Gå til innhold

Valg av Digitalt Speilrefleks, har objektiver fra før.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er ny bruker på forumet.

Har lenge vurdert å gå til anskaffelse av ett digitalt speilreflekskamera.

Kjøpte meg ett "valig" speilrefles tidligere(Minolta Dynax 500si) med ekstra objektiv.

Tenkte dere som er "proffe" kan gi meg litt hjelp og råd.

Er egentlig veldig glad i å ta bilder, men har til nå bare brukt kompakt digitalkamera etter at jeg kjøpte det, så synes det er på tide og fornye seg litt igjen.

Bruken er val alsidig fotografering, fammilie, fisketurer, jaktturer, natur etc.

Trenger egentlig ikke det mest avanserte kameraet. Tror jeg kommer langt med god "auto" funksjon.

Det viktigste er vel at jeg får gode bilder, ikke at det er ett hav av funksjoner jeg aldri kommer til å bruke.

Selvsagt vil det være en fordel å kunne bruke diverse objektiver, da spesielt så jeg kan ta bilder i "vanlige" situasjoner og på avstand, med telelinse. Macro har jeg ikke prøvd tidligere, men dette kan jo kanskje også være interesant når man er ute i fjellet etc og det er mange fine fjellblomster etc.

God batterikapasitet ser jeg også på som ett pluss.

Har lenge vurdert følgende: Nikon D40, Canon EOS350 og Canon EOS400.

Også de med X(flere pixler, hete de ikke Nikon D40X etc)

De Objektivene jeg har fra før er:

Orginal Minolta objektiv, AF 35-80 (AF zoom 0,38m/1,3ft MACRO) og TAMRON AF (LD 70-300mm 1:4-5,6 TELE-MACRO 1:3,8)

Da det er så mye om og men ang objektiv valg og hva som fungere på de forskjellige kamera osv håper jeg at noen her kan hjelpe.

Vil jeg kunne bruke noen av de jeg har fra før mot noen av disse kameraene osv.

Trenger som sagt ikke det dyreste kameraet, men ett GODT kamera ønsker jeg.

Håper på svar her, men hvis noen har tips etc om gode kjøp/linker etc, er jeg veldig takknemmelig for en mail

Vennlig Hilsen

Thomas

[email protected]

Endret av Formann1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker å bruke dine eksisterende objektiver på et nytt kamera; så må du kjøpe et fra Sony; som har "tatt over" for Minolta. De har to modeller Alpha 100 og Alpha 700; den er er rimelig, og den andre dyr (og helt ny modell med mye morsomt).

Ut ifra spesifikasjonene på de to objektivene du har; så kan du like gjerne begynne forfra hvis du ikke liker Sony kameraene. Dette fordi de er rimelige og ikke spesielt gode. De er også beregnet på film-kameraer; noe som kan gi mindre optimale bilder på en digital speilrefleks.

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker å bruke dine eksisterende objektiver på et nytt kamera; så må du kjøpe et fra Sony; som har "tatt over" for Minolta. De har to modeller Alpha 100 og Alpha 700; den er er rimelig, og den andre dyr (og helt ny modell med mye morsomt).

Ut ifra spesifikasjonene på de to objektivene du har; så kan du like gjerne begynne forfra hvis du ikke liker Sony kameraene. Dette fordi de er rimelige og ikke spesielt gode. De er også beregnet på film-kameraer; noe som kan gi mindre optimale bilder på en digital speilrefleks.

Tom

Er ikke helt enig i vurderingen av filmkameraobjektiver på aps-c-sensorer (alle de aktuelle kameraene). Disse sensorene vil kun benytte den "beste " delen av 35mm-objektivene, og derfor unngå vignettering og hjørneuskarphet.

Hvor "gode" disse objektivene er, er det mulig å få et inntrykk av på dyxum.com (under "lenses")

Flere av de beste objektivene er dessuten fullformatobjektiver som kan brukes like fortreffelig på fullformat som på aps-c (canons rådyre L-serie, for eksempel).

Endret av funnybeep
Lenke til kommentar

Tom

Er ikke helt enig i vurderingen av filmkameraobjektiver på aps-c-sensorer (alle de aktuelle kameraene). Disse sensorene vil kun benytte den "beste " delen av 35mm-objektivene, og derfor unngå vignettering og hjørneuskarphet.

Hvor "gode" disse objektivene er, er det mulig å få et inntrykk av på dyxum.com (under "lenses")

Flere av de beste objektivene er dessuten fullformatobjektiver som kan brukes like fortreffelig på fullformat som på aps-c (canons rådyre L-serie, for eksempel).

Du har rett at du slipper vignetterng og hjørne-uskarphet med aps-c sensorer. Men det som er et problem, er at sensoren skaper refleksjoner inne i objektivet. Dette ser man som lett slørete bilder, eller unaturlig mye strølys på bildene. Dette gjlerder særlig billige konstruksjoner - jeg har en Canon 55-200mm som sliter med akkurat dette. I nyere objekter er dette er løst ved at bakerste linselementet er coatet spesielt (gjelder bla. Tamron Di og Sigma DG objektivene).

Jeg vil tro at grunnen til at L serien til Canon (og tilsvarende fra konkurrentene) fungerer godt, er at de har denne type coating fra før. I tillegg til en bedre konstruksjon.

Tom

Lenke til kommentar
Takk så langt, bare pøs på med gode anbefalninger.

Ps. Funnybeep, skjønte ikke helt hva du mente, kan du utdype litt enklere for en grønnskolling:-)

Lyset som går gjennom linsen treffer sensoren inne i kameraet.

Fullformat-objektiver er beregnet for å dekke en sensor som er større enn en såkalt aps-c-sensor, som finnes i alle rimeligere digitale speilreflekskameraer. Det vil si at mye av lyset ikke kommer med på bildet. Rettere sagt: AV den "rundingen" av lys som kommer gjennom linsesystemet, blir kun en "firkant" i midten av sirkelen festet på brikken. Mens denne firkanten går helt ut mot kanten av sirkelen på et ff-kamera, ligger firkanten på en aps-c lenger "inne i sirkelen"... uff dette ser rart ut - noen som kjenner en side med en illustrasjon, dette er jo egentlig så enkelt...

FF-Objektiver som sliter med lystap i hjørnene, f.eks., mister noe av denne svakheten når kantene uansett ikke kommer på bildet.

Av samme grunn snakkes det også om en cropfaktor; brennvidden blir økt når FF brukes på aps-c. (50mm blir f.eks. 75mm (crop =1,5).

Her er en fin side:http://www.fototips.no/index.php?side=brennvidde

Endret av funnybeep
Lenke til kommentar
Har lenge vurdert å gå til anskaffelse av ett digitalt speilreflekskamera.

Kjøpte meg ett "valig" speilrefles tidligere(Minolta Dynax 500si) med ekstra objektiv.

...

Har lenge vurdert følgende: Nikon D40, Canon EOS350 og Canon EOS400.

Også de med X(flere pixler, hete de ikke Nikon D40X etc)

...

Orginal Minolta objektiv, AF 35-80 (AF zoom 0,38m/1,3ft MACRO) og TAMRON AF (LD 70-300mm 1:4-5,6 TELE-MACRO 1:3,8)

Ifølge photozone så er tamron'en god mtp den lave prisen,

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ta...entax/index.htm

Og 35-80mm var det billigste kitobjektivet på den tiden, men på et aps-sensor-kamera så duger jo den til portrettbruk da det er en skarp linse. men må huske den blir tilsvarende 52.5-120mm. Men mest sannsynlig vil du velge bruke kit-objektivet som kommer med kameraet over. (eller kjøpe bedre selv)

Så om du har lyst å fortsatt bruke de så anbefaler jeg Sony Alpha 100. Jeg har en selv, og bruker mine objektiver fra 700si (modellen over 500si) på denne (har elleve tilsammen). Kit-objektivet som følger med den er ganske brukbart. (men anbefaler selvsagt å skaffe et bedre objektiv når økonomien åpner for det). En fordel til over Canon og Nikon er at alle linser blir automatisk stabilisert da kamerahuset har stabilisering av bildesensoren.

Alpha 100:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=42348

Nikon d40x og Canon Eos 350/400 er flotte kameraer det og. Tar hverken bedre eller dårligere bilder. Alle har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Takk så langt:.-)

Tenker og spekulerer så det knaker.

Har også vært å kjent og følt litt på Nikon D80 i dag. Det føltes bedre med tanke på grep samt at jeg fikk ett helt annet intrykk med tanke på vekten:-)

Men det er jo dette med kroner og øre som også spiller inn selvsagt.

En fordel med D80 om jeg har forstått rett, er vel at det leveres med ett ganske bra kit objektiv?

Da har jo kankje hele prisforskjellen blitt oppspist, hvis man tenker å kjøpe D40 eller EOS400 og skifte objektiv med en gang?

Endret av Formann1
Lenke til kommentar

http://www.japanphoto.no/product/nikon-d40...-f3-5-5-6-g-ed/

Hvordan er dette objektivet?

Kan dette være en grei pakke?

Begynner å se flere og flere grunner til heller og gå for D80 istede for D40!

Canon EOS 400 med kid objektivet, som jeg har forstått ikke er av de beste, er jo ikke mye billigere enn D80 med ett mye bedre kid objektiv

Endret av Formann1
Lenke til kommentar
http://www.japanphoto.no/product/nikon-d40...-f3-5-5-6-g-ed/

Hvordan er dette objektivet?

Kan dette være en grei pakke?

Begynner å se flere og flere grunner til heller og gå for D80 istede for D40!

Canon EOS 400 med kid objektivet, som jeg har forstått ikke er av de beste, er jo ikke mye billigere enn D80 med ett mye bedre kid objektiv

18-135mm er et OK objektiv; men ikke så bra som 18-70mm som er direkte bra. En D80 med 18-70mm er et avansert kamera som du kan ha veldig mye glede av.

Når det gjelder 400D, så er det veldg bra kamera-hus; men mange mener at grepet er for lite. Jeg er en av de som ikke synes det. Men kit-objektivet er av de mindre bra. Så da lønner deg seg å satse på 400D-hus og en Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm f/2.8. Da vil også få en veldig bra pakke.

Tom

Lenke til kommentar
Hva er å anbefale av 18-135mm kit linsa VS. 18-55mm til d40?

Så vidt jeg har skjønt, så skal de være ganske like optisk sett. Det er mulig at 18-135mm er litt bedre.

Slik at hvis du trenger den ekstra brennvidden, så kan det være en ide å velge 18-135mm

Tom

Lenke til kommentar

Takk Tom.

Grepet på EOS 400D er også ett av ankepunktene jeg har angående det kameraet selv.

Det var ikke håpløst, men i stigende rekkeføkge med tanke på grep rangeres etter mine hender, EOS 400D, D40 så D80

Regner med at du mener at 18-70 objektivet til D80 også er ett mye bedre objektiv enn kit objektivet til EOS400

Er det dette kit settet du tenker på? : http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=38634

Endret av Formann1
Lenke til kommentar
Takk så langt:.-)

Tenker og spekulerer så det knaker.

Har også vært å kjent og følt litt på Nikon D80 i dag. Det føltes bedre med tanke på grep samt at jeg fikk ett helt annet intrykk med tanke på vekten:-)

Men det er jo dette med kroner og øre som også spiller inn selvsagt.

En fordel med D80 om jeg har forstått rett, er vel at det leveres med ett ganske bra kit objektiv?

Da har jo kankje hele prisforskjellen blitt oppspist, hvis man tenker å kjøpe D40 eller EOS400 og skifte objektiv med en gang?

For å si det slik, D80 er et "halvt nivå" over eos400, en mye bedre søker og er kamera med mer substans. Canon og Nikon sine modeller faller ikke direkte i sammenligning med hverandre. d40x er rimeligere enn eos400 og d80 er rimeligere enn 40d (og også mindre avansert). Men jeg ville strukket meg til en d80 hadde valget vært mellom eos 400 og d80. Men nå er jeg litt glad i gode kamerahus.

Lenke til kommentar
Takk Tom.

Grepet på EOS 400D er også ett av ankepunktene jeg har angående det kameraet selv.

Det var ikke håpløst, men i stigende rekkeføkge med tanke på grep rangeres etter mine hender, EOS 400D, D40 så D80

Regner med at du mener at 18-70 objektivet til D80 også er ett mye bedre objektiv enn kit objektivet til EOS400

Er det dette kit settet du tenker på? : http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=38634

Ja, det er kit'et.

Ser at moijk også anbefaler D80 :) Og han har helt rett i at en D80 er bedre enn 400d - ihvertfall når det gjelder ergonomi og byggekvalitet. Slutt-resultatene (dvs. bildekvalitet) er nok mer likt.

Det er viktig å velge et kamerahus du liker å bruke -ellers så blir kameraet liggenes hjemme. Så da kan det lønne seg å legge i litt mer penger og gå for D80. Jeg regner med at en Canon 40D er utenfor budsjett (selv en den er bedre en Nikon D80).

Tom

Lenke til kommentar

Hei igjen Tom og alle andre.

Setter virkelig stor pris på all hjelpa.

Slik saken står nå, skal jeg se om jeg får skrapet sammen til en D80.

Vil tro det er ett kamera jeg kan vokse veldig på og ha leeeeenge?

Har forsåvidt ikke hast, så kan jo vente litt i alle fall og se om det er noen tilbud på gang.

Erfaringer med Tilbud på kamera?

Evt nettbutikker eller annet dere vil anbefale.

Japan foto har jo også butikk i Trondheim da, mange er vel godt fornøyd med de:-)

Endret av Formann1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...