maedox Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Har "litt" trøbbel med domenekontrolleren vår på jobben. Den har det passende navnet SERVER og skal ha DNS: SERVER.tt.vårtdomene.com. Kjører Windows Server 2003 Standard Edition SP2. Serveren henger leeeenge i både "down" av windows og boot. Av og til henger den seg helt i avslutningsfasen (selv ved bruk av shutdown.exe /f (force)) og må drepes med power-knappen. Problem nr. én for tida er at den (som jeg antar har en sammenheng med drøy boot-tid), omtrent annenhver reboot, bytter til SERVER.oslo.vårtdomene.com. Den het det tidligere, men før jeg begynte her flyttet driftssjefen den til .tt ved hjelp av anvisninger fra microsoft. Det fungerte fint en god stund. Dette problemet fører til at diverse DNS-oppføringer og registernøkler må forandres for å få den tilbake til .tt. Igjen fører det til at noen tjenester (naturligvis) får litt noia. Noen ganger fungerer ikke RPC server som den skal etterpå. Dermed fører dette til at nok en reboot trengs, og da er den "normal" igjen, selv om den henger som vanlig under avslutning og boot. Til å begynne med kunne det se ut om KDC (Kerberos) kunne skape problemet fordi eventloggen gav beskjed om at den servicen hang under boot. Fikk ordnet det problemet ved oppdatering av et ugyldig serversertifikat. Det så også ut til å sette en stopper for deler av DNS-endringene som ble gjort når serveren bytta navnet sitt. Kan det ha en sammenheng med CA-rollen, en eller annen gammel registerbackup eller lignende? Jeg skjønner ikke helt hvor den får informasjonen om SERVER.oslo.vårtdomene.com i fra, for jeg har endevendt både AD og registeret uten å ha funnet noe. (Gamle tombstones er også fjerna fra AD.) Dette problemet har allerede tatt en god del tid både i feilsøking på serveren og søking etter løsninger. Poster derfor her i håp om at noen har noen hete tips før mer drastiske metoder må benyttes. Endret 16. oktober 2007 av maedox Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Uten at jeg er ekspert på dette, så slår det meg at du ikke har renamet serveren, men rett og slett flyttet den til et annet domenet (renamet domenet). Altså har noe gått galt under flyttingen fra server.oslo.... til server.tt.... som er et annet domene. Hvis dette var den eneste domenekontrolleren, så skulle det normalt sett ha gått bra, forutsatt at alle anvisningene til MS er fulgt. Men dette er egentlig temmlig kompliserte ting (å flytte domener), så faren er nok stor for at hele serveren er rimelig dirty. Du har garantert dns problemer, siden serveren henger så lenge under boot og shutdown. Hadde jeg vært deg, hadde jeg begynt arbeidet med å lage nytt domene, så lenge det kun er 1 enkelt DC i hele domenet. Hvis det kun var en DC, skjønner jeg ikke helt hvorfor domenet måtte flyttes. Siden du har så store problemer med den og du må til med registerendringer, ville jeg ansett den boksen for lost. Fra Technet: In Windows Server 2003, domain rename is intended to be a supported method for renaming domains when domain renames are necessary; it is not intended to make domain rename a routine operation. The domain rename process is complex and requires a great deal of care in planning and execution. In addition, the time that is required for a complete domain rename operation is directly proportional to the size of an Active Directory forest in terms of its number of domains, domain controllers, and member computers. Therefore, although domain rename is possible in Windows Server 2003, it should not be undertaken lightly. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå