Gå til innhold

Logitech Z-5500 - hjelp.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: Dette er ikke et forum for PC-høyttalere.

2: Det er langt og fjærnt fra 1000W! Totalt er det oppgitt til 505W RMS ved 10% THD (Total Harmonic Distortion), noe som er så stygt at det knapt er behagelig å høre på.

I tillegg utgjør subwooferen ca 190 av disse wattene, så de resterende 315 wattene blir fordelt på sattelittene, som da skal yte 63W ved 10% THD.

Jeg vil påstå at det er mer realistisk med 30W per kanal og 100W på subben, om du skal holde deg innenfor en forvrengning som er lav nok til at du kan høre på musikk.

3: Positivt med det settet:

Kontrollenheten er pen å se på og praktisk.

Utseende generellt er lekkert, da særlig subben.

Subben spiller høyt

Negativt:

Små sattelitter, gjør lyden skarp og lydbildet ujevnt.

Bassen spiller som regel høyere for de i rommet ved siden av.

Lydbildet er ujevnt, bassen dominerer lydbildet mens resten av lyden er spinkel.

Likevel vil jeg ikke si at det er et dårlig kjøp.

Du får grei lyd for gutterommet for bare 2000kr.

Kjøpssummen må gjerne dobles før du får et "HiFi" alternaltiv, og det du da får spiller ikke så fryktelig bra det heller, selv om du får et mye jevnere og mer korrekt lydbilde. Prisgitt at du ikke kjøper noe crap.

Husk at det ikke er høyttalerene som yter 63W, men at det er forsterkeren som er bygget inn i subben som leverer 63W til høyttalerene når THD er 10%.

Ikke at det betyr så mye for deg, men det er greit å vite ;)

Lenke til kommentar
1: Dette er ikke et forum for PC-høyttalere.

2: Det er langt og fjærnt fra 1000W! Totalt er det oppgitt til 505W RMS ved 10% THD (Total Harmonic Distortion), noe som er så stygt at det knapt er behagelig å høre på.

I tillegg utgjør subwooferen ca 190 av disse wattene, så de resterende 315 wattene blir fordelt på sattelittene, som da skal yte 63W ved 10% THD.

Jeg vil påstå at det er mer realistisk med 30W per kanal og 100W på subben, om du skal holde deg innenfor en forvrengning som er lav nok til at du kan høre på musikk.

3: Positivt med det settet:

Kontrollenheten er pen å se på og praktisk.

Utseende generellt er lekkert, da særlig subben.

Subben spiller høyt

Negativt:

Små sattelitter, gjør lyden skarp og lydbildet ujevnt.

Bassen spiller som regel høyere for de i rommet ved siden av.

Lydbildet er ujevnt, bassen dominerer lydbildet mens resten av lyden er spinkel.

Likevel vil jeg ikke si at det er et dårlig kjøp.

Du får grei lyd for gutterommet for bare 2000kr.

Kjøpssummen må gjerne dobles før du får et "HiFi" alternaltiv, og det du da får spiller ikke så fryktelig bra det heller, selv om du får et mye jevnere og mer korrekt lydbilde. Prisgitt at du ikke kjøper noe crap.

Husk at det ikke er høyttalerene som yter 63W, men at det er forsterkeren som er bygget inn i subben som leverer 63W til høyttalerene når THD er 10%.

Ikke at det betyr så mye for deg, men det er greit å vite ;)

Vel negativt oppsummert kanskje?

Har selv dette høytalersettet og bruker det som ett multimedia lydannlegg; har 360'n på den, dvd, tv og musikk, funker fett. Rommet jeg har det i er en 18 kvadratmeterstort loftstue. Subben kan justeres på, til opplysning, og annlegget spiller høyt om ønskelig. Det er ikke Beolab 5 lyd, men til 2000kr, vil jeg påstå at det er det beste du kan få.

Positivt:

- Mange tilkoblinsmuligheter

- Frisk design

- Mye lyd for pengene

- Brukervennlig

- Lett å justere opp og ned sub

- Lange ledninger til høytalerne

- Kontroll

Negativt:

- Ikke perfekt lyd på høyeste nivå

- Litt kort ledning til kontrollenheten

Man kan ikke forvente kinolyd av ett annlegg til 2000kr, men kjøper du dette blir du positivt overrasket. Funker fett til alt fra data til filmtitting. Har du fest og skal ha høy musikk spiller det også bra.

Anbefales sterkt fra min side.

Lenke til kommentar

Jeg har samme settet selv ,men har koblet på noen bedre høytalere, forsterkeren i settet er ganske bra ,men dessverre er utgangene filtrerte slik at man ikke får utnyttet alt i selvom man kobler på noen nye høytalere.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan snakke om 63W i satelittene. Har du noensinne hørt om en 3" som klarer å svelge unna 63W? Ser ut som de er filtrert på rundt 130hz og dette gjør jo at man kan pumpe innpå endel effekt ,men alikvell.. Mener elementene i Z550 (den første store modellen i Z serien som kom i 2001 eller rundt der) var rated til 15W fra produsenten ,men logitech mente de var over 50W..

Jeg bryr meg særdeles lite om effekttåleligheten. Bygde selv noen høytalere som kan svelge unna rundt 50W og med en følsomhet på 82db så ble det mer enn nok lyd.

Lenke til kommentar

Som jeg skreiv, det er ikke sattelittene som er på 63W, men jeg antok at forsterkeren leverer rundt om kring 63W ved et forvrengningsnivå som ikke er så høyt at det blir stygt å høre på :)

Tallene blåses ganske opp av Logitech, de må jo krysse den magiske grensa på 1000W, og selv om effekten er langt derifra, så lager de seg en teoretisk maksgrense for effekt som de bruker.

Kjenner en som måtte bytte sikring på det anlegget, og om jeg ikke husker feil, så var den på 4A, noe som skal tillate 8-900W strømtrekk fra kontakten.

Så hvordan de får det til å bli 1000W effekt er litt vanskelig for meg å skjønne.

Men for all del, det er mye anlegg for pengene, og det spiller ganske greit.

Lenke til kommentar

Ifølge merkingen på baksiden trekker Z-5500 settet 1,5A fra strømnettet. Sikringen er 2A "treg".

1,5A tilsvarer 345W. Hvis man antar at forsterkeren har en effektivitet på 60% gir dette litt over 200W uteffekt til høyttalerene. Ganske langt fra det som står på pakken med andre ord.

Uansett, Z-5500 gir deg mye lyd mtp. den lave prisen. Jeg er spesielt imponert over innebygd DTS dekoder, selv om noen kanskje vil mene at DTS er overkill for disse høyttalerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...