game_master Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 jeg har akkurat investert i ny hd (wdc 120GB SE) jeg lurer på hvordan man best utnytter disken i forhold til hastighet. Bør man ha mange partisjoner eller få. Jeg har en del mp3 og vurderer å ha en egen partisjon for disse, er det lurt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Spørs om du har NTFS eller FAT. Har du FAT bør du kanskje dele opp en del for å unngå for mye bortkasta plass. Ellers er det ikke en fordel å ha for mange partisjoner. En til system og en til data er utgangspunktet. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Smekk inn så mange partisjoner som du synes er greit. Ytelsesmessig blir det hipp som happ. Jeg synes 2 er et minimum, da kan jeg formatere c: når jeg vil og backup tas til d: Men du bør begrense deg. For mange (4-5) blir fort et ork å holde styr på. Anbefaler 2-3 (Har det selv. En partisjon til hvert OS og en til data/media) Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Lag to partisjoner, en på 3gb hvor du KUN legger operativsystem, den andre med resten av plassen. Begge NTFS. Hvis du har f.eks. en partisjon til mp3, en til spill, en til programmer osv. kan du risikere å ha masse plass på en av partisjonene mens du gjerne skulle hatt mer på en annen. Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Kjører du WinXP anbefaler jeg 20 GB partisjon som system disk. Lenke til kommentar
game_master Skrevet 29. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2003 selvfølgelig bruker jeg win xp og ntfs. Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Fordelen med en egen patisjon for OS er at NÅR det går til helvete, er det liten sjanse for at noe går tapt. Du bare formaterer (noe man egentlig ikke trenger, om man sletter alt.) og reinstallerer. Genialt. Bare ikke gidd å ha OS delen for stor. Legg heller swap på data partisjonen. Så system på kanskje 2-3 GB? Lord Thaniel Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Har en wd 120jb som ikke er partisjonert, i alle ekstase glemte jeg å partisjonere den. Det ekke så falig, har en gammel seegate 12gb som operativ disk. Overraskende nok var det med en seegate medalist 12Gb på en 3 år gammel Targa pakkemaskin. Trodde det ikke når jeg åpnet den første gangen.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Bruk ny-disken til OS (en partisjon på f.eks 10GB) og ha 1 partisjon på den til mp3 osv. Begge partisjonene bør være NTFS. Ha swap-filen på en liten partisjon (f.eks 1-2GB) på den raskeste av de gamle diskene. Resten av plassen må du bare bruke som du vil Det gir nok best ytelse. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Har en wd 120jb som ikke er partisjonert, i alle ekstase glemte jeg å partisjonere den. Det ekke så falig, har en gammel seegate 12gb som operativ disk. Håper dette var en spøk. Hvis ikke, så bør du prøve å bytte. Hvis du ikke merker forskjell på de to diskene som OS-disk, så har maskinen din seriøse problemer. Repartiosjonering av 120Gb'en er ikke noe problem, dersom du har noe ledig plass på den, bruk partition magic e.l. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Hehe. Det er ikke en spøk, men jag skal fikse det. Formatere, og legge inn windows på nytt på 120'en. Grunnen var at jeg ikke hadde hatt maskin på 2 dager, og var for rask. Glemte det i farten. Men....det merkelige er at 12'gigen ikke klarer å boote maskina alene, men booter som et uvær når jeg har en ekstra. Er nå slave, men klarte ikke boote maskina alene hverken som slave eller master. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Partition Magic + Ghost = Flytte partisjonene uten for mye stress. Dersom systemet ditt er forholdsvis nytt, så er det ingen vits å reinstallere. Men for all del, noen synes det er gøy å formatere en 120Gb harddisk... Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Tre partisjoner burde være nok. Altså en til OSet ditt, rundt 5gb ville jeg brukt , også en til programmer/spill (typisk 1/3 av disken etter at du har regnet med OS). Også en til downloads . De resterende 2/3 går til den. Der kan du legge mp3 og filmer og all slik "media". Har dette selv... Selv sitter jeg å sliter med Debian nå Lenke til kommentar
t3p0s3 Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Jeg har 6 partitioner... 2 til os, 1 til spill, 2 til divx og 1 til downloads. Fungerer fett dette, grunnen er vel at jeg begynte med 2 partitioner, så 4, så 6 =P Hadde likt å fått divx partitionene sammen, men, men... Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Jeg har 6 partitioner... 2 til os, 1 til spill, 2 til divx og 1 til downloads. Hadde likt å fått divx partitionene sammen, men, men... Du har vel hort om PartitionMagic ? Det er jo en enkel sank aa fikse, bruker du linux saa er det jo et hav a verktoyer som kan hjelpe deg... Frankie Singapore Lenke til kommentar
torerik Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 jeg kjører 10 partisjoner fordelt på fire fysisek disker det interessante i min setup som andre kanskje kan dra nytte av å høre om er følgende; på hoveddisken min (en 18gig ultra160) har jeg (i tillegg til en systempartisjon med os på 5-6 gig og en "diverse"-partisjon på 10-11 gig), en boot-partisjon på ~100 mb. her har jeg dos og bootloader veldig praktisk å ha dette på egen disk, av mange forskjellige grunner: bootloader er enkel å holde styr på, man kan boote dos for å fikse om noe går krøll; rett og slett redundans i systemet. -- torerik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå