Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi lar AV-Comparatives være en rettesnor, så finnes det flere både ved siden og over NOD. Hvordan man opplever et av-prog (med tanke på brukervennlighet og ressursbruk på egen pc) blir dette en personlig sak.

Det har vært mye snakk om ressursbruken til Norton (den skal visst ha blitt bedre med årene), men vil tro at de fleste 'vanlige' PC-er i dag klarer å kjøre Norton uten at vifta trenger å gå på høygir. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Jeg brukte selv norton internet security i mange år, både la inn og fjernet det på mange maskiner og hadde aldri noen problemer med det.

Siden 2006? så fikk norton noen ekstrafunksjoner som jeg ikke likte og valgte derfor andre løsninger.

Det jeg IKKE likte siden da:

-Har gammel maskin og har slitt med at windows bommer på endel drivere, spesielt til skjermkortet.

Har derfor slått av automatiske oppdateringer, og latt de bli lastet ned men ikke innstallert før jeg har bekreftet det.

Dette registrerte nis og det poppet melding om dette på hver oppstart osv.

Dette kunne man i slå av i programmet, men symantec hadde fjernet det at det faktisk ble slått av.

Fikk altså et valg som man kunne klikke på som ikke gjorde noe som helst.

-Dårlig tilbakemelding på hva som skjedde med virusene når de ble oppdaget.

Fikk kun et virus oppdaget melding, og ingen info om det var slettet eller satt i karantene eller hva.

-Ved abbperiodens utløp, ble nis slått helt av isteden for at man ikke fikk oppdatert lenger.

Dette manglet det info om, trodde selv at man ikke lenger fikk oppdatert...ikke at all beskyttelse ble slått av!!

Gikk over til avg free.

-Samme dårlige infoen om hva som skjer når et virus blir funnet

-like lang skannetid

-fant to trojanere som nis ikke har varslet om.....mulig false positive fra avg men det vet man jo ikke.

-dårligere menysystem

-tilsynelatende en god jobb med å holde maskinen ren, har kjørt ulike andre programmer etterpå som ikke har funnet noe.

Lenke til kommentar

Googler du på nettet så finner du drøssevis med tester av haugevis med AntiVirus programmer.

Og i over 90% av samtlige jeg har lest har NOD32 alltid vært nr1, 2 eller 3.

Mens jeg tror jeg knapt noen gang har sett Norton være i nærheten av topp 5 i det hele store.

Jeg brukte Norton tidligere, før jeg gikk over til NOD32.

Før da jeg ikke hadde noen særlig med datakunnskaper i det hele store.

Da brukte jeg Norton. Norton var det eneste jeg hadde hørt om, og Norton selv skrøyt jo sånn av det,

så det måtte jo bare være best.

Det er mange år siden nå, og jeg har fått en god del mer kunnskaper siden den gang.

Og jeg fant ut at samtlige av "dataekspertene" jeg kjenner, som har jobbet med data i alt fra 5-20år anbefalte NOD32 fremfor alt annet. Og etter det har jeg kun brukt NOD32.

For meg var NOD32 og Norton som natt og dag.

Gikk fra Norton som helt klart er "bloated", det må alle innrømme. Hvorvidt det faktisk er et bra program for det er en annen sak. Men privatutgaven av Norton består av drøssevis med bloatware. Business utgaven er LANGT bedre på dette punktet.

Den umiddelbare forskjellen jeg merket på NOD32 og Norton er at NOD32 er en av de virusprogrammene som bruker minst systemressurser. Gikk fra Norton som gjør at PC-en bruker opptil flere minutter lengre tid på å starte opp, til NOD32 som knapt sinker oppstarten i det hele tatt.

NOD32 kan ligge å kjøre i bakgrunnen på PC-en, uten at du egentlig merker dette på ytelsen på PC-en.

Selv på eldre og svakere PC-er merker du knapt NOD32. Mens Norton i så godt som alle tilfeller jeg har vært borti i det, har kvelt PC-en. Ytelsen er merkbart dårligere med Norton kjørende i bakgrunnen.

NOD32 tilbyr veldig avanserte innstillings muligheter i bedre grad enn hva Norton gjør.

En full "depth" scan med NOD32, altså den scanner alt du har på hele PC-en, så nøye som overhode mulig tar nok muligens litt lengre tid enn med Norton. Men en stort nøyere scan får du heller ikke.

Alle testene jeg har lest viser at det knapt er noe som helst av virus og spyware som ikke NOD32 finner ved denne scannen. Mens det var langt mer som gikk Norton et hus forbi.

I de få tilfelle jeg faktisk har fått spyware og/eller virus, så har NOD32 slettet det selv før jeg i det hele tatt ante at jeg fikke det. Lastet ned en ZIP-fil som inneholdt spyware en gang, NOD32 kvittet seg med det på sekundet jeg lastet det ned.

Så jeg har hvert fall bare positive erfaringer etter å ha byttet fra Norton til NOD32.

NOD32 krever mye mindreressurser, har en mye nøyere og bedre "in-deapth" scan enn Norton.

Eneste jeg kan se som taler til Norton sin favør er at det kanskje ser litt "penere" ut.

NOD32 koster jo også mindre enn Norton. Så jeg ser ingen grunn til å velge Norton fremfor NOD32.

Mine erfaringer er at NOD32 er et LANGT bedre valg enn Norton. For meg er det bare et virusprogram, og det er NOD32.

Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd den siste versjonen av Norton. Det kan hende denne ikke sluker systemressurser så sinnssykt som tidligere versjoner, men etter det jeg hører fra andre. Så er fremdeles Norton en "bad ass" når det gjelder å sluke ressurser. Og er like bloated som alltid.

Så jeg ville helt klart valgt NOD32. Og vil anbefale det på det varmeste!

Du kan laste ned og bruke NOD32 v3 BETA gratis, om du vil prøve det ut :)

http://www.eset.com/beta/

NIS skal sluke enda mer ressurser enn NAV igjen. (NIS = Norton Internet Security, NAV = Norton AntiVirus)

Du har også en ESET Smart Security, som også kan prøves gratis. Forskjellen på ESET Smart Security og NOD32 er ca den samme som forskjellen på NIS og NAV. Hvor Smart Security = NIS og NOD32 = NAV.

Selv har jeg bare opplevd problemer med software basert brannmur, også kalt "personlig brannmur".

Så derfor har jeg ikke erfaring med verken NIS eller Smart Security.

EDIT:

Jeg har også hatt noen irriterende problemer med Norton, hvor det begynner sakte men sikkert og fjerne programmer som Ad-Aware Pro. :wallbash:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Som sagt, JEG har aldri hatt problemer med norton hverken på egen eller andres maskiner.

Har heller ikke merket noe til ytelsesreduksjon, og hva noen mener med bloating aner jeg ikke.

Har lest massevis av tester i bl.a pcworld hvor norton vinner, men ja, som rent antivirus anbefaler jeg også nod32.

I denne testen:

http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/

så er begge testet.

Det står at norton ikke har online virus scanner eller automatiske oppdateringer, det har det selvsagt.

Norton kaller det security check.

Live chat og phone support har jeg også brukt, så hvorfor det står at det ikke har det vet jeg ikke.

Nå er det ikke min mening å skryte hemningsløst av norton, men JEG syntes det gjorde en bra jobb og jeg har aldri opplevd noen av problemene som jeg leser at så mange andre har....

Ser man i denne testen:

http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse_2007_08.php

så er faktisk norton bedren enn nod32 i å finne virus

I denne testen, som vel er nod32 sin kjente sterke side:

http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse_2007_05.php

så er nod32 best, mens norton ikke har noen false positives.

Jeg anbefaler selv nod32, men har som sagt helelr ikke hatt noen av de negative opplevelsene som det står så mye om.

Hadde vært interressant å få vite mer om bloatingen som mange skriver om..hva mener dere med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...