Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg skulle lage en enkel test-side i HTML, men jeg har et problem med <font>-taggen. Det hjelper ikke hva jeg putter i den, skriften forblir "#000000" og Times New Roman. Jeg oppretta så en ny HTML-fil og kopierte koden over i den, lagret med et annet navn, og der fungerte det. Der ble skriften "#FF9900" og Verdana. Kode: <html> <head> <title>test</title> </head> <body bgcolor="#FFCCFF" vlink="#FF9900" link="#FF9900" alink="#FF9900"> <font face="Verdana" color="#FF9900"> <h1>lorem ipsum</h1> <hr> COOKIE MONSTER! </font> </body> </html> Hvorfor fungerer ikke dette i min index.htm, mens det fungerer helt fint i test.htm? Kan ikke index.htm-filer plutselig forandre skrifttype og -farge lenger? .sjur, forvirret og håper på hjelp (læreren kunne nemlig ikke hjelpe, han forsto like lite som meg.) edit: Legger ved filene: index.htm test.htm test.htm Endret 15. oktober 2007 av Datasmurf Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 1. ikke spesifiser css i body-taggen på den måten, bruk css.. 2. Ikke bruk <font><h1></h1><p></p></font> bruk heller <h1></h1> <p></p> Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 MrNeeon, nei takk. CSS er greit nok sånn sett, men jeg foretrekker det som det er. og <p> er døden. Jeg har <br>. Mye lettere. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) MrNeeon, nei takk.CSS er greit nok sånn sett, men jeg foretrekker det som det er. og <p> er døden. Jeg har <br>. Mye lettere. Med den holdningen har du kommet til helt feil forum. Edit: Jeg er altfor snill: <html> <head> <title>test</title> <style type="text/css"> body{background:#fcd; font:12px verdana; color:#f90} a{color:#f90} a:active{color:#f90} a:visited{color:#f90} </style> </head> <body> <h1>lorem ipsum</h1> <p>COOKIE MONSTER!</p> </body> </html> Bruk den koden, eller finn et forum der folk ønsker å gjøre det på en tungvint, gammeldags nybegynnermåte med utdaterte teknologier som er inkompatible og vanskelige å bruke. Her bruker vi CSS og gjør det ordentlig. Endret 15. oktober 2007 av Lokaltog Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Hmm. Takk for koden, Lokaltog, men kommer nok fortsatt til å holde meg til den gode, gamle HTMLen jeg lærte meg i sin tid. Forandring fryder ikke! Huff, jeg høres ut som en gammel gubbe, gjør jeg ikke? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hmm. Takk for koden, Lokaltog, men kommer nok fortsatt til å holde meg til den gode, gamle HTMLen jeg lærte meg i sin tid. Forandring fryder ikke! Huff, jeg høres ut som en gammel gubbe, gjør jeg ikke? Du høres egentlig mest ut som en ignorant tulling, spør du meg. Ikke vondt ment, men ærlig talt. På et område der teknologien er i en konstant utvikling nytter det aldri å slå seg til ro med det du lærte for 7 år siden og aldri fornye kunnskapen din. FONT-elementet og koden du bruker er på vei ut, og om et gitt antall år vil den nok ikke fungere i vanlige nettlesere engang. Anbefaler at du fornyer kunnskapen din litt, det skal minimalt med innsats til. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Ja, jeg er fullstendig klar over det. <font> og <b> og alle de gode og gamle, kjente og kjære, skal bort og det ryddes vei for ny teknologi. Og jeg lærer den nye teknologien, men jeg bare unngår å bruke den før jeg er helt nødt fordi ingenting støtter det jeg har brukt i alle år lenger, og selv da vil jeg prøve å finne smutthull og slikt og heller oppfordre folk til å bruke evt. smutthull til å kunne se sidene mine slik de alltid har vært, i stedet for å måtte føye meg og følge mengden inn i det nye årtusenet. Lenke til kommentar
Leinen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Sjur da.. Nu må du gi dæ.. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Helst ikke. Jeg liker ikke å gi meg og skifte ut ting eller forandre på ting som sannsynligvis ikke ville tatt meg lengre tid enn 10-15 minutter. Dette er prinsipp. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) 1. Skift nick fra Datasmurf til Brukteåværedatasmurf 2. Som lokaltog sier, teknologi er noe som bestandig endrer seg. Om du lærte deg <font> og <br> for 7-8 år siden så er det på tide å lære seg noe nytt 3. jeg bare unngår å bruke den før jeg er helt nødt fordi ingenting støtter det jeg har brukt i alle år Det er tydlig at nettleseren ikke støtter det du skrive, iogmed du kom hit for å få hjelp til det.. Vi prøver å hjelpe deg, men du er mer sta enn et esel. (Ikke kom med en sarkastisk kommentar på dette er du snill) 4. Hvorfor i alle dager kommer du med en syyk kommentar som, "<p> er døden, jeg har <br>". Du er klar over hva disse to betyr.. <p> er et avsnitt, mens <br> er et linjeskift.. <p>Dette er en tekst, en tekst med bokstaver og sånt<br />Nå<br />har jeg skiftet<br />linje...</p> <p>mer tekst, mer tekst, mer tekst, mer tekst, mer tekst</p> 5. Den nettsiden din.. ja, va skal jeg si.. huff.. En annen ting, du er klar over at fildeling av piratkopiert programvare er ulovelig? 6. Fint at du breefer om teknologi som du ikke kan eller ønsker å lære.. eller la du bare den "X" den for at du har sett andre gjøre det? Dette er en testside, fylt med svada for å vise mine kunnskaper innen (X)HTML. Endret 15. oktober 2007 av MrNeeon Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hvis forandring ikke fryder så tipper jeg at du fortsatt bruker en Pentium 100 MHz PC med Win95 og at du ikke har mobiltelefon fordi den gode gamle hjemmetelefonen fortsatt virker.... Jeg kan også fortelle hva som er feil i koden. Du har glemt et anførselstegn (merket med rødt): <body bgcolor="#FFCCFF" vlink="#FF9900" link="#FF9900" alink="#FF9900"> Endret 15. oktober 2007 av Mr D Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hvis forandring ikke fryder så tipper jeg at du fortsatt bruker en Pentium 100 MHz PC med Win95 og at du ikke har mobiltelefon fordi den gode gamle hjemmetelefonen fortsatt virker.... Jeg kan også fortelle hva som er feil i koden. Du har glemt et anførselstegn (merket med rødt): <body bgcolor="#FFCCFF" vlink="#FF9900" link="#FF9900" alink="#FF9900"> FY DEG! Ikke hjelp mannen/damen.. Synes ikke "datasmurf" fortjener hjelp med den sure tonen han/henne har skrevet med Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Mannen. I kjole. Aha, det var det som manglet ja. Tusen takk, Mr D. Jeg har nok en nyere maskin ja, men hardware-messig henger jeg sånn nogenlunde med og der har ikke utviklingen så mye å si, selv om jeg savner de gode, gamle telefonene med nummerskive som man måtte ta rundt gang på gang. Var så koselige Det er visse ting som kan forandres, mens andre takler jeg ikke forandring på og blir alltid sur og gretten av det. Mobiler, jakker og LEGO for eksempel. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Sorry MrNeeon. Jeg mente ikke å tråkke dere på tærne, dere som ruler på denne delen av forumet. Feilen var jo så enkel å finne, også var jeg i godlune ikveld... Datasmurf: Det er jo rimelig inkonsekvent å være oppgradert på hardware og ikke godta at koding også forandrer seg. Var på loppis i går og så maskinen du burde bruke: Pentium2 med Win95 og IE5.0 Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 @ Trådstarter: Du skulle aldri vært utvikler. Det er personer som deg som holder teknologi tilbake. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 MrD, har en, men jeg likte aldri Win95, da bruker jeg heller 3.1 Lokaltog, vil ikke si jeg er en utvikler heller. Jeg bare knoter rundt med html i notepad og koser meg og gir faen i omverden generelt sett. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Det er ikke så vanskelig å se at Datasmurf er litt av en troller, er jo ikke første gangen han hisser opp folk uten å anstrenge seg så mye. For min del gjør det ikke så mye, nesten underholdende å se at folk blir så aggressive. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Vil ikke kalle meg troll, i alle fall ikke her. Jeg bare har andre meninger og oppfatninger om ting og tang enn folk flest. Samt ikke så glad i forandringer. Bare se hvordan det gikk med LEGO da de skulle forandre seg fra hvordan de var på 90tallet. Nå ser det jo bare tåpelig ut. Akkurat som barne-TV. Finnes ikke morsomt, pedagogisk, tja. Morsomt, nei. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 lulz Jeg har en gammel retro maskin. Da liker du vel den bedre enn den du har na, sa vi bytter. Anei, du gjorde ikke det nei. don't feed the troll Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 - Pæra mi vil ikke bli grønn, hvordan fikse? - Dyrk epler du, pærer er på vei ut. Er det rart man blir oppgitt når man får sånne svar? Personlig foretrekker jeg en helt enkel html-side med tekst fremfor en flashy side der alt er css-elementer med position: absolute;. Merk at dette ikke er "feil forum" som noen sier, det ligger litt i navnet, "HTML", ikke sant? Og så: Ikke bruk marquee. Den er ikke standard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg