Gå til innhold

Kan "dårlige" strømforhold ta knekken på elektronikk?

Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

Har en kammerat som bor nært Bergen sentrum, flyttet dit for 6 mnd siden.

Han har opplevd at den bærbare PC-en hans tar kvelden. Han har levert den inn 2 ganger, begge ganger har de skiftet harddisk og hovedkort og sagt at "nå funker det". Men når han kommer hjem og reinstallerer OS krasjer maskinen igjen.

Samboeren har en liknende bærbar, men på den har strømforsyningen tatt kvelden etter de flyttet inn.

Han har også hi-fi-utstyr (forsterker) som han har 2 ganger sendt inn til reparasjon etter han flyttet inn. Forrige stedet han bodde fungerte ting fint i 2 år uten problemer.

Spørsmålet er da om det kan være noe med strømmen som gjør dette. Det er ingen av verkstedene som har antydet noe slikt, men han har begynt å tenke tanken selv.

Annet utstyr som stasjonær PC, TV, radio

Spørsmål:

Kan strømmen i huset være skyld i problemene?

Hva kan problemet være i tilfelle? (for høy spenning?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dårlig" strøm kan definitivt være skyld i denslags problemer, jeg har opplevd det samme selv. Både for lav, for høy og varierende spenning kan/vil ha en negativ innvirkning på elektronikk og om det er ekstremt kan både det ene og det andre ødelegges. En del av problemet er selvsagt at det meste som lages i dag ikke er laget for å vare og er av temmelig slett kvalitet, men det skal jo likevel ikke føre til at ting ryker i hytt og gevær.

Om jeg var kompisen din ville jeg klage til el-verket og forlange en test av linja, eller evt. få en elektriker til å gjøre en test. Det blir uansett billigere enn å reparere ting i tide og utide.

Lenke til kommentar

dette kan absolutt være pga urent strømsignal ja. som oftest tar adapteren til laptopen seg av skaden, men i noen tilfeller kan det gå videre til hovedkortet, som igjen kan ta kvelden på harddisken.

min anbefaling: kjøp en line-interactive/stand-by UPS, og du er veldig godt sikret- bare husk å kjøpe en som er kraftig nok om du skal ha mye utstyr på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...