Gå til innhold

gjelder angreretten ved privatkjøp?

kenzky

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg fikk solgt et radiostyrt helikopter for en uke siden nå.

Personen som kjøpte det ringte idag og ville angre på kjøpet.

Jeg annonserte helikopteret og han ringte og ville ha det. Jeg sendte det som postoppkrav og han hentet det. Det har ikke blitt skrevet noen skriftlig kontrakt på kjøpet.

Kan han angre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, han kan ikke angre.

Angrerettloven er veldig fin sånn sett:

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Du er ikke en som har opptredd i næringsvirksomhet. Ergo har han ikke angrerett.

Om produktet ikke er som du lovet han ved salg, så har han reklamasjonsrett etter kjøpsloven (IKKE forbrukerkjøpsloven!). Men der står det ingenting om angrerett, det er kun det at du må sørge for reparasjon o.l.

Lenke til kommentar
Nei, han kan ikke angre.

Angrerettloven er veldig fin sånn sett:

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Du er ikke en som har opptredd i næringsvirksomhet. Ergo har han ikke angrerett.

Om produktet ikke er som du lovet han ved salg, så har han reklamasjonsrett etter kjøpsloven (IKKE forbrukerkjøpsloven!). Men der står det ingenting om angrerett, det er kun det at du må sørge for reparasjon o.l.

Var ikke helt med på den loven.

"...når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. "

Det står jo at den gjelder kun for fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted? så visst jeg en dag går ned på elkjøp og kjøper meg en ny pc så gjelder ikke denne loven?

Lenke til kommentar

Helt riktig :). Angrerett har man ikke ved kjøp over disk i norge i dag.

Elkjøp har derimot en helt frivillig 30 dagers full returrett, for å yte god kundeservice. Andre kjeder har også ulike varianter med ulike begrensninger, da også frivillige ordninger. Men ingenting lovbestemt, det er kun fjernsalg :).

Lenke til kommentar
"...når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. "

Det står jo at den gjelder kun for fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted? så visst jeg en dag går ned på elkjøp og kjøper meg en ny pc så gjelder ikke denne loven?

Stemmer.

Nei, han kan ikke angre.

Husk på at under "O.l" faller heving, som i praksis vil få mye av de samme virkningene som angring.

Lenke til kommentar
Husk på at under "O.l" faller heving, som i praksis vil få mye av de samme virkningene som angring.

Det er ikke krav til angreretten at den må begrunnes (Angreretten gjelder ikke ved salg mellom privatpersoner [som allerede påpekt]).

Heving av kjøp må i tilfelle saklig begrunnes. Deremd blir det feil å påstå at heving har samme virkning som angrerett.

Lenke til kommentar

Det er ikke krav til angreretten at den må begrunnes (Angreretten gjelder ikke ved salg mellom privatpersoner [som allerede påpekt]).

Heving av kjøp må i tilfelle saklig begrunnes. Deremd blir det feil å påstå at heving har samme virkning som angrerett.

De har jo i stor grad samme virkning (hver leverer tilbake det han/hun har mottatt, så fremst det er mulig).

Jeg krangler ikke på at det må foreligge et hevingsgrunnlag for å heve et kjøp, mens det ikke trengs noe grunnlag for å angre et kjøp. Dette spiller imidlertid ingen rolle når jeg sier at den reelle virkningen av å pårope seg uansett av grunnlagene er mye det samme.

Med innlegget mitt ønsket jeg i hovedsak å klargjøre Alastors innlegg, som kunne virke noe uklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...