Gå til innhold

Best Kamera til fotografering?

Anbefalte innlegg

Hva er det beste kameraet for Fotografering?

Har planet om og skaffe meg et bra kamera men er usikker på bestemmelsen min, Så kunne noen være så snill å svare på denne Topicen med et bilde av kameraet og hva du syns er bra med det, Takk skal dere ha! ^^

Endret av sQute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til Diskusjon.no

For det første, fjern bildet ditt fra signaturen, det er ikke lov. For det andre, emnetittelen må ha minimum tre ord. Venligst rediger før en moderator stenger tråden.

Fortell oss litt om hvilket kamera du kunne tenkt deg, hva det skal brukes til, hvor mye penger du har å bruke osv, så kanskje jeg kan hjelpe :)

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Hva er det beste kameraet for Fotografering?

Har planet om og skaffe meg et bra kamera men er usikker på bestemmelsen min, Så kunne noen være så snill å svare på denne Topicen med et bilde av kameraet og hva du syns er bra med det, Takk skal dere ha! ^^

Hva som er et bra kamera avhenger helt og holdent hva du skal bruke det til. Mange av de "store" kunst fotografene bruker helt andre kamera enn det man skulle tenkt seg, Sally Mann har hele sitt liv brukt et storformat kamera av varierende merker, og fremkallingen ble gjort med hjemmelagde kjemikalier. Fan Ho fotograferte Hong Kong med sitt lille kompaktkamera og tenkte aldri tanken på å gå over til SLR eller digitalt. På tross av dette (vil noen si) er bildene deres av en intens styrke og kvalitet som få mennesker når opp til.

Til syvende og sist er det øyet som ser som avgjør om bildet blir bra eller ikke, og ikke kameraet. Man kan derfor si at alle kameraer er gode til fotografering, det er tross alt det de er laget for.

Men, hvis vi ser på pressefotografer og fotografer som har en eller form for fotografi som yrke, så finner vi et fellestrekk. Fleksible speilrefleks kameraer der objektiv lett kan byttes og det er mulighet og tilgang på mye ekstrautsyr. Dersom du ikke har et speilrefleks kamera fra før som du har en del tilbehør til, eller du ønsker å bytte system, så kan du velge mellom en stor mengde kameraer og fabrikater. Jeg vil også tro at det enkleste er å kjøpe digitalt, selv om et analogt kamera fortsatt har mye å by på så er dette mest for den helt spesielle entusiast.

I den litt øvre, dyre delen av sjiktet av digitale speilrefleks kameraer finner vi f.eks Leica og Hasselblad. Dersom du ikke har en kvart million eller mer å bruke så kan du se langt etter dette, da disse systemene er svært kostbare.

For den jevne bruker så ender man ofte opp med kameraer fra Canon, Nikon, Sony, Fuji eller Pentax om du vil. Det er vanskelig å anbefale en spesiell serie, men selv er jeg godt fornøyd med mitt Canon EOS 400D, som er "entry level" kameraet i Canons EOS serie. Jeg har en kamerat som bruker Nikon og han er veldig fornøyd med dette.

Min personlige mening er at disse kameraene etterhvert har blitt så like at de er "like" gode, de gjør den samme jobben på samme måte. De ser bare litt forskjellige ut og harlitt forskjellige funksjoner.

Men alt i alt så avhenger det av budsjett og bruksområde.

Selv trives jeg godt med et gammelt AF-1, et kodak Instamatix og min brors APS kompaktkamera i tillegg til mitt analoge og mitt digitale EOS. De har alle sine bruksområder og gleder.

*EDIT: PS. jeg la ikke til bilde av kamera og hva jeg synes om det, slik du spurte om. Litt mer innformasjon om dine behov og bruksområde er nødvendig først.

Endret av wizard_
Lenke til kommentar
Tja, om jeg var Røkke så hadde jeg kjøpt et Mamiya hus med Leaf Aptus 75 bakstykke, og diverse objektiver til. Såklart komplemettert med diverse kremutstyr til et skikkelig studio. Lander sikkert på en halv million innen gadgetlysten er tilfredstilt.

evt kjøpt i Hubble, nokk tele iaffal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...