Fritz0r Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Dell's batterier har 1. års garanti tid, og i og med at det er forbruks vare så er det ingen reklamasjons rett. Du kan reklamere om batteriet bryter sammen vesentlig tidligere enn hva garantien tilsier (under 1. år) men ut over dette så er det ingenting og gjøre. Betteriene er byggd opp av celler og har en fastsatt lade sykluss, 3-6 cellers batteri har 300 ladesyklusser 7-9 cellers batteri har 500 ladesyklusser 1. Ladesykluss iverksettes hver gang du kobbler til AC adapteret til en bærbar PC, dette gjelder alle produsenter, uansett om batteriet er fullt laddet, så startes en ny ladesykluss. Kilder: ref Dagbladets nett chat med:Forbrukerombud Bjørn Erik Thon den 29.11.2005: http://tux1.aftenposten.no/nettprat/20051129thon/ Batterier ol omfattes ikke av reklamasjonstiden. Det er ingen forskjell på batteri til kamera og PC. Fra Forbruker rådet:Hei Det er nok riktig at reklamasjonstiden ikke gjelder for batterier, dette er en slitedel. Men hvis batteiet holder vesentlig kortere enn det som er vanlig for tilsvarende vare, så kan det hende det er grunn for å reklamere. Med hilsen -- xxx Batteri på en bærbar PC er ikke noen essensiel komponent, ettersom PC-en fungerer med bare strøm. **Editert bort navn på vedkommende på Forbruker rådet, men det er ett offisielt svar. Endret 16. oktober 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Dell's batterier har 1. års garanti tid, og i og med at det er forbruks vare så er det ingen reklamasjons rett. Du kan reklamere om batteriet bryter sammen vesentlig tidligere enn hva garantien tilsier (under 1. år) men ut over dette så er det ingenting og gjøre. Betteriene er byggd opp av celler og har en fastsatt lade sykluss, 3-6 cellers batteri har 300 ladesyklusser 7-9 cellers batteri har 500 ladesyklusser 1. Ladesykluss iverksettes hver gang du kobbler til AC adapteret til en bærbar PC, dette gjelder alle produsenter, uansett om batteriet er fullt laddet, så startes en ny ladesykluss. Kilder: ref Dagbladets nett chat med:Forbrukerombud Bjørn Erik Thon den 29.11.2005: http://tux1.aftenposten.no/nettprat/20051129thon/ Batterier ol omfattes ikke av reklamasjonstiden. Det er ingen forskjell på batteri til kamera og PC. Fra Forbruker rådet:Hei Det er nok riktig at reklamasjonstiden ikke gjelder for batterier, dette er en slitedel. Men hvis batteiet holder vesentlig kortere enn det som er vanlig for tilsvarende vare, så kan det hende det er grunn for å reklamere. Med hilsen -- xxxx Batteri på en bærbar PC er ikke noen essensiel komponent, ettersom PC-en fungerer med bare strøm. *kremt* 1. Hvor i loven defineres slitevarer? 2. Hvorfor spiller garantibetingelsene noe rolle? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Batteri blir ikke sett på noen essensiell del av en PC, altså IKKE VIKTIG. Det ER en slitedel for det er bare bygget for og vare ca, 300 ladesyklusser, noe som tilsvarer 1. års normal bruk, før det blir ødelagt av slitasje, dvs at lederen i batteriet mister sine evner for og kunne lede strøm til PC. Garanti er noe en produsent garanterer ett produkt, i Dell's case, 1. år for batterier, om batteriet feiler noe tidligere enn dette så blir de byttet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Batteri blir ikke sett på noen essensiell del av en PC, altså IKKE VIKTIG. Det ER en slitedel for det er bare bygget for og vare ca, 300 ladesyklusser, noe som tilsvarer 1. års normal bruk, før det blir ødelagt av slitasje, dvs at lederen i batteriet mister sine evner for og kunne lede strøm til PC. Garanti er noe en produsent garanterer ett produkt, i Dell's case, 1. år for batterier, om batteriet feiler noe tidligere enn dette så blir de byttet. Spar meg den tonen, jeg vet hva et batteri er. Når du skal svare på noe jeg spørr om, så kan du lese hva jeg skriver. Jeg ber deg vise til hvor i loven dette er definert, finn meg den §'en er du snill. Og nei, hva dell sier overbeviser ikke meg. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Forbruker rådet sier at det ikke er noen essensiel del av en PC, en slite del, derav dekkes det ikke av reklamasjons retten som er for 5 år på elektronikk i Norge. Den dagen det finnes ett batteri som holder i 5 år, så kommer garntert dette til og bli tilbudt av Dell, men såvidt jeg vet så er den nermeste teknologien brenselseller, noe som koster dobbelt eller tredobbelt av dagens Litium Ion batterier og kommer sikkert ikke i salg før om 2-3 år. Her kan du selv sende ett spørsmål til Forbruker rådet angående batteri, og samtidig spørre om det er noen paragraf eller lov som sier hva som defineres som "slite del" ca. 1 ukes svar tid: http://forbrukerportalen.no/kontakt_fr Endret 16. oktober 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Forbruker rådet sier at det ikke er noen essensiel del av en PC, en slite del, derav dekkes det ikke av reklamasjons retten som er for 5 år på elektronikk i Norge. Den dagen det finnes ett batteri som holder i 5 år, så kommer garntert dette til og bli tilbudt av Dell, men såvidt jeg vet så er den nermeste teknologien brenselseller, noe som koster dobbelt eller tredobbelt av dagens Litium Ion batterier og kommer sikkert ikke i salg før om 2-3 år. så med enklere ord har du ikke noe hjemmel, lovpraksis e.l. som sier at batterier ikke har noe reklamasjonsrett? Fint, der var svaret. Nå, sitat som du vrir ut av kontekst Men hvis batteiet holder vesentlig kortere enn det som er vanlig for tilsvarende vare, så kan det hende det er grunn for å reklamere. Nå er vi ca 3 mot en her i meningen om at et batteri skal vare lengre enn et år, så det betyr at det du bruker som argument også blir argumentet mitt ettersom jeg anser batterier som funksjonelle nok til å fungere så lenge før de blir så slappe som trådstarter sier. I og for seg sier du dette selv, batteriet er ment å takle mer enn 1 år, det bare blir dårligere, ergo vil et batteri som er helt paft kort tid etter dette kunne ha en mangel. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Her var det mye morsomt å lese samt å ta tak i. For det første så kategoriserer ikke forbrukerkjøpsloven mellom "slitedeler", "andre deler" eller vanlige produkter. Derimot slår loven fast en absolutt reklamasjonsfrist på minst to år for alle varer solgt til forbruker. Som utgangspunkt har også denne hovedreglen mange unntak. Et viktig unntak i denne sammenhengen er at reklamasjonsfristen vil opphøre fra den tid varen er forbrukt, det vil si fortært, råtnet, brukt opp etc. I dette tilfellet er det snakk om ladesykluser, generell levetid m.m. Det er klart at batteri er forbruksvarer, enten de sitter i en mobiltelefon eller i fjernkontrollen til tven. Når varen i trådstarters tilfelle har sluttet å virke, er det derfor etter min mening i utgangspunktet at varen er forbrukt. Da kommer spørsmålet om hva som er vanlig batterilevetid på bærbare PC-er som ligner trådstarter sin. Man kan med sikkerhet si at et batteri som ikke virker etter tre år er forbruk, og i den andre enden er det vel heller ikke tvilsomt at et oppladbart batteri til en bærbar pc skal minst vare et år, jfr. også garantien fra Dell. Da er vi inne på de områdene som er preget mer av tvil, men etter min mening så er nok også et to år gammelt batteri også brukt opp. Slik at om du vil få medhold om at batteriet vil ha en mangel, bør du nok kunne peke på momenter som tilsier at batteriet har vart kortere enn tilsvarende batteri. Noe mer sikkert og bombastisk blir egentlig ganske umulig å si noe om. Man har ikke noe mer konkrete ting å forholde seg til slik som hvor mange ganger pr. uke man ladet opp batteriet (oppladingssykluser på batteriet) m.m. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Forbruker rådet sier at det ikke er noen essensiel del av en PC, en slite del, derav dekkes det ikke av reklamasjons retten som er for 5 år på elektronikk i Norge. Den dagen det finnes ett batteri som holder i 5 år, så kommer garntert dette til og bli tilbudt av Dell, men såvidt jeg vet så er den nermeste teknologien brenselseller, noe som koster dobbelt eller tredobbelt av dagens Litium Ion batterier og kommer sikkert ikke i salg før om 2-3 år. Her kan du selv sende ett spørsmål til Forbruker rådet angående batteri, og samtidig spørre om det er noen paragraf eller lov som sier hva som defineres som "slite del" ca. 1 ukes svar tid: http://forbrukerportalen.no/kontakt_fr Sorry, men du er seriøst på bærtur. Det hele handler om MANGLER, ikke hva en del defineres som. Det vil si, at du har rett i din konklusjon, men å trekke inn "slite-del", og at noe ikke dekkes av reklamasjonsretten blir helt feil. Et batteri er ikke forventet å vare i 5 år, ergo er det ikke en mangel at det dauer etter 2.5 år feks. Så enkelt er det, trenger ikke snakke om slitedeler osv. Les forbrukerkjøpsloven (forbrukerportalen.no er en tolkning, intet mer - bedre å lese paragrafen selv...), kapittelet om tingens egenskaper og mangler. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Batteriet har 300 ladesyklusser, dvs at hver gang du kobler til en strøm kontakt i PC-en så starter du en ladesykluss. 300 ladesyklusser tilsvarer ca. 1. års normal bruk. Dell har satt 1. års garanti på batteri, noe dem mener er rett da batteriet ikke er byggd for og vare lengre enn 1. år. Dell, HP/Compaq, FujitsuSiemens, Asus har alle 1. års garanti, ingen reklamasjons rett. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hadde maskinen vært kjøpt i deler så hadde det vært et god poeng, men når den er kjøpt som et enkelt produkt, så er det egentlig likegyldig for meg hvilken del som feiler.Jeg forventer at hele maskinen og alle mulighetene den har skal vare i hele maskinens levetid så lenge den blir behandlet på riktig måte.Dette blir tull - du skal forvente de egenskapene en tilsvarende ting har, en bil har kun en mangel om den ikke svarer til det du BURDE ha grunn til å forvente.Det man har grunn til å forvente står som regel i bilinstruksjonen, sjekk gjerne delene om service, osv....At du har helt ville forventninger, og mener at en bil er en bil, thats it, har ingenting med saken å gjøre.Batteriet har 300 ladesyklusser, dvs at hver gang du kobler til en strøm kontakt i PC-en så starter du en ladesykluss.300 ladesyklusser tilsvarer ca. 1. års normal bruk.Dell har satt 1. års garanti på batteri, noe dem mener er rett da batteriet ikke er byggd for og vare lengre enn 1. år.Dell, HP/Compaq, FujitsuSiemens, Asus har alle 1. års garanti, ingen reklamasjons rett.ALLE disse er pliktige til å følge norsk lov. Ergo plikter de å gi reklamasjonsrett, så fremt MANGEL oppstår.IKKE ROT SÅNN! MAKAN. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Forbruker rådet sier at det ikke er noen essensiel del av en PC, en slite del, derav dekkes det ikke av reklamasjons retten som er for 5 år på elektronikk i Norge. Den dagen det finnes ett batteri som holder i 5 år, så kommer garntert dette til og bli tilbudt av Dell, men såvidt jeg vet så er den nermeste teknologien brenselseller, noe som koster dobbelt eller tredobbelt av dagens Litium Ion batterier og kommer sikkert ikke i salg før om 2-3 år. Her kan du selv sende ett spørsmål til Forbruker rådet angående batteri, og samtidig spørre om det er noen paragraf eller lov som sier hva som defineres som "slite del" ca. 1 ukes svar tid: http://forbrukerportalen.no/kontakt_fr Sorry, men du er seriøst på bærtur. Det hele handler om MANGLER, ikke hva en del defineres som. Det vil si, at du har rett i din konklusjon, men å trekke inn "slite-del", og at noe ikke dekkes av reklamasjonsretten blir helt feil. Et batteri er ikke forventet å vare i 5 år, ergo er det ikke en mangel at det dauer etter 2.5 år feks. Så enkelt er det, trenger ikke snakke om slitedeler osv. Les forbrukerkjøpsloven (forbrukerportalen.no er en tolkning, intet mer - bedre å lese paragrafen selv...), kapittelet om tingens egenskaper og mangler. Er ikke mangel når ett batteri slutter og fungere etter 1. års bruk, mangel er om PC-en ikke har WiFi, men selger feks sa at den hadde det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) SUKK, må jeg virkelig dra fram loven? § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Om en vare går unaturlig fort i stykker, så svarer ikke varen til det forbrukeren hadde grunn til å forvente ved kjøp - dette er en mangel. Du tar rett og slett feil . Endret 16. oktober 2007 av Alastor Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 ok, så om en ting, som er bygd for og vare i 1. år, går sund etter 1. års bruk...og den har levd lengre enn forventet levetid, så er det en mangel? ekke helt med på den egentlig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Om en vare går i stykker etter 1 år, og den kun er ment å vare i 1 år, så er det IKKE en mangel nei, det er jeg helt enig med deg i . MEN - at et batteri bare har 1 års levetid, fordi det er så lang garantien fra produsent er, det er jeg ikke enig med deg i i det hele tatt. De aller fleste av mine kunder opplever rundt 2 års levetid på sine batterier. Dermed bør mine kunder forvente at et batteri holder så lenge, og at det er en mangel om de ikke holder så lenge. 300 oppladninger av et batteri, mener du de fleste lader opp sin bærbare 1 gang pr dag? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 300 ladesyklusser er for 3-6 cellers batteri, og det tilsvarer omtrent 1. års forbruk. Jeg regner med at du er en smart selger, og selger 9 cellers batteri, ikke bare pga at en får lengre bruks tid perr ladning, men de varer også lenger. Det er ca. 500 ladesyklusser på et 9 cellers batteri, noe som tilsvarer 1.5 - 2 års bruk. Er totalt enig i at dagens fabrikk metoder skulle tillat for flere lade syklusser men problemene med batterier er at lederne som er i batteriene, mister lede evne over tid, og man har regnet ut at de greier ca. 300 lade syklusser, noe som grovt utregnet tilsier ca. 1. års forbruk. som jeg skrev over, så er brensel selle batterier underveis, disse vil jeg tro har noe omkring 500 ladesyklusser på 6 cellers (om dem kommer til og bruke samme termologien da..). Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hadde maskinen vært kjøpt i deler så hadde det vært et god poeng, men når den er kjøpt som et enkelt produkt, så er det egentlig likegyldig for meg hvilken del som feiler.Jeg forventer at hele maskinen og alle mulighetene den har skal vare i hele maskinens levetid så lenge den blir behandlet på riktig måte. Helt enig! Han på verkstedet var imidlertid ikke enig. Må jo tross alt ha ny bil når dekket er utslitt! Batterier har forøvrig forventet levetid på 2, 5 år. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Det var en sak oppe i forbrukertvistutvalget for en stund siden. Mener å huske at dell tapte, og laptopbatteriers levetid ble erklært for å skulle være minimum 2,5 år. Edit: Fant en link. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.5081962 Endret 10. februar 2009 av tsoiland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå