab/Lincoln Electric/ Norweld aparater, for disse er kvalitet, og ikke sånn jalla greier man kjøper på clas og biltema.

Alternativene dine er: MAG, Rørtråd, TIG, Autogen og elektrode.

MAG er Metal Active GAS, Det er CO2 i dekgassen som er aktivt i sveisebadet. (automatisk mating av tilsett)

Rørtråd er samme som mag, bare at det er flussmiddel inni som utvikler gass og beskytter smeltebadet. (automatisk mating av tilsett)

TIG er Tungsten Inert Gas, og er en ikke-smeltende elektrode som smelter metallet og tilsett må tilføres for hånd.(ikke noe for nybegynnere)

Autogen er Acetylen og O2 som brenner på en så høy temperatur at det smelter metallet. Tilsettet tilføres for hånd og er ikke noe for ferskinger.

Elektrode/mma er tilsett som har flussmiddel/elektrodedekke utenpå seg, og egner seg ikke på tynnplater.

Skal du sveise tynnplater i svart stål, så ville jeg anbefalt MAG, Rørtråd eller TIG. Med TIG får du et penere resultat og mindre pussing(fjerning av perler og overskuddsveis) men er dog vanskeligere og utvikler mye varme.

Velter Acetylenflasken, og det renner gugge ut (Dette er Aceton) så rett opp flasken, steng ventilen, ring brannvesen og stå og spyl med en hageslange med kaldt vann på flasken. Løper du, så utsetter du andre for fare, og huset ditt ;)

Skal du sveise aluminium, så MÅ du ha AC/DC aparat ;) Og da ville jeg gått for TIG. AC/DC apparater er utrolig dyre, så da ville jeg heller sendt tingen du skal ha sveist inn til ett verksted.

Jobber som sveiser og platearbeider. Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...