Gå til innhold

Hvordan fungerer IKT?

Feltherre

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går nå første året mitt på Media og Kommunikasjon og allerede nå har jeg begynt å tenke på hva jeg skal gjøre 2 året.Og jeg lurer litt på hvordan IKT-servicefag fungerer?

Jeg har lest litt om det på vilbli.no men føler at jeg ikke ble noe klokere.Jeg er jo opptatt av pc og sånt og syns til tider at det blir litt for mye male og tegne oppgaver på MK.

Hva gjør du i IKT fagene sånn praktisk?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg går nå første året mitt på Media og Kommunikasjon og allerede nå har jeg begynt å tenke på hva jeg skal gjøre 2 året.Og jeg lurer litt på hvordan IKT-servicefag fungerer?

Jeg har lest litt om det på vilbli.no men føler at jeg ikke ble noe klokere.Jeg er jo opptatt av pc og sånt og syns til tider at det blir litt for mye male og tegne oppgaver på MK.

Hva gjør du i IKT fagene sånn praktisk?

Takker for svar

IKT-servicemedarbeider

Beskrivelse:

IKT er en videreføring av begrepet informasjonsteknologi som ofte er forkortet med IT. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), er tekniske løsninger som vi kan benytte når vi samhandler ved innhenting, overføring, bearbeiding, lagring og presentasjon av informasjon.

De aller fleste bedrifter er i dag avhengige av at informasjons- og kommunikasjonssystemene fungerer som de skal. Som IKT- driftsoperatør kan man ha sin arbeidsplass innenfor alle typer virksomheter, både offentlige og private.

En IKT-driftsoperatør vil være sentral i bedriften, når det gjelder drift og vedlikehold av datamaskinparken. I mindre bedrifter vil man kunne få totalansvaret for driften av systemene,- men arbeidsoppgavene kan bli noe mer spesialiserte i større virksomheter. Olje- og gassindustrien er en av landets største brukere av avansert data, og alle oljeselskapene har ansatte IKT-driftsoperatører.

Personlige forutsetninger:

Man må ha gode evner til å kommunisere og samarbeide med andre. Omstilling og endring står sentralt i dette yrket og krever at man kan tilegne seg - og anvende kunnskapen i nye sammenhenger.

Inntekt:

I bedrifter hvor de ansatte er organisert har man man tariffavtaler med bestemmelser om lønnsplassering. Man kan regne med en begynnerlønn på om lag 250-300.000.-, og en gjennomsnittslønn etter hvert på mellom 320-350.000.-.

Utdannelse:

IKT-servicemedarbeider (Fagbrev)

Utdanningen tar fire år. Yrkeskompetanse får man etter to års videregående opplæring i skole og to år i lære.

-Videregående trinn 1 (Vg1): Service og samferdsel

-Videregående trinn 2 (Vg2): IKT-servicefag

-Toårig læretid i IKT-servicefaget

Etter endt læretid avlegger man fagprøve.

Man lærer:

- Kundebehandling og veiledning av IKT- brukere.

- Kontorstøttesystemer, installering, oppgradering og vedlikehold av programvare, operativsystemer, maskinvare og nettverk.

- Å innhente, bearbeide og formidle informasjon både på norsk og engelsk.

Bestått fagbrev gir yrkeskompetanse med fagbrev og yrkestittel IKT-servicemedarbeider.

Les mer om utdanningen på videregående på VilBli.no

Videreutdannelse:

Se yrkesbeskrivelsen: Ingeniør Datafag, og se lenke til alle utdanningsalternativene nederst på siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...