Wattengård Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Har noen forslag til en superduperenkel CLI-editor? Jeg bruker for tiden nano, men til og med den syns jeg er overkill for mitt påtenkte bruk. Som er enkle meldinger til svn-commits Jeg vet jeg kan hive på enkle beskjeder med en parameter til kommandoen, men av og til må jeg ha to linjer. Og da hadde det vært så enkelt med en editor som funker på akkurat samme måte som "cat > textfil.txt" gjør, bare at den i tillegg lar meg gå opp og ned på linjene hvis jeg skriver feil. Fins det noe slikt? -C- Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hvordan er nano overkill? Den ekstra funksjonaliteten i nano merker man da ikke om man ikke bruker den? Den "enkleste" editoren jeg kan tenke meg er "ed", men da tenker jeg ikke på brukervennligheten.. Ellers kan du kanksje ta en titt på joe, syns ikke den er særlig enklere enn nano, dog. Endret 15. oktober 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) You know you're a geek when you're looking for an editor more simple than nano for certain task like writing notes for svn-commits. Ikke skjønner jeg hvordan nano kan være overkill, men hvis så er situasjonen går jeg for ed som Sokkalf^ Endret 15. oktober 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 HEhe... Nei. Nano er ikke så veldig overkill. Men jeg var egentlig på jakt etter en editor som ikke rensker skjermen, ikke er fullskjerm liksom. -C- Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Tenker du at editoren ikke skal fylle f.eks. hele terminalvinduet når den brukes eller at editor"vinduet" blir borte etter du har brukt editoren ferdig?Jeg bruker vim som opererer på sistnevnte måte. olefiver@lappy:~$ vim filolefiver@lappy:~$ Endret 15. oktober 2007 av olefiver Lenke til kommentar
djxfade Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Det enkleste du kan gjøre for å lagre text direkte i en fil er slik: echo "din tekst her" &> filnavn Håper det hjelper Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 @djxfade, hvordan har du tenkt linjeskifte skal foregå da? \n virka ikke Ed vika skummel ED IS THE TRUE PATH TO NIRVANA! ED HAS BEEN THE CHOICE OF EDUCATED AND IGNORANT ALIKE FOR CENTURIES! ED WILL NOT CORRUPT YOUR PRECIOUS BODILY FLUIDS!! ED IS THE STANDARD TEXT EDITOR! ED MAKES THE SUN SHINE AND THE BIRDS SING AND THE GRASS GREEN!! Tror jeg holder meg til nano ^^ Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 HEhe... Nei. Nano er ikke så veldig overkill. Men jeg var egentlig på jakt etter en editor som ikke rensker skjermen, ikke er fullskjerm liksom. -C- Bare du roter frem en gammel nok utgave av emacs eller vi, så vil jeg tro begge opererte på en linje av gangen. Nå kan det høres ut som om det du egentlig vil er å ha kommandolinja tilgjengelig mens du editerer, isåfall kan du bruke ctrl+alt+F*, hvor * er 1, 2, 3, 4, 5 eller 6 for å switche mellom flere terminal sessions, kanskje det e en grei løsning? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Nei jeg tror ikke du har fått med deg hva jeg mener. Det jeg er ute etter er en editor som aldri er større enn teksten som blir redigert. Jeg kan prøve et eksempel: user@host ~ $ edit file.txt Her skriver jeg linje 1 og henger på litt etterpå Her skriver jeg linje 2 Oops jeg glemte noe på linje 1 så jeg bruker piltastene til å gå opp for å legge til (i rødt) Og for å avslutte trykker jeg ^D user@host ~ $ _ Skjønner? Mersom som "cat > file.txt" men med mulighet til å redigere noe som allerede er skrevet. -C- Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg er faktisk ikke sikker på om det i det hele tatt er mulig, pga. begrensninger i hvordan man kan arbeide med skjerm/terminal-bufferen samtidig som shellet er vist på skjermen. Derfor "backer" de fleste editorer opp denne bufferen, clearer skjermen og viser sin egen interface, for så å skrive "backupen" tilbake igjen når man avslutter. Huff, nå ble jeg litt nysgjerrig, ender vel med at jeg prøver å lage en sånn editor selv. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Da er vel djxfades forslag nærmest hva du ønsker ChristianW, men det er jo ikke en editor når en kun kan redigere det en skriver før en har lagd filen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå