PgUp Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hei! Går for øyeblikket på almenn studiespesialisering, og har lenge tenkt på hva jeg vil bli. Å skrive er noe jeg alltid har likt, og fikk b.l.a en 6er i norsk på ungdomsskolen. Har tenkt en stund på å bli journalist, siden det hørtes ut som et veldig greit yrke. Spørsmålene mine er derfor: Er det noen journalister her som kan fortelle litt om yrket sitt? Hva slags utdanning kreves det? Jeg har hørt at det lønner seg å gå på almenn for dette yrket, stemmer dette? Er det mange som ønsker å bli jorunalist, og hva kreves av karakterer? Takker for hjelp! Mvh. Cuz. Endret 15. oktober 2007 av Cuz Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg vet lite om journalist-utdanningen men jeg fant noen linker som kanskje kan være til hjelp? Dagbladet- Vil du bli journalist? Utdanning.no Utdanningsguiden Lykke til Endret 15. oktober 2007 av Mollenpriz Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 For å bli journalist lønner det seg å gå Medier og kommunikasjon. Og i følge læreren vår har du mye større sjangse for å få lærlingplass og senere fast jobb om du går ut i læra etter to år. Hvilket årstrinn går du på? Jeg vil anbefale deg å gå til rådgiveren på skolen din. Lenke til kommentar
Barredo Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Gå på høgskolen i Oslo. Det kreves over 60 poeng å komme inn, noe som på ingen måte er uoverkommelig. Før øvrig bør en som har 6 i norsk beherske forkortelsen for "blant annet". :-) Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Du har egentlig to veier til dette målet: 1. Skoleveien Dette er, ikke overraskende nok, når du går på høgskole / universitet. Her er det flere muligheter, både i Norge og utlandet. Sjekk opp hva som finnes, men jeg vil også anbefale deg å høre litt rundt med forskjellige aviser, magasiner og store nettsteder om hvilke skoler de ser på som gode. Det gjelder spesielt hvis du skal studere hjemme, ettersom en utdannelse i utlandet som oftest betyr bachelorgrad eller høyere, noe som dermed er bra. Det er mange som tar denne veien, men ikke alle lykkes. Det gjelder å være på rett sted til rett tid, i tillegg til å ha noe å vise til. Studentaviser er alltid en god ting. Kanskje du kan skaffe deg en deltidsjobb i lokalavisen? Eller skrive gratis for en middels stor nettside? Slike ting er alltid bra å ha på CVen, da det gjør at du faktisk har ting å vise til, i stedet for at du bare sier at du kan skrive, og leverer inn én arbeidsprøve med søknaden din. Det andre alternativet er: 2. "Sommerjobbveien" Det behøver strengt tatt ikke være noen sommerjobb, men en deltidsjobb eller en jobb i en liten redaksjon kan føre deg oppover. Hvis du vet hva du driver med, vel og merke. Det kan kanskje også være lurt å finne ut hva du vil skrive om også. Det gir deg en pekepin på hvor du burde prøve å legge inn aksjer. Liker du biler? Ta en titt på bilforumet.no. Liker du data? Snakk med noen hos hardware.no. Liker du nyheter? Snakk med lokalavisen. Du kan ikke regne med å få noen store saker den første tiden, men etter hvert som du får vist hva du er god til, vil du få mer ansvar. Takler du det, får du enda mer. Til slutt kan du, for alt vi vet, ende opp som redaktør i VG. (Selv om det er litt tvilsomt uten utdannelse...) Og noe av det aller viktigste i mediabransjen er å knytte kontakter. Møter du noen som kanskje kan hjelpe deg i fremtiden, så burde du få telefonnummer eller visittkort. Hold deg inne med de du jober for, og du har flere personer som kan legge inn et godt ord for deg hvis de en gang i fremtiden jobber et annet sted du har lyst på jobb. Nå vil jeg ikke si at det ene er bedre enn det andre, men den andre muligheten krever definitivt mer pågangsmot, styrke, faglig dyktighet og flaks enn den første. På en annen side, så gjør den at du kommer deg ut i arbeidslivet før de som fortsatt sitter på skolebenken. Hvilken vei du vil velge er opp til deg selv! Mvh. Journalist og designstudent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå