LarsAndre Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hva er galt med fargene i Lightroom? Får like farger i lightroom og windows image viewer, men blasse farger med lite kontrast når jeg lastet de opp på flickr. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hvilken nettleser bruker du? Går ut fra at du bruker Firefox, og de har ikke korrekt fargestyring slik f.eks Safari har. Har irritert meg grønn over dette selv, og du kan lese mer om det på http://www.flickr.com/groups/adobe_lightro...57600213374545/ edit: Det der var jo egentlig eksepsjonelt jævlig dårlig. Lagrer du i AdobeRGB eller sRGB? Endret 15. oktober 2007 av EivindF Lenke til kommentar
LarsAndre Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Vet ikke hvilken RGB dette bildet var, men sRGB gir bedre farger enn AdobeRGB. Får ikke noe forskjell om jeg bruker Opera, IE eller Safari for Windows. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hei, er ikke helt sikker på hva som har skjedd her. Men jeg kan nesten vedde penger på at hvitbalansen (WB) er feil som bare det. Det ser ut som om bildet er gitt alt for varme farger. Sjekk fargetemperaturen under WB i develope. I utgangspunktet står WB innstilt som "As shot", dvs samme temp som kameraet tagget bildet med. Dersom WB var VELDIG feil kan dette føre til at bildet ser slik ut i Lightroom, siden den benytter den temperaturen. Mvh, Beej80 EDIT: Også ser vi vekk i fra alt som ble sagt over. Leste ikke første innlegget godt nok, bare såg på bildet som det var linket til. Og på min (MEGET UKALIBRERTE) skjerm ser "visning i Lightroom med justeringer" grusomt ut (alt for varmt), dermed den helt feile besvarelsen over. Det du beskriver her er nok en forskjell pga forskjellige fargerom. Endret 15. oktober 2007 av Beej80 Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ingen nettlesere for windows har korrekt fargestyring så vidt jeg vet. Kun enkelte nettlesere til Mac (safari, omniweb og webkit som nevnt i diskusjonen på flickr) har korrekt fargestyring. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Dette blir ligning med veldig mange ukjente for oss. Kan du fortelle mer konkret hva du har gjort? Trinn for trinn. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Enkel måte å fikse det på; Bruk firefox, drit i fargestyring på browser, siden ingen andre har det hjelper det fint lite at du selv har det så det ser bra ut på din egen skjerm. Du har bilde på flickr for at andre skal se det LAGRE BILDENE I sRGB. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kan ikke se helt hvordan det fikser noe som helst. Å "drite i det" vil ikke hjelpe noen ting, etter som det er "press" som vil gjøre at utviklerne inkluderer det i neste nettleser. Det er vel sånn Firefox har fungert fra dag en, communityarbeid. Og nå som Firefox vil tilby fargestyring i neste versjon kan ikke Opera være dårligere og kommer tett etter, og til slutt må også Internet Explorer følle etter. Gode nyheter: http://mozillalinks.org/wp/2007/08/color-m...d-to-firefox-3/ Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Har du eksportert bildet fra Lightroom, eller åpner du bildet rett fra Lightroom sin bildemappe? Du må eksportere for å få riktige farger, for Lightroom lagrer ikke endringene i selve originalbildet, men i en database. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Som det sies her; bruk sRGB på alt av bilder som skal legges på nett. Da blir det mest mulig riktig hos alle som ser bildene dine uavhengig av plattform. Vær dog oppmerksom på at 9 av 10 surfere neppe har noe i nærheten av en korrekt innstilt skjerm uansett så du kan ikke gå ut i fra at det ser helt likt ut som hos deg uansett Lenke til kommentar
arnfinlm Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Dette er saa stor forskjell at jeg ikke kan se at det har noe med kalibrering eller fargestyring(Lightroom har jo heller ikke fargestyring men bruker ProPhotoRGB). Det ser jo mest ut som om venstre er ett originalbilde mens hoeyre har fargejusteringene fra lightroom. Har du eksportert fra lightroom med srgb innstillinger? Lightroom endrer ikke originalfilene.... og imageviewer laster kanskje ett embedded prewiev? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå