nets Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Alt startet med at det gamle HK gikk kaputt. Jeg gikk til anskaffelse av et nytt et men problemet er ikke borte (altså ikke noe respons til tastatur eller skjerm.) Eneste tegn jeg har på at noe vertfall lever der inne er: - CPU blir varm - Ethernet funker (WOL funksjonen elno) - Alle vifter starter - Grønn LED på HK lyser - System Høytaleren piper når jeg tar ut RAMen - Det er sirkulasjon i vannsystemet, så ingenting burde ha svid seg Ting jeg har gjort for å prøve å finne kilden til problemet: - Nytt hovedkort (høyst sansynelig ikke ødelagt). - Testet med en annen CPU - Testet med annen RAM - Testet med annet skjermkort - Koblet fra alle disker og eksterne USB porter osv. Eneste jeg ikke har testa enda er PSU, men skal få låne et multimeter senere ikveld av morfar. Opsett: HK: Asus P5N32-E CPU: Intel E6400 RAM: Crucial BalistiX PC8500 2x1GB GPU: ATI X800 PSU: En random 500W fra microplex HDD: 3 S-ATA disker av diverse merker Kjøling: Har vann på CPU og NB (Waterchill blokker). Noen som har NOE jeg kan prøve eller teste for å få til et bilde? Endret 15. oktober 2007 av nts Lenke til kommentar
norbat Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 - og skjermen er testet slik at du vet den ikke er problemet? Lenke til kommentar
nets Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Har 2 skjermer, har prøvd med begge flere ganger mens jeg har testet anna RAM osv. (Skrytebilde ) Noen andre forslag ? Det kom akuratt en kamerat på besøk (han jeg lånte ramen av), og sa at kansje det var noe jordfeil med kabinettet og at skruene på hovedkortet kan lage jordfeil. Tenkte å prøve å legge en antistatisk pose bak og ikke ha skruer der for å kansje se om det er problemet.. Hva er sansyneligheten for at det har blitt jordfeil? Og er det evt mulig å måle det på noe vis, og hvor skal jeg måle da? (har multimeter). Endret 15. oktober 2007 av nts Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ser at du ikke har utelukket skjermkort. annbefaler at du prøver med et gammelt skjemkort dersom du har et liggende, bare for å utelukke det, da pronlemer med skjermkort naturligvis kan forårsake svart skjerm... -Stigma Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Clear cmos.. Var slik på min pc, måtte benytte jumpern der ja (etter bytte av PSU). Lenke til kommentar
nets Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Har cleara CMOS og prøvd anna skjermkort (står som GPU). Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Testet annen skjermkabel? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) -Prøv ny skjermkabel -Prøv å bytt biosbatteri -Prøv en annen skjerm enn de to skjermene du har prøvd(feil med strøm o.l, som kansje kan ha ført til at begge skjermene er døde? prøv dem på en annen PC). -Spenningsfeil; mål med multimeter eller prøv med annen PSU -Ta ut all hw, og monter dem på en antistatisk matte utenfor kabinettet(ikke oppå et teppe) f.eks pulten din -Prøv å kjør med kun 1 rambrikke i, og prøv alle 4 forskjellige slottene -Se etter skader på HK, prøv gjerne delene dine på et annet HK(vannkjøling=søl, noe som jeg og de fleste andre har opplevd. En dråpe kan ha drept ditt nye fine hovedkort.) Noen tips todda7 Endret 15. oktober 2007 av todda7 Lenke til kommentar
nets Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Har målt BIOS batteriet og det har normal spenning. Har prøvd både mine egne rambrikker i alle 4 slots og en jeg fikk låne av en kamerat. Monterte utenfor kabinett uten hell. Ingen lekasjer på hovedkort kan jeg garantere, men skjermkortet har fåt seg et par dråper for et år siden. (men prøvde jo med et annet skjermkort også). Men det fungerte jo selv etter dråpene på det gamle HK. - MEN ! Noe som var utrolig merkelig som plutselig kom opp var at det er 12,3V på 4 pins kontakten som skal på hovedkortet, men på 24 pins kontakten (som jeg tror det skal 12V på, så måler jeg mellom 7 - 8v). Og HK starter bare opp om jeg tar ut 4pins kontakten nå plutselig... Er det i det hele tatt mulig å starte hovedkortet med 7-8v ?? Så er kansje mulig at den ene 12V railen (tror 24 pins kontakten har en egen rail) er ødelagt? Skal prøve å se om jeg får testa med en annen PSU snart, tenkte å kjøpe ny uansett så.. Endret 16. oktober 2007 av nts Lenke til kommentar
nets Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Gå ut iffra at PSU er gåen, er jo eneste delen jeg ikke har byttet enda. /me Venter til den 10 neste måned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå