Casiraghi Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har hatt min nåværende PC i drøyt 4 år og har forsåvidt aldri hatt noen store problemer med den, har oppgradert den gradvis, men nå virker det som om det trengs nytt skjermkort og strømforsyning. Så jeg har regnet meg frem til at det så og si vil svare seg og heller kjøpe alt nytt i stedet for å drive å ordne på denne gamle hele tiden. Det jeg trenger er følgende: - Hovedkort - Skjermkort - Prosessor - Kabinett Har hd,ram og cd/dvd-rom fra før Har forstått at det er Dual Core fra Intel som gjelder nå? Budsjettet er ikke all verden, men 3500-4000? Får jeg noe brukbart til denne prisen? Hadde satt utrolig pris på hjelp igjen her, for fikk kjempehjelp sist av dere:) Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 -bump- Prosessor : https://prisguiden.no/product.php?productId=57542 Intel Core 2 Duo E4300 874,- Skjermkort : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337528 XFX GeForce 8500GT 450M 256MB 699,- Kabinett : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331106 In-Win C616 Midi Tower ATX 749,- Hovedkort : Ikke funnet noe... anyone? ] Jeg er ingen spillentusiast, bruker pc`en til musikk,surfing og film opp mot min 42" flat-tv. Eneste spillet jeg er hektet på er Footballmanager, og det krever jo ikke allverden av grafikkort. Hva er deres mening om dette oppsettet? Duger det til mitt bruk? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Skjermkortet du har valgt er visst ikke all verden har jeg hørt og lest Siden du ikke er så nøye på grafikk så skal jeg ikke anbefale 8800GTX akkurat, men råder deg til iallfall å gå for dette i stedet; klikk på denne du Hvis du skal bruke de tinga du har fra før så hjelper det andre om du sier hva slags maskinvare det er og spesielt hva slags minnebrikker du har med tanke på valg av nytt hovedkort Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Tusen takk for svar! Hvilken maskinvare skal jeg navngi? Har 1gb ram fra før... det burde vel blitt oppgradert til 2. Det fulgte vel med strømforsyning sammen med kabinettet om jeg ikke leste helt feil? Men vet ikke hvilket hovedkort jeg burde velge... noen som kan gi meg et tips? Lenke til kommentar
Gossing Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jepp ..Du får en helt ny pc for den prisen. Jeg skall kjøpe meg en pc for 4200,- Satt på psdata å fannt delene å fikk dette resultatet: 2.2 GHz Duo. 296 mb på skjermkortet. 250 gb harddisk. 2 gb ram. +++ Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Abit ip35 skal være veldig bra til den prisen. jeg hadde gått for noe ala dette . ABIT IP35-E, P35, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,2xDVI, 540/1400Mhz, SilentFX Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) 3.163,00 på komplett Endret 16. oktober 2007 av Fredz0rz0r Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Du ma ogsa vaere sikker pa at RAMen du har, virker pa det du har tenkt a kjope. DDR og DDR2 er ikke det samme. Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Dette var jo suverent folkens! PC-en jeg har nå har gått som en klokke i over 4 år men først nå begynner den å skape seg... slår seg pluttselig av uten forvarsel, virker ikke som den er for varm, for den har stått i samme rom og alt i alle år. Så det er vel nærliggende å tro at det er strømforsyningen som synger på siste verset,for viftene går som de skal. Samt at grafikkortet (et 6800LE) pluttselig ikke vil samkjøre med skjermen (Samsung SM205bw) da den bare står og prøver å koble fra Analog/Digital hele tiden mens skjermen er svart enkelte ganger. Så det vil vel svare seg å kjøpe alt nytt i stedet for å bruke penger på den gamle. Systemet som du satte opp (Fredz0rz0r) virket jo flott, uten at jeg har så kjempepeiling her jeg sitter. Har du direktelink til hele "pakken" ? - edit: Ram'en er vel DDR i og med at hovedkortet er et Asus A7N8X? Men såvidt jeg har fått med meg så er ram billig nå om dagen? HD trenger jeg ikke, har 80GB,200GB samt en ekstern MyBook på 320GB Men ser at MyBook på 500gb nå ligger til under 1000,- så det burde vel være aktuelt med en ny. Endret 16. oktober 2007 av Casiraghi Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...38-9B2BA91F951A la til ddr2 ram dersom du ikke har det. Endret 16. oktober 2007 av Fredz0rz0r Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...38-9B2BA91F951A la til ddr2 ram dersom du ikke har det. Har du ikke glemt PSU på det oppsettet? Uansett, her har jeg satt sammen noe: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=56710 Jeg kan jo begrunne valgene mine litt Hovedkort: Det er sjeldent lønnsomt å punge ut for de aller "dyreste" hovedkortene, da disse sjeldent er noe særlig forskjellig fra alternativer til 500-800kroner billigere. Fordelen med de aller dyreste, er gjerne litt bedre og kanskje mer stillegående kjøleløsning, støtte for litt flere harddisker og liggende. De er mer rettet mot folk som har råd til de, og har tenkt til å overklokke og sånt dilldall. Det er noe det ikke ser ut som du har så alt for store planer om. Derfor blir det viktigste for deg hvilket brikkesett hovedkortet kjører på. Det siste og "hotteste" idag er Intel sitt nye X38-brikkesett. Det er nok også det mest stabile, kraftigste og best ytende brikkesettet vi har til LGA775 per dags dato også. Derfor har jeg valgt det rimeligste hovedkortet som benytter seg av Intel X38-brikkesettet. Det benytter også DDR2, og ikke DDR3. Som gjør at du sparer mange tusenlapper på RAM. Prosessor: Som du selv nevner i din første post. Så er det Intel, og Core 2 Duo det går mest i idag. Og det av god grunn, du får jo veldig bra ytelse til en veldig god pris. Siden du hadde et litt "begrenset" budsjett, så valgte jeg ut en Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz, den kan nok klokkes til 2.4GHz uten problemer med den medfølgende kjølingen. Dette er en fin og rimelig prosessor, dog ville jeg anbefale deg og kanskje presse budsjettet litt til. Eller kanskje vente litt og spare opp litt mer penger, og heller gå for en E6750, den koster ikke mange lappene mer, og gir deg ganske mye bedre ytelse. Og som du sikkert vet, så er prosessor ytelse noe som påvirker uansett hva du måtte bedrive på PC-en. Så derfor ville jeg anbefale deg å vurdere dette. Eller kanskje vente på Intel sine nye "penryn" prosessorer? Minnebrikker: Du sier selv at du sitter på noen minnebrikker og at disse er av typen DDR. Da blir det dessverre veldig vanskelig å finne et hovedkort som støtter både Intel Core 2 Duo prosessorer og DDR-minnebrikker. Uansett så er DDR2-minnebrikker såpass billige idag, og et eventuelt hovedkort med DDR støtte ville vært så utdatert, at jeg ville på det aller sterkeste anbefale deg å skaffe deg DDR2 minne istedet. Men du får altså 4x 1024MB (totalt 4096MB) DDR2-minnebrikker til 680kr. Hvorfor 4GiB RAM? Det er kanskje litt i overkant med hele 4GiB per dags dato, men du får det såpass billig, og 4GiB RAM er perfekt for 64bit operativsystem. Så hvorfor ikke skaffe 4GiB og gå være klar for Vista 64bit med engang? Kanskje du til og med vil installere Vista 64bit mens du er igang? Da dette ikke byr på de store driver, eller programvare problemene lengre. Bruker selv Vista 64bit, og det er til å anbefale! 64bit tar sakte men sikkert over for 32bit, likså greit å hive seg på bølgen allerede nå. Skjermkort: Du sier du ikke skal spille noe særlig, og da er jo ikke kravet til skjermkort så alt for stort. Derfor har jeg valgt ett Radeon HD 2600XT. Da får du et helt ok ytende skjermkort, med HD-akselerasjon, full HD og HDCP-støtte og alt hva du måtte trenge av teknologi. Hvorfor 2600XT og ikke 8600GT? Fordi 2600XT er testet til å yte litt bedre og koster mindre. Kabinett: Et helt standard og greit kabinett med en 500Watt PSU. Dette er en økonomi løsning. Ville anbefalt å kjøpe et kabinett uten PSU til 400-700kroner, og en PSU til 700-900kroner. Men det passer ikke til budsjettet ditt. Derfor valgte jeg denne løsningen for å spare litt penger. Når det gjelder harddisk og DVD-brenner, så forteller du jo at du alt har dette. Harddisken benytter seg vell kanskje av S-ATA? Eller benytter den IDE? DVD-brenneren bruker vell IDE? Det er faktisk en fordel ved å ikke benytte seg av noen IDE-enheter i det hele tatt. Så om harddisken din benytter S-ATA, så kunne du vurdere å skaffe en DVD-brenner som også benytter S-ATA. Det koster vell 250-300kroner. Da kan du deaktivere alle oppstart/booting av IDE-enheter i BIOS. Og da tar det en god del kortere tid å starte opp PC-en/systemet. Endret 16. oktober 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå