ilpostino Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 jeg fikk et spørsmål om Daltons lov som jeg ikke kunne svare på. jeg stiller derfor spørsmålet her for å bli mer opplyst. oppgaven er som følger: Hva sier Daltons lov om trykket i en blanding av gasser? Forklar hva som skjer i forsøket med eterkanonen ved hjelp av denne loven Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Daltons lov sier at i en blanding av gasser er totaltrykket i beholderen lik summen av partialtrykkene. Partialtrykket til en gass er det trykket det ville vært i beholderen dersom bare denne gassen var til stede ved det gitte volumet. Hva denne eterkanonen går ut på, kan jeg derimot ikke svare på ... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 så hvis det er tre gasser i en beholder har alle disse forskjellig trykk....(?) eller har de trykk tilsvarende den letteste gassen els... (kanskje teit spm men jeg har ikke peiling på slikt) Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Kommer rett og slett an på hvor mye du har av hver gass, det. Trykket er proposjonalt med stoffmengden du har av en gass, i hht. ideell gasslov, pV=nRT (p trykk, V volum av beholder, n stoffmengde, R gasskonstanten, T temperatur i kelvin (gasskonstanten R er det samme som Boltzmanns konstant multiplisert med Avogadros tall)). Etter den ideelle gassloven pV=nRT, definerer vi partialtrykket ved at p(i) = n(i)RT / V, der p(i) er partialtrykket av gasskomponenten (en av gassene i blandingen), og n(i) er stoffmengden av den. V er volumet i hele beholderen, siden partialtrykket er det trykket du ville fått dersom gasskomponenten var alene i beholderen. Du kan også se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law http://en.wikipedia.org/wiki/Dalton's_...rtial_pressures Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Av twinmos sitt inlegg fårstår jeg det sånn at hver gass har forsjellig trykk. De har det trykket som ville vært hvis bare den ene gassen var i beholderen. Endret 15. oktober 2007 av Dynejonas Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Du kan si det sånn. Og hvis du har akkurat like mye (i stoffmengde) av alle gassene i beholderen, er også partialtrykkene like store. Vi regner her med at alle gassene oppfører seg likt, noe de egentlig ikke gjør i virkeligheten, men avviket fra tilnærmingen er ikke så stort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå