Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lære å sveise

Anbefalte innlegg

Har hatt lyst til å lære meg å sveise en stund. Blir nok mest brukt på karosseriplater, og da er vel et MIG-apparat bankers?

Blir mest til å sveise småting, litt rusthull og slikt - og det er sikkert ganske greit å kunne. :p Hvor vanskelig er det egentlig?

Noen å anbefale? Er til hobbybruk og jeg har aldri sveiset før, så tenker å legge 1000-1500 i det.

Noen gode bøker om emnet forresten?

Takker (:

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg langt ifra noen ekspert på sveising, men dersom du skal sveise karosseriplater må du ha MAG-apparat (hvis du ikke har karosseri i aluminium da så klart..). MIG brukes stort sett til aluminium. Det er i praksis samme apparat, men med forskjellig gass.

Er det ikke enklest med elektroder hvis du skal bruke det så lite? Da slipper du leie av gassflaske, og jeg har også vanskelig for å tro at du får et MIG/MAG-apparat til 1500 kr. Kanskje et brukt elektrodeapparat ligger i den prisklassen?

Lenke til kommentar
Nå er jeg langt ifra noen ekspert på sveising, men dersom du skal sveise karosseriplater må du ha MAG-apparat (hvis du ikke har karosseri i aluminium da så klart..). MIG brukes stort sett til aluminium. Det er i praksis samme apparat, men med forskjellig gass.

Er det ikke enklest med elektroder hvis du skal bruke det så lite? Da slipper du leie av gassflaske, og jeg har også vanskelig for å tro at du får et MIG/MAG-apparat til 1500 kr. Kanskje et brukt elektrodeapparat ligger i den prisklassen?

Funker ikke med elektroder til tynnplate gitt :whistle:

Lenke til kommentar
Hva slags gass bruker ett MIG apperat? MAG bruker Acetylen ikke sanst?

Acetylen er en brennbar gass, mens gassene som brukes til sveising med MIG/MAG er dekkgasser. Acetylen brukes derimot til gassveising, sammen med oksygen. Dekkgassenes oppgave er, om jeg husker rett, å unngå urenheter i sveisen og sørge for at lysbuen sveiser slik den skal. Eksempler på dekkgasser (i hvert fall til MAG) er Argon og Mison.

Endret av Blablablabla
Lenke til kommentar

Funker ikke med elektroder til tynnplate gitt :whistle:

Ok, da vet jeg det også :)

Lenke til kommentar
Har hatt lyst til å lære meg å sveise en stund. Blir nok mest brukt på karosseriplater, og da er vel et MIG-apparat bankers?

Blir mest til å sveise småting, litt rusthull og slikt - og det er sikkert ganske greit å kunne. :p Hvor vanskelig er det egentlig?

Noen å anbefale? Er til hobbybruk og jeg har aldri sveiset før, så tenker å legge 1000-1500 i det.

Noen gode bøker om emnet forresten?

Takker (:

Har hatt samme ønske selv lenge, og har lett både her og der etter kurs, men det ser ut som at jeg får bli arbeidsledig for å ta et sveisekurs (og da får jeg det i tillegg gratis).

Både bøker og DVD-er burde være fullt mulig å få tak i. Skulle egentlig til å anbefale gasolin.no, men det var visst ikke bøker for sveising der, men jeg mener at jeg har sett bøker i samme serie på amazon som omhandler sveising.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Så det er en MAG-sveis jeg bør se etter, siden det hovedsakelig er stålplater jeg skal sveise? Både Biltema og Claser'n har apparater i prisleiet 1000-2000, og jeg lurte på om disse er helt ok til hobbybruk? Til eksempels denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20599992. Hva er "feil" med den, om man kan si det slik? :p

DVD-er ja, det var ikke dumt. Har også Haynes "Sveisemanual" på PC-en, den tar for seg både MIG; MAG; TIG og MMA, tror jeg - selv om kun MIG/MAG blir aktuelt i første omgang.

Lenke til kommentar
Er den så dårlig denne golfen din da? virker som du må lære deg alt mulig av arbeide :p

Hehe...funker den. Tenkte å sveise bakluken i første omgang.

Men alltid noe småplukk på en god gammel bil, selv om jeg begynner å se lyset i enden av tunnellen nå. :p

Hvorfor må eg leie gassflaske? Er det ikke bare en slik vanlig "bensinstasjongassflaske" som man har i campingvogner o.l. ? Eller tar jeg heeelt feil? (:

Lenke til kommentar
Hvorfor må eg leie gassflaske? Er det ikke bare en slik vanlig "bensinstasjongassflaske" som man har i campingvogner o.l. ? Eller tar jeg heeelt feil? (:

Eksempler på dekkgasser (i hvert fall til MAG) er Argon og Mison.

Argon og Mison får man vel ikke på en bensinstasjon men heller på f.eks Tess

Lenke til kommentar
Hva slags gass bruker ett MIG apperat? MAG bruker Acetylen ikke sanst?

Ett MIG apparat bruker en blanding av helium og argon. (etter som jeg husker)

Og MAG bruker ikke acetylen nei. hadde blitt god futt i sveisen da :tease:

Men argon og mison som en sa i en post her for lidt siden.

Nå er jeg langt ifra noen ekspert på sveising, men dersom du skal sveise karosseriplater må du ha MAG-apparat (hvis du ikke har karosseri i aluminium da så klart..). MIG brukes stort sett til aluminium.

MIG blir brukt til reaktive material som aliminium, magnesium, beryllium, titanium og zirconium.

Så " MAG it is !"

Vist du sveiser karosseriplater (1-2mm) med MAG, vil du lett smelte hull i dem. Derfor er MAG mest brukt til punktsveising på karosseri, mens du sveiser det sammen med TIG etterpå.

Og en ting de har til felles er att de trenger gass. TIG bruker argon (tror jeg), så det blir samme problemet der også.

Det beste for vanlige hustander er pinnesveis, men det er ikke alltid det beste.

Edit; Sjekk også ut http://www.sveisenett.no/

Endret av _tommy-
Lenke til kommentar

MiG bruker en blandgass som består av Argon. Acetylen finnes i flaskene, men dette kun for å ta opp gassen i flaskene. Argon kan nemmelig ikke utsettes for høyt trykk :)

MaG bruker en aktiv gass for bruk til aluminium.

Til karosseri sveising anbefaler jeg TiG uten tilsettstråd. MaG kan også brukes til pungting, spørs hvilket matriale det består av. (En volvo 740 består altså ikke av lettmetall som f eks Aluminium eller rustfritt stål)

Ok, hvor mye ligger leie på? Har sett noen "gassfri" sveiseapparat på Biltema og Clas Ohlson, fungerer dette til hobbybruk?

Det blir evt Rørtråd eller Dekkende Elektrode apperat. Helt greit til tykkere og tyngre matrialer, men ikke tynnplate/alu/rustfritt.

Lenke til kommentar

Her var det me vranglære ut og gikk ja

MIG: metal inhert (innaktiv) gass Her bruker vi Argon som er en edelgass....og nei det finess ikke spor av Acetylen, naar det gjelder trykk saa er vanlig trykk ut i sveisepistolen 15-20 bar. Matrialet vi sveiser er Aluminium

MAG: metal aktiv gass, Da er det en blandgass av co2 og argon der co2 er den aktive gassen, mer co2 dess varmere sveis. Matrialet vi sveiser her er staal

Forskjell paa Mag og mig apperat er taaden som blir brukt og gassen

Pa rør traad saa brukes samme gass

Gasen heter secure 18

TIG: Tungsten eller wolfram inhert gass Her er det argon som er gjeldende

Gassens hovedfungsjon er aa beskytte sveisen for oksygen....uten gass blir det stratos...eller porer...untaket er co2 som medvirker aktivt i smeltebadet

Kilde.....vell jeg har jobbet som fagarbeider i plate/sveis i mange aar

Endret av Blue
Lenke til kommentar
Dette ble litt off topic, men hva slags sveiseapperat er det man bruker Acetylen og oksygen i da?

Da brukes disse to gassene i lag ingen ekstra apperater, Acetylen er den brennbare gassen og oksygen for aa skape en ren flamme pluss at den er til for aa skape skjæretrykk ved skjærebrenning. bare for aa nevne det saa er det da to separate flasker viss noen lurte

Lenke til kommentar
Dette ble litt off topic, men hva slags sveiseapperat er det man bruker Acetylen og oksygen i da?

Da brukes disse to gassene i lag ingen ekstra apperater, Acetylen er den brennbare gassen og oksygen for aa skape en ren flamme pluss at den er til for aa skape skjæretrykk ved skjærebrenning. bare for aa nevne det saa er det da to separate flasker viss noen lurte

Ok, da skjønner jeg... Ble litt intresert nå onkelen min var her for å sveise noe greier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...