Gå til innhold

Slå av disker i Windows

Anbefalte innlegg

Hepp. Tenkte litt på filserver. Server'n hjemme kjører masse tjenester som trengs hele tiden, men den kjører også et rack med disker av ymse slag, som absolutt ikke trengs oftere enn av og til.

Noen som vet hva som skjer om man installerer en bryter på stømtilførsel for disse, og bare kutter strømmen når en ikke har behov for dem. Er jo ikke noe vits i at disse står på hele døgnet...

Det er kanskje ikke anbefalt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I windows er det jo en funksjon som kan skru av disker etter så så lang tid. Har det på den ene maskina hvor jeg har 3 disker, en med windows som må stå på hele tia mens de 2 andre til lagring skrur seg av- og kommer på igjen når jeg trenger dem..

Hva slags OS kjører serveren?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle la min Windows XP htpc kjøre som printserver og fileshare ja.

Men det jeg tenkte kunne bli problemet, var at bare en liten aktivitet (print, klokkesjekk, defrag, tenke seg om, og 100 andre småting Windows gjør nå den kjeder seg) skulle fyre opp disk-racket for 2 nye timer. Har en haug med standard-disker, og vil ha den på 24/7.

Men, det er kanskje enda mer skadelig å bare kutte stømmen før lesehodene er parkert, enn å la dem spinne opp noen ganger i døgnet...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...