Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør man velge: Moped eller lett MC?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Såklart er det avhengig fra person til person

Men har du fulgt sånn noenlunde med når du sitter på i bil feks over ett par år så lærer du mere om kjøring om du gjør på noe mopedkurs ihvertfall!

De fleste av kompisene mine som har tatt lettlappen betalte tilsammen mellom 10 og 15 tusen, selv betalte jeg 6-7 tusen tilsammen for mopedlappen (som jeg ikke lærte noenting av som jeg ikke kunne ifra før)

Hadde jeg tatt lappen igjen i dag er jeg sikker på hva jeg hadde valgt ihvertfall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var selv innbalndet i en Lett-MC ulykke for 2-3 uker siden, det var i morgen rushet så var ikke stor fart, men har oppert og går med støtte bansje..... utrolig kjedelig, men sånt skjer.....Tok lappen i år å det kom vel på 12 000 kr tror jeg.....

Lenke til kommentar
For å oppklare det. Uansett om man tar moped-lappen eller lettmc-lappen slipper man traffikalt grunnkurs når man skal ta billappen. Det er ingen annen obligatorisk teori til billappen bortsett fra teoriprøva. Så ingen av dem vil gi noen fordel når den tid kommer

du trur den scooter turen med mopedlappen er like lærerik som en hau kjøretimer på lett-mc alene med kjørelærer? jeg har vert igjennom begge, kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
du trur den scooter turen med mopedlappen er like lærerik som en hau kjøretimer på lett-mc alene med kjørelærer? jeg har vert igjennom begge, kan ikke sammenlignes.

Etterhvert så skjønner du at enkelt lærer aldri, det er bare fart og hestekrefter som står i huet på dem.

Nettopp slike er det som er farlige bak styret/rattet. Helt til de dør i en smell.

Lenke til kommentar

Kan ikke si folk med lettlappen kjører noe bedre enn de med mopedlappen. Ofte full gass uansett..

Lenke til kommentar

Kan ikke si folk med lettlappen kjører noe bedre enn de med mopedlappen. Ofte full gass uansett..

hahahha. Dagens gullkorn! Kan jeg spørr om hva du betegner som bra kjøring?

Lenke til kommentar

hahahha. Dagens gullkorn! Kan jeg spørr om hva du betegner som bra kjøring?

Bra kjøring definerer jeg som kjøring etter trafikkreglene, overholder fartsgrenser, vikeplikt osv. Var borte i noe av det smarteste jeg har sett i dag. Vi lå bak en annen bil i kø i ca. 40 km/t. Da vi kommer fram til et lyskryss kommer en ei smart tøs på scooter som kjører forbi på venstre side, før hu setter på blinklyset og skal kjøre forbi den bilen foran oss og inn til høyre i krysset.

Lagde en fin liten skisse i Paint med touchpad.. :p

scootertsdd8.jpg

Lenke til kommentar
Ikke kjøp moped! Hivs du trimmer den så er heller ikke det så smart. For det første så kan du få bot. Men mopeden er ikke laget for de hastighetene den vil komme opp i med et trimmingssett. Det vil da bli enda mer farlig. Jeg ville trodd hvis man hadde fått lov til å ha mopedene i maks 60 ville det vært få som ville trimmet de. Men lett er det smarteste. Man plager ikke andre trafikanter og man kan følge farten. Mye tryggere!

de fleste mopeder går 70-80 orginalt før de kommer til norge. ihvertfall racing, enduro og supermotard

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...