aktlaus Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hei Min samboer kjøpte en Dell Inspiron 630m April 2006. Nå varer batteriet kun i to minutter, noe som selvfølgelig ikke er holdbart. Derfor lurer jeg på hvor lang forventet levetid til slike batterier er og hvor lenge man har reklamasjonsrett. Hvis dette ikke er en reklamsjonssak så håper jeg også at noen av dere kunne anbefale ett nytt batteri. Takk for hjelpen. Edit: Diverse skrivefeil Endret 28. november 2007 av Fjoggen Lenke til kommentar
zonko Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Tror det er ett års reklamasjonstid på batteriene, så du har nok lite å hente der. Fant dette batteriet, men det er vel ikke billigere enn dells egne vel? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Flyttes til forbrukerrett. At batteriet varer så lite som det gjør nå er nok noe som kan skje for en 1.5 år gammel maskin, så kanskje det er like greit å kjøpe nytt batteri? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Flyttes til forbrukerrett. At batteriet varer så lite som det gjør nå er nok noe som kan skje for en 1.5 år gammel maskin, så kanskje det er like greit å kjøpe nytt batteri? Nja, jeg er uenig, jeg ser ikke noe grunn til at batteri skal være så oppbrukt på 1,5 år. Jeg ville ha sendt reklamasjon på det. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Flyttes til forbrukerrett. At batteriet varer så lite som det gjør nå er nok noe som kan skje for en 1.5 år gammel maskin, så kanskje det er like greit å kjøpe nytt batteri? Nja, jeg er uenig, jeg ser ikke noe grunn til at batteri skal være så oppbrukt på 1,5 år. Jeg ville ha sendt reklamasjon på det. Batterier regnes som forbruksvare,og har vel en beregnet levetid på ca 1 år vil jeg tro... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Loven definerer ingenting som forbruksvare. Jeg mener selv at batteriet BØR holde i to år, men slik teknologien er, kan det dessverre slutte å fungere etter circa et år :/ Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Nå har man da enten 2 eller 5års reklamasjon da. Og batteriet burde da vare i minst 2 år, om ikke mer. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Nja.. Man må skille mellom forventet levetid/brukstid og reklamasjonstiden. Man har for eksempel 5 års reklamasjonsrett på bil, men ikke på bremseklosser, filtre, plugger, batteriet o.l. Jeg vil si at ett batteri ikke kan forventes særlig lenger enn ett-to år. Bør også falle inn under 2 årsfristen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Man har 5 års reklamasjonsfrist ja, så lenge det man ønsker å reklamere på er en mangel. Det vi må finne ut av, er om et dødt batteri etter 1.5 år er en mangel eller ei. Etter min mening er det ikke det - men jeg kan også ta feil . Om det er en mangel, har man reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Alastor: Da er vi enige der. Teknologien tilsier jo ikke 5 års brukstid på et slik batteri Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Man har 5 års reklamasjonsfrist ja, så lenge det man ønsker å reklamere på er en mangel. Det vi må finne ut av, er om et dødt batteri etter 1.5 år er en mangel eller ei. Etter min mening er det ikke det - men jeg kan også ta feil . Om det er en mangel, har man reklamasjonsrett. Jeg vil si at etter 1.5år så er det alldeles en mangel. Hva er poenget med en laptop uten batteri? Det er ikke mye, og batteriet er en såpass stor del av maskinen at den burde vare like lenge som man kan forvente at en laptop skal vare. Nemlig mer enn 2år. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Så du sier at et batteri som dør etter 3 år også er en mangel? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Man har 5 års reklamasjonsfrist ja, så lenge det man ønsker å reklamere på er en mangel. Det vi må finne ut av, er om et dødt batteri etter 1.5 år er en mangel eller ei. Etter min mening er det ikke det - men jeg kan også ta feil . Om det er en mangel, har man reklamasjonsrett. Jeg vil si at etter 1.5år så er det alldeles en mangel. Hva er poenget med en laptop uten batteri? Det er ikke mye, og batteriet er en såpass stor del av maskinen at den burde vare like lenge som man kan forvente at en laptop skal vare. Nemlig mer enn 2år. Nå er vel gjeldende argument i disse sakene at laptop varer 5 år, så hvorfor mener du de er begrenset til 2 år? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 En laptop utenom batteriet er jeg helt enig i bør vare i oppmot 5 år . Men batterier, som vi alle vet, er noe som forringes jevnt ved bruk. Bruken varierer ofte fra pc til pc, mange lar for eksempel batteriet stå i selv om man bruker pcen over lengre tid på strømnettet - noe det advares mot i bruksanvisningen. Andre igjen frakter det på fulladet eller tomt når man ikke bruker det, ikke 70% ca som det også anbefales i bruksanvisningen. Dette kan føre til at batteriene paier før de vanligvis gjør - og da er det ikke en mangel. Ikke at jeg vet at trådstarter har gjort det, det jeg sier er at jeg tror dette mest sannsynlig ikke er pga produksjonsfeil i batteriet . Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Så du sier at et batteri som dør etter 3 år også er en mangel? Man har 5 års reklamasjonsfrist ja, så lenge det man ønsker å reklamere på er en mangel. Det vi må finne ut av, er om et dødt batteri etter 1.5 år er en mangel eller ei. Etter min mening er det ikke det - men jeg kan også ta feil . Om det er en mangel, har man reklamasjonsrett. Jeg vil si at etter 1.5år så er det alldeles en mangel. Hva er poenget med en laptop uten batteri? Det er ikke mye, og batteriet er en såpass stor del av maskinen at den burde vare like lenge som man kan forvente at en laptop skal vare. Nemlig mer enn 2år. Nå er vel gjeldende argument i disse sakene at laptop varer 5 år, så hvorfor mener du de er begrenset til 2 år? Var en grunn til at jeg bare sa mer enn 2år. Men jeg vil nå si at et batteri som har blitt behandlet riktig/bra burde vare like lenge som man forventer at resten av maskinen varer. Så er det forventet at maskinen skal vare i 5år så burde batteriet vare like lenge. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Du forventer det kanskje, men det er ikke praktisk mulig - batterier varer rett og slett ikke så lenge, og dermed er det ikke en MANGEL at batteriet ryker lenge før resten av pcen, eller etter 3 år feks. Og er det ikke en mangel, har man ikke reklamasjonsrett, selv om man har hatt pcen under 5 år. Det hele går på hva man kan forvente og ha grunn til å forvente av produktet, og her forventer du mer enn hva som faktisk stemmer med virkeligheten . Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Du forventer det kanskje, men det er ikke praktisk mulig - batterier varer rett og slett ikke så lenge, og dermed er det ikke en MANGEL at batteriet ryker lenge før resten av PC-en, eller etter 3 år feks. Og er det ikke en mangel, har man ikke reklamasjonsrett, selv om man har hatt PC-en under 5 år. Det hele går på hva man kan forvente og ha grunn til å forvente av produktet, og her forventer du mer enn hva som faktisk stemmer med virkeligheten . Når jeg betalere flere tusen kroner for et produkt så forventer jeg at det skal vare i 3 til 5 år, og at hele produktet skal vare like lenge. Hvis batteriet dør etter 1.5år så vil jeg kallle det en mangel ved produktet. Det er jo tross alt en laptop og en ikke en stasjonær PC. Noe av hovedpoenget med dem er jo muligheten til å kjøre fra batteri. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Du forventer det kanskje, men det er ikke praktisk mulig - batterier varer rett og slett ikke så lenge, og dermed er det ikke en MANGEL at batteriet ryker lenge før resten av PC-en, eller etter 3 år feks. Og er det ikke en mangel, har man ikke reklamasjonsrett, selv om man har hatt PC-en under 5 år. Det hele går på hva man kan forvente og ha grunn til å forvente av produktet, og her forventer du mer enn hva som faktisk stemmer med virkeligheten . Når jeg betalere flere tusen kroner for et produkt så forventer jeg at det skal vare i 3 til 5 år, og at hele produktet skal vare like lenge. Hvis batteriet dør etter 1.5år så vil jeg kallle det en mangel ved produktet. Det er jo tross alt en laptop og en ikke en stasjonær PC. Noe av hovedpoenget med dem er jo muligheten til å kjøre fra batteri. Men maskinen består av deler, og hvis en del av den som ikke med rimelighet kan forventes å vare 5 år dør ut etter rimelig tid, så kan det jo ikke kalles en mangel. Samme på mobiler og mp3. Batteriet på den bærbare kan jo byttes enkelt, så ikke ta med Ipod som mot eksempel Lenke til kommentar
Panter Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Når jeg betalere flere tusen kroner for et produkt så forventer jeg at det skal vare i 3 til 5 år, og at hele produktet skal vare like lenge. Du kommer til å slite bigtime når du engang kjøper deg bil og etterhvert skal ut og kjøre i mørket.. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Du forventer det kanskje, men det er ikke praktisk mulig - batterier varer rett og slett ikke så lenge, og dermed er det ikke en MANGEL at batteriet ryker lenge før resten av PC-en, eller etter 3 år feks. Og er det ikke en mangel, har man ikke reklamasjonsrett, selv om man har hatt PC-en under 5 år. Det hele går på hva man kan forvente og ha grunn til å forvente av produktet, og her forventer du mer enn hva som faktisk stemmer med virkeligheten . Når jeg betalere flere tusen kroner for et produkt så forventer jeg at det skal vare i 3 til 5 år, og at hele produktet skal vare like lenge. Hvis batteriet dør etter 1.5år så vil jeg kallle det en mangel ved produktet. Det er jo tross alt en laptop og en ikke en stasjonær PC. Noe av hovedpoenget med dem er jo muligheten til å kjøre fra batteri. Men maskinen består av deler, og hvis en del av den som ikke med rimelighet kan forventes å vare 5 år dør ut etter rimelig tid, så kan det jo ikke kalles en mangel. Samme på mobiler og mp3. Batteriet på den bærbare kan jo byttes enkelt, så ikke ta med Ipod som mot eksempel Hadde maskinen vært kjøpt i deler så hadde det vært et god poeng, men når den er kjøpt som et enkelt produkt, så er det egentlig likegyldig for meg hvilken del som feiler. Jeg forventer at hele maskinen og alle mulighetene den har skal vare i hele maskinens levetid så lenge den blir behandlet på riktig måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå