Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

To PPPoE-tilkoblinger bak samme modem?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å ringe ISPen min, men de var ikke helt kompetente.

Ihvertfall. Jeg har internett fra Los Bynett, og ønsker å koble til TO routere bak modemet mitt.

Modemet tar seg ikke av noen PPPoE-tilkobling, den bare konverterer fiberen til vanlig RJ45-plugger og legger til inngang for internett, TV, TV og telefon.

Det jeg da lurer på er om det er mulig å ta en kabel fra internett-porten, sette i en switch, og så putte TO routere bak der igjen?

Hver av routerene må da kjøre sin egen PPPoE-tilkobling, og få hver sin IP-adresse.

Er dette mulig, eller vil det bli krøll?

Har også lagd et lite bilde for å illustrere:

nettverk-2-pppoe-20071015-185358.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare får en IP adresse fra ISP-en din (ikke helt uvanelig), så vil dette virke dårlig. Da må routerene henge etterhverandre på hvær sine sub-nett. Se vedlagte tegning.

Her vil "Router 1" være den som trenger PPOE innlogging, "Router 2" må settes som en "vanlig" ruter med statisk IP-adresse i 192. 168.0.X nettet på WAN siden

Pass på at "router 1" får lagt inn en rute som sier at den finner subnettet til "router 2" (192.168.1.X)ved å gå til "router 2".

Du kan selvsagt velge andre nettverksadresser, men det er greit å bruke 192.168.X.Y da disse er private adresser, og vil derfor ikke komme i konflikt med andre ute på nettet.

2_rutere.bmp

Lenke til kommentar

hvis ikke PPP forbindelsen termineres i modemet, så skal det være teoretisk mulig ja.

Men... det hele avhenger av at din ISP tillater at du får tildelt flere IPer selvfølgelig. Det kan være at deres system vil se begge ruterene som forskjellige kunder osm standard, men minstekreavet er da ihvertfall at du har 2 stk LDAP bruker og passord for de forskjellige ruterene.

Det blir risky å prøve uten at supporten kan svare deg, for ellers må du gjøre en haug med anntagelser om hvordan deres system fungerer...

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...