Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Spill fører til heng eller restart

Anbefalte innlegg

Hei og hallo godtfolk!

Jeg har hatt en maskin i et par år, og har byttet skjermkort en gang siden den var ny. Bruker nå et "helt greit" nVidia GeForce 6600 GT. Installerte Vista for en god stund siden, og maskinen har svevet greit den etter oppdatering av grafikk-drivere og audio-drivere (AC'97). Men nå har Half-Life Ep. 2 og Portal kommet. Det må jo spilles.

Da jeg kjørte Windows XP kunne jeg kjøre Half-Life 2 i ganske OK kvalitet uten større problemer. Med lavere kvaliteter og Vista, så restarter maskinen seg eller henger seg etter at det har gått en stund. Nå har jeg oppdatert alle drivere jeg kommer på og kjørte tilogmed MemTest86+ noen timer. Finner ingen feil.

Hva er det jeg glemmer å sjekke?

Et par punkter kan jeg tenke meg:

- Lydkortet mitt til opptakhar ikke Vista-drivere, men XP-driverne fungerer. Prøvde å skru kortet av uten at det gjorde noen forandringer.

- Jeg har kun en 1 GB RAM til Vista. Dette er nok litt lite, men burde vel ikke føre til restart eller låsing?

- Jeg bruker to skjermer. Men det burde vel heller ikke ha noe å si? (Prøvde med kun én skjerm uten at det gjorde noen forskjell).

Alle råd mottas med en stor takk! Jeg vil spille Portal og Episode 2!

(Portal må være det mest geniale spillet siden originale Half-Life kom. :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut varmen på 6600 GTn. Hvis kortet blir for varmt, har det en tendens til å fryse, er jeg redd. (Erfaring.) Tørk støv av det, få bedre luftgjennomstrøm eller klokk den litt ned. :thumbup: Alt under 65C på 6600 burde være ok, ellers er det noe galt med kortet. Hadde selv et Sparkle 6600 GT som egentlig trengte ekstern strøm, men Sparkle, så flinke som de er, hadde laget kortet uten plugg...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Takker for godt tips! Med de gamle driverne var jeg i stand til å finne frem til der man leste av temperaturen, men ikke i de nye. Kan noen forklare meg hvordan jeg finner frem til det i det nye "stygge" Nvidia Control Panel?

EDIT: Never mind. Fant nTune, så nå skal vi se. :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Akkurat. Temperaturen på skjermkortet ligger mellom 75 og 85 grader under spilling (i Windows uten Aero snakker vi om stabilt på 60 grader). Er ikke dette forholdsvis mye?

Hva kan jeg gjøre med det? Bytte viften? Klokke ned grafikk-kortet (hvordan! i så fall)?

Lenke til kommentar

85 grader er i overkant for 6600. Hvordan er det med vifta på kortet? Er den støvete kan du jo i første rekke rengjøre den. Og hvordan er luftgjennomstrømmingen i kabinettet? Det hjelper lite med bra vifte på skjermkortet hvis varmen ikke slipper ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Luftgjennomgangen bør være ganske bra. Normalt er det 3 vifter i tillegg til strømforsyningen som sviver (skal jeg driver med opptak så kan det være at jeg skrur av disse). Prosessoren har en forholdsvis stor (større enn "en normal") kjøleribbe med en relativt stille, men god vifte. Jeg støvsuger PC-en med jevne mellomrom, men skal prøve å rengjøre grafikk-kortet litt bedre da det begynner å bli lenge siden jeg har gjort det...

Rett ved grafikk-kortet står det en vifte som blåser inn i kabinettet, så tilgang på "kald" luft burde ikke være så veldig problematisk.

Er det mulig med enkle håndgrep å bytte viften på dette kortet? Den er ikke så imponerende god (virker det som) og den støyer mer enn jeg liker.

Lenke til kommentar

Ja det er en ganske enkel operasjon. Jeg har gjort det selv på mange av Nvidia-kortene. Den viften som blåser INN i nærheten av skjermkortet, er den montert i sidedøren? Og så har du en eller flere vifter i bakveggen av kabinettet som blåser ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...