RulleRimfrost Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hepp. Tenkte litt på filserver. Server'n hjemme kjører masse tjenester som trengs hele tiden, men den kjører også et rack med disker av ymse slag, som absolutt ikke trengs oftere enn av og til. Noen som vet hva som skjer om man installerer en bryter på stømtilførsel for disse, og bare kutter strømmen når en ikke har behov for dem. Er jo ikke noe vits i at disse står på hele døgnet... Det er kanskje ikke anbefalt ? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 I windows er det jo en funksjon som kan skru av disker etter så så lang tid. Har det på den ene maskina hvor jeg har 3 disker, en med windows som må stå på hele tia mens de 2 andre til lagring skrur seg av- og kommer på igjen når jeg trenger dem.. Hva slags OS kjører serveren? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Om du kjører windows har du jo en "power down hard disks after ....min" under power management. Sikkert sunnere Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Om du kjører windows har du jo en "power down hard disks after ....min" under power management. Sikkert sunnere Var det jeg nevnte over her det Litt raskere enn deg Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Tenkte jeg skulle la min Windows XP htpc kjøre som printserver og fileshare ja. Men det jeg tenkte kunne bli problemet, var at bare en liten aktivitet (print, klokkesjekk, defrag, tenke seg om, og 100 andre småting Windows gjør nå den kjeder seg) skulle fyre opp disk-racket for 2 nye timer. Har en haug med standard-disker, og vil ha den på 24/7. Men, det er kanskje enda mer skadelig å bare kutte stømmen før lesehodene er parkert, enn å la dem spinne opp noen ganger i døgnet...? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Har du undersøkt om det er "alle for en", at alle diskene spinner opp dersom en blir aktivert? Fant noe her: http://revosleep.realspooky.de/ Men jeg vet ikke om det er tingen, virket litt "brutalt". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå