Gå til innhold

Musikk: Orkester: Coax - Movie Suite [OPPDATERT]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du viser stort sett bare frem datateknikk i form av orkesterlyder. Du viser ikke at du behersker bruk av orkester. Skal du lage filmmusikk må du vite hvordan orkesteret fungerer - klangkombinasjoner, ulike besetninger innen de forskjellige gruppene, tekstur, balanse osv. Du har ingen temaer, ting henger ikke sammen. Altså, hvis dette er en en presentasjon for en film og du satser på en standard post-wagner type forsterkning av filmens handling, foreslår jeg at du presenterer ulike temaer og ledemotiver som tilslutt binder filmmusikken sammen som helhet. Konklusjon: slutt og finpuss på orkesterlyder, og begynn og skriv skikkelig musikk.

Lenke til kommentar

Overnevnte kommentar gjelder selvfølgelig også "journey". Kanskje du skal leke deg litt med litt episke akkordforbindelser ala dorisk/mixolydisk? Dm G Dm G. Eventuellt presentere et tema i vanlig dur, deretter senere fremstille det i mixolydisk senere i stykket... ala Griegs klaverkonsert 3.sats.

Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg skjonner hvor du kommer fra.

Jeg var i en periode interessert i a lage noe som kunne faktisk hxres ekte ut, men egentlig sa blir dette ganske kjedelig.

Mitt mal er ikke a folge guider/regler for musikk, men finne mitt eget utrykk slik det resonerer mest med meg.

Og slik "typisk" klassisk/orkester er ikke det som er mest interessant for meg.

Jeg liker orkester men vil bruke det pa en mer dataorientert mate.

Sa med andre ord, og beherske et orkester er kunnskap som tar alt for lang tid a laere, pluss det har blitt gjort na i gud vet hvor mange ar?

Na skal det sies at disse stykkene i denne traden er langt fra det jeg prover komme fram til :p

Lenke til kommentar
Hehe, ja jeg skjonner hvor du kommer fra.

Jeg var i en periode interessert i a lage noe som kunne faktisk hxres ekte ut, men egentlig sa blir dette ganske kjedelig.

Mitt mal er ikke a folge guider/regler for musikk, men finne mitt eget utrykk slik det resonerer mest med meg.

Og slik "typisk" klassisk/orkester er ikke det som er mest interessant for meg.

Jeg liker orkester men vil bruke det pa en mer dataorientert mate.

Sa med andre ord, og beherske et orkester er kunnskap som tar alt for lang tid a laere, pluss det har blitt gjort na i gud vet hvor mange ar?

Na skal det sies at disse stykkene i denne traden er langt fra det jeg prover komme fram til :p

Du som kunster går rett i fella. Istedenfor å innse at du kan utvikle deg velger du og avvise kritikken du får ved å si at det ikke er slikt du vil utrykke deg. Du prøver og skape en stemning i musikken din, men får det ikke til. Det er ingenting håndfast og ta tak i, noe som forklarer hvorfor du kun får kommentarer på det tekniske. Dette er en svakhet, også i trance/house type musikk, noe jeg tviler på er målet ditt. Det finnes mye "statisk" musikk, uten utvikling som fungerer ypperlig. Men for å oppnå det gjør du for lite ut av det du legger ut.

Og btw, orkestrasjon/instrumentasjon er en ca 400 år gammel kunst, og er fortsatt i utvikling den dag i dag.

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar
Du som kunster går rett i fella. Istedenfor å innse at du kan utvikle deg velger du og avvise kritikken du får ved å si at det ikke er slikt du vil utrykke deg. Du prøver og skape en stemning i musikken din, men får det ikke til. Det er ingenting håndfast og ta tak i, noe som forklarer hvorfor du kun får kommentarer på det tekniske. Dette er en svakhet, også i trance/house type musikk, noe jeg tviler på er målet ditt. Det finnes mye "statisk" musikk, uten utvikling som fungerer ypperlig. Men for å oppnå det gjør du for lite ut av det du legger ut.

Og btw, orkestrasjon/instrumentasjon er en ca 400 år gammel kunst, og er fortsatt i utvikling den dag i dag.

Nei men seriost, jeg skjonner at sangene suger, men grunnen til at jeg ikke er sikker pa om slik orkester aktig pa dataen er verdt det er fordi jeg vil det skal ha bra lyd og hxres bra ut ogsa.

Omtrent 60% av arbeidet blir ikke a lage bra melodier og arrangement og sant, men heller finne bra strykere, som btw jeg har slitt med kjempelenge.

Jeg elsker ordentlig klassisk musikk og film musikk som er spilt av et fullt orkester, men jeg begynner sterkt a tvile pa om jeg kan fa noe ordentlig ut av dataen i denne sjangeren.

Det blir kjedelig pga a fa inn all dynamikken og sann er utrolig vanskelig, ihvertfall for meg.

Men pa den annen side sa far jeg og har veldig mye trang til a fa det til og a lage slik musikk.

Men jeg vet rett og slett ikke. Lyd og selve kvaliteten pa samples og hvor "expensive" det hxres ut har alltid vaert utrolig viktig for meg, og jeg foler faktisk at det henger veldig mye med hvordan folk oppfatter det kunstneriske i musikken ogsa (dvs melodiene og harmoniene, selve notene)

Jeg unnskylder for maten jeg kom fram pa i min forrige post though, jeg setter veldig stor pris pa at du som kan sa mye om musikk tar deg tid til a gi meg ros og ris.

Du ma ikke tro at jeg ikke lytter til det du sier. :p

Anyway jeg har litt trangen na sa kanskje jeg skal sette igang med noe orkester stuff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...