Spöka Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg snakka med noen ang. musikk til 5.1 (har nemlig 5.1, men må kjøpe et lydkort) Så nevnte de noe om ac3. hva er dette for noe? er det et lydformat? trenger man spes. programmer for å spille av dette? takker for svar Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) AC3 er filformatet Dolby bruker for Dolby Digital 5.1-lyd på DVD-er. Du kan nesten sammenligne AC3 med mp3, bortsett fra at AC3 har 6 kanaler (5.1) mens mp3 har 2 kanaler (stereo). Mer om AC3 finner du her. Endret 15. oktober 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Spöka Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Takker. Trenger jeg noen slags codec da, eller? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ja, du må ha en AC3-dekoder for å spille av AC3-filene (på samme måte som du trenger en MPEG Layer 3-dekoder for å spille av mp3). Men veldig mange medieavspillere har AC3-dekoder integrert, og de som mangler AC3-dekoder kan man ofte laste det ned som plugin/tredjepartprogramvare. Eksempelvis, om du vil spille av AC3 med WinAMP kan du prøve denne dekoderen. Hvilken programvare bruker du? Lenke til kommentar
Spöka Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 jeg har egentlig bare brukt mediaplayer:blush: men har jo VLCplayer også. Mener du WinAMP er et bedre alternativ? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Selv bruker jeg WinAMP til musikk, i hovedsak mp3, ogg/Vorbis, FLAC, etc. Til film bruker jeg kun VLC. Men jeg har aldri brukt AC3 til musikk, siden musikk som regel er i stereo (2 kanaler) og da er det bedre å enkode disse i mp3/vorbis/WMA/FLAC enn AC3 eller DTS som er flerkanalslyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå