greiven Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Planer om å lage et egenlagt trekabinett som jeg kommer til å grunne/lakkere når jeg er ferdig med kuttingen ol. Men hvilke tresort er egentlig best til å lage et trekabinett med? Her har jeg noen bilder, så får dere vurdere hva som er best. Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Feil forum? Men kanskje kryssfinèr hadde vært fint hvis du hadde lakka det etterpå Lenke til kommentar
greiven Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Passer kanskje best under hobbyer denne? Uansett, som du sikkert ser så skal jeg ha et plexi-glass baki, som jeg kan åpne/lukke. Endret 15. oktober 2007 av Kiimmeen Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Kryssfinèr eller hobbyplate? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Kryssfiner er vel det som er lettest å jobbe med da, er jo nesten umulig å sprekke med å skru o.l. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Er ikke kryssfiner veldig tynt da ? Eller er det jeg som tuller nå? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 MDF-plater vil jeg si er det beste valget. Det koster litt, men det er utrolig stivt, minsker vibrasjoner og støy.MDF-plater vil jeg si er det beste valget. Det koster litt, men det er utrolig stivt, minsker vibrasjoner og støy. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Funnet ut at jeg trenger: 4 stk. 49cmx50cm plater (Evt. større for kuttemargin) 2 stk. 49cmx49cm plater (Evt. større for kuttemargin) For de som synes dette høres interessant ut, følg med i "Arbeidslogger" og "Arbeidslogger - Kommentarer" i tiden fremover. Mitt prosjekt kommer til å havne der om ikke så alt for lenge, når all planlegging av tremateriale ol. er ferdig Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Teak! *Erte miljøaktivister* Men fra spøk til revolver. 1. Hvor mye penger har du tenkt til å bruke? En del tresorter koster jo en hel del. 2. Hvor tykt må det være, og må det være tre helt gjennom? Om du skal ha heltre koster jo det en formue. Kryssfiner får du i forskjellige tykelser. Men siden det kun er et tynt trelag oppå sponplater er ikke dette noe du vil ha riper i. 3. Skal du ha heldekkende lakk, delvis gjennomsiktig lakk, eller gjennomsiktig lakk? Om du skal male hele greia i solid svart spiller det jo ingen rolle hva som er under i teorien. Du trenger hvertfall ikke tenke på utsendet på treverket. Om du skal lakkere med gjennomsiktig lakk kan det jo være fint med lønn om du vil ha et lyst kabinett. Om du vil ha et mørkt kabinett kan du jo vurdere andre tresorter. Og denne tråden er noe feilpostet. Er ikke sikker på hvor den hører beste hjemme så en annen moderator får flytte den. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Trur Casemod-kategorien passer eg. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Dersom du skal ha trestrukturen uten å lakkere det, blir det nok penest med hobbyplater. Disse er heltre, og vil derfor ha samme trestrukturen på kanter og hjørner. Furuplater er ikke så veldig dyre heller. Fordelen med kryssfiner er at det ikke sprekker så lett, og at man derfor kan ha tynnere plater. Men de er ikke like fine på endene nå du sager dem av, så derfor passer de ikke så bra hvis du skal ha tresrukuren. Kan i så fall gå an å bruke i kombinasjon med hobbyplater på de delene av kabinettet det er praktisk at den ikke er så tykk. Tror nok hobbyplater er lettere å sette sammen enn tynn kryssfiner, ettersom det er mer plass til å dunke inn treplugger og til å få inn skruer. Hvis du skal skru noe fast i det (f.eks. hovedkortet) bør du ikke ha så tynne plater at skruene går gjennom. Hvis du skal lakkere, kan det også være like greit å bruke sponplater, da disse er billige og på mange måter praktiske. Her kan du sikkert få masse tips fra Goscinnys kabinett. Det er også mulig du kan klare å snappe opp noen tips her. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Lurer nå på tresort enda. Er tre valgmuligheter. Det er kryssfinér, sponplate eller hobbyplate. Går det fint å skru i sponplater, siden sponet inni plata er så "løst"? Og kryssfiner, er ikke det litt tynt? Evt. hobbyplank er jo ganske tjukt igjen, tror dere Byggmakker kan høvle ned hobbyplate til 1 cm -1.5 cm? Endret 27. oktober 2007 av Kiimmeen Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Du får kryssfiner i fortskjellige tykkelser. Jeg ville ha brukt kryssfiner eller hobbyplater. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Blir vell det jeg går for, hobbyplate eller kryssfiner. Tror jeg skal på Byggmakker en tur å sjekke ut det nå snart. Endret 27. oktober 2007 av Kiimmeen Lenke til kommentar
aGal Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Helt klart MDF, lett å jobbe med... Lenke til kommentar
greiven Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Tror jeg kommer til å gå for hobbyplater Du får følge med på prosjektet mitt fremover om du er intrisert. Endret 29. oktober 2007 av Kiimmeen Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Mdf-plater kan bli litt vel tungt materiale for kabinettet. Du kan bruke hobbyplater. Det er nok det beste for den uerfarne. Men er du flink, og har god tid så kan du bestille bjørk/eik og splitte, høvle og lime egne plater han kan bruke. Det er det fineste, men mest langtekelig (og vanskligst). Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Hvor mye kosta hobbyplate? Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Kommer an på størrelsen du skal ha det.. F.eks 18x200x2200 koster ca 100 kr stk. Du finner det også på google om du ikke visste det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå