Gå til innhold

Hvorfor overklokke?


Anbefalte innlegg

Vi har hatt et problem med forumet slik at gamle tråder forsvant. Denne tråden er satt opp på nytt.

 

Eirik tar for seg temaet "hvorfor overklokke" i en humoristisk vinklet "fredagsartikkel" - en artikkel som føyer seg til kategorien vår berømte tannbørste ligger i. :)

 

Artikkelen finner du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Synd at tidligere poster i tråden er borte da... Men sånt skjer selv den beste...

Tenkte bare å kommentere ene argumentet for overklokking... Å påstå at overklokking er en måte å spare penger på, det er like saklig som å si at snø er mye varmere enn is ellerno like merkverdig... De som driver med overklokking bruker stort sett såpass mye penger på kjøleutstyr og verktøy, at de kunne kjøpt de ekstra MHz'ene de klarer å presse ut av utstyret sitt. Vapochill f.eks. totalt bak mål... Helt suverent bra om man faktisk skal overklokke ja... Men en helt UTROOOOLIG dårlig måte å spare penger på... Du får den feteste prosessoren på markedet pluss sånn ca. 1GB RAM for samme prisen... Men, så er vel egentlig Vapochill kun ment for de som allerede HAR det råeste, og bare MÅ ha litt mere ytelse ut av det... :D

Overklokking var en mulighet for å spare penger i de dager da man kunne overklokke med "vanlig" kjøling...altså en god kjøleribbe/vifte kombo...

 

At overklokking og tweaking generelt har en underholdningsverdi... DET er derimot hevet over enhver tvil... Det føles alltid like givende å se at maskina får 10 poeng mere enn sist i et benchmark program...samme om dette er pga. at man har satt opp FSB'en enda en MHz eller om man har endret noen minne timings :D

 

Helt ubrukelig?

Ja i grunnen :p

 

Herlig givende?

Ja i grunnen ;)

 

Overklokking er på lik linje med å trimme biler... man TRENGER strengt tatt ikke å presse 1000HK ut av en Nissan Skyline... Men du verden hvor morro det er å ha gatas verstingbil (prøver ikke å hinte om at jeg har Nissan Skyline ellerno)...

 

Overklokking.no er en site med relativt lav praktisk nytteverdi... (no offence) Men til gjenngjeld er det få hardware sider som kan by på mere underholdning... TRENGER man å vite hva som skjer om man volt-mod'er en Braun Oral-B ? NEI!

Men morro er det lell...

 

Er syndt vifteguiden er nede...var faktisk det overlegent nyttigste verktøyet på overklokking.no. En av de få stedene overhode, hvor man raskt og enkelt kunne få en oversikt over forskjellige kjølere som passer til en gitt CPU... Genial ide... Gjetter på at det er vanskelig å holde noe slikt ajour...

Lenke til kommentar

Godt sagt, mannen i månen ;-) Kunne ikke vært mer enig i det der. Det er heldigvis ikke alt som trenger å forklares og rettferdiggjøres med tanke på "fornuft" og økonomi, minst av alt en hobby. Bare se på de som bruker fritida på frimerker eller på å bygge modellfly...

Lenke til kommentar

Novec, nå er du VELDIG!!!! forsiktig her! Sjæfen din har nemlig ikke mindre enn 3 modellfly liggende! ;)

 

Månemannen: Ser du savner vifteguiden. Jeg kan glede deg med at den KOMMER OPP IGJEN! Men den vil bli omdøpt til Kjølerguiden. For det er noe som heter vannkjøling også...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vel vil vel si min andre hobby som er sportsfisking er vel så dyr og kan bare utføres halve året. Du skal ha stang/stenger, sneller, nylon , fluer, fluevest,vadebukse, fikskekort og Conjac eller to , i tillegg skall du kjøre flere mil feks til Målselvfossen der skal du leie hytte +++, huff nei dette blir dyrt det :grin::grin:

Lenke til kommentar
Vel vil vel si min andre hobby som er sportsfisking er vel så dyr og kan bare utføres halve året. Du skal ha stang/stenger, sneller, nylon , fluer, fluevest,vadebukse, fikskekort og Conjac eller to , i tillegg skall du kjøre flere mil feks til Målselvfossen der skal du leie hytte +++, huff nei dette blir dyrt det :grin::grin:

det kalles rekreasjon det snekker. etter mange reisverk og skutte spiker.

Lenke til kommentar
Vel vil vel si min andre hobby som er sportsfisking er vel så dyr og kan bare utføres halve året. Du skal ha stang/stenger, sneller, nylon , fluer, fluevest,vadebukse, fikskekort og Conjac eller to , i tillegg skall du kjøre flere mil feks til Målselvfossen der skal du leie hytte +++, huff nei dette blir dyrt det :grin:  :grin:

det kalles rekreasjon det snekker. etter mange reisverk og skutte spiker.

Jepp, vil ikke vere den foruten :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Vi har hatt et problem med forumet slik at gamle tråder forsvant. Denne tråden er satt opp på nytt.

 

Eirik tar for seg temaet "hvorfor overklokke" i en humoristisk vinklet "fredagsartikkel" - en artikkel som føyer seg til kategorien vår berømte tannbørste ligger i. :)

 

Artikkelen finner du her.

Etter MIN mening er det den festligste posten påmange "år" (selv om jeg ikke har vært her i mange år, men har sett det meste :=) )

 

 

Fortsett sånn! MVH: Stian_A

Lenke til kommentar

:hmm: Jeg har en intel pentium 4 - 3.06 prosessor.....

Hvis jeg skal overklokke den, må jeg kjøpe en kraftigere vifte enn den jeg fikk med da jeg kjøpte den??

 

:blush: og en ting til....

Føler meg litt flau, men jeg vet ikke ossen man overklokker :blush::blush::blush:

kan noen kort og greit forklare meg det??

Eller vet noen om en side hvor man kan lære seg det?

Er det vanskelig? :hmm:

 

------------------------------

 

Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...