Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør man velge: Moped eller lett MC?


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Tror noen av oss må komme med noen troverdige kilder snart

trenger ikke kilder for sånt. kjørelærere og teoribøker har tydligvis forskjellige meninger, men for meg så er det logisk at man ikke ligger i høyre side da dette kan føre til at bilister kan ta farlige forbikjøringer der det ikke er egnet til å ta forbikjøringer.

Men kanskje nok Off topic nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må også nevnes at opplæringen på lettmc er mye bedre en moped, her blir du opplært på samme måte som du gjør på bil. Både kjøreteknisk og i trafikken. Dette er jo også en fordel når datteren din i senere tid skal ta førekort på bil. For da har hun all erfaringen hun kan få i trafikken etter å ha kjørt sykkel i 2 år.

 

Selv tok jeg opplæring på lett mc i sommer. Hadde, mc teorikurs, kjøretimer 3stk, kjøring på bane, langkjøring og forbikjøring.

 

Kommer til og koste meg ca 8000-1000 tusen, ikke fått regning på det enda.

 

Skal også nevnes at jeg har kjørt trial siden jeg var 9 år, også øvelseskjørte jeg en god del fra jeg var 15 år. Så siden du har lappen på MC kan dere jo øvelseskjøre en del før hun starter med kjøretimer, så hun kan lære seg det tekniske med kjøringen. (Girning, clutching, gasskontroll og brems)

 

La datteren din få den gleden av og kjøre lettmc, du kommer ikke til og angre på det! Du trenger faktisk ikke betale dyre dommer for en sykkel. Du får choppere fra 15-15 tusen, f.eks. Honda Rebell, yamaha virago, Suzuki intruder ++

Lenke til kommentar

jeg gidder ikke lese alle innleggene, men hvis det er scooter hun vil ha. og du syns det er farlig at den ikke går mer en 45 hvorfor ikke bare kjøpe en scooter med 125 ccm? de holder fartsgrensene i norge. jeg har alldrig angret på jeg tok lett lappen og er mange som klager på at de er redde når du kjører i fartsgrenser de ikke kan holde. spessielt jenter da. ;)

Lenke til kommentar
Visst en har tenkt å ta billappen når en blir 18 år, da ville jeg valgt moped de 2 årene..

 

Hvorfor det? Hva hvis man skal ha billappen når man er 25? Er det noe og spare på det?

Du får erfaring i trafikken.

 

hehe, jeg er enig med deg jeg : ) Men Nordfonn sier at det ikke lønner seg med lettMC når man skal ha billappen når man er 18 år.

 

Lattelig utsagn.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke lønner seg med lettmc, men min mening er at å kjøre i 45km/t i 2 år og heller spare pengene du vill ha brukt på lettmc på bil er lurere...

 

Men, så klart, skal du ikke ha billappen når du er 18, da er lettmc klart best

Endret av Nordfonn
Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at det ikke lønner seg med lettmc, men min mening er at å kjøre i 45km/t i 2 år og heller spare pengene du vill ha brukt på lettmc på bil er lurere...

 

Men, så klart, skal du ikke ha billappen når du er 18, da er lettmc klart best

Kommer jo an på hvor man bor og hvordan det er med kollektivtilbud der. Koster jo en god del tusen i året på avgifter og forsikringer, samt driftskostnader. Skal man kjøre lengre strekninger daglig, og det er et dårlig kollektivtilbud, så lønner jo lettsykkel seg hvis man ikke vil bruke litt lenger tid å kjøre moped i stedet.

 

Man må huske på at det ikke bare er ved innkjøp og førerkort lettsykkel er dyrere enn moped, men årlig er også lettsykkel flere tusen dyrere enn moped..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det ikke slik at dersom man tar lett-lappen når man er 16, trenger man ikke å ta ny teori dersom man tar billappen innen 3 år? Det var det da jeg tok lappen(e) selv, vaffal...

Lenke til kommentar

har selv vert bak rattet på en moped, og har mine arr og permanente skader etter en skulle ta forbi meg, billistene skal forbi til enhvær pris.

 

Jeg ville valgt Lett lappen av disse grunder:

1: Ingen Gidder og kjøre forbi noen som klarer og holde farten og vel som det

2: Det er vanskeligere og ta lett lappen, og derfor mye sikkrere for din datter og ta første steg i trafikken, i tilleg legges sikkerheten mye høyere under opplæring

3: En trenger ikke like mye teori når hun skal ha Bil lappen

 

I dette tilfelle ville jeg ikke tenke på Pris, for en pris for den ekstra sikkerheten du får med lett motorsykkel er ubeskrivelig. Lappen er ikke så altfor mye dyrere, og skal du ha en God og grei moped, koster det like mye som en fint brukt lett sykkel uansett

Lenke til kommentar
har selv vert bak rattet på en moped, og har mine arr og permanente skader etter en skulle ta forbi meg, billistene skal forbi til enhvær pris.

 

Jeg ville valgt Lett lappen av disse grunder:

1: Ingen Gidder og kjøre forbi noen som klarer og holde farten og vel som det

2: Det er vanskeligere og ta lett lappen, og derfor mye sikkrere for din datter og ta første steg i trafikken, i tilleg legges sikkerheten mye høyere under opplæring

3: En trenger ikke like mye teori når hun skal ha Bil lappen

 

I dette tilfelle ville jeg ikke tenke på Pris, for en pris for den ekstra sikkerheten du får med lett motorsykkel er ubeskrivelig. Lappen er ikke så altfor mye dyrere, og skal du ha en God og grei moped, koster det like mye som en fint brukt lett sykkel uansett

Bak rattet på en moped? :thumbup:

 

Opplæringa kommer an på hvor man tar det. Noen bare prater en time, og kjører to timer, andre følger opp skikkelig og gjør det slik det skal gjøres. Jeg betalte 700,- for lappen på ungdomsskolen. Vi fikk skikkelig opplæring, med mange timer teori, kjøregård, landeveis- og bykjøring. Vi fulgte altså det opplegget vi skulle følge. Jeg bestod teorien på billappen i år på første forsøk med to feil. Jeg kunne så og si alt etter mopedopplæringa. Men jeg veit om trafikkskoler som er useriøse. De setter deg på en sykkel, prater litt og så melder ifra til Biltilsynet om at opplæringa er fullført. Slik blir man ikke en god trafikant av..

 

Er det ikke slik at dersom man tar lett-lappen når man er 16, trenger man ikke å ta ny teori dersom man tar billappen innen 3 år? Det var det da jeg tok lappen(e) selv, vaffal...

Nei. Disse to førerkortklassene har ingenting å gjøre med hverandre.

Lenke til kommentar

om du er redd for sikkerheten skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du vil at jenta ska kjøre på hovedveien i det hele tatt...

 

nei gå for mopedlappen, hvertfall i første omgang, den er ikke så dyr at det gjør noe uansett, selv betalte jeg rundt 900kr ~ 1500 kr for mopedlappen

Lenke til kommentar
om du er redd for sikkerheten skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du vil at jenta ska kjøre på hovedveien i det hele tatt...

 

nei gå for mopedlappen, hvertfall i første omgang, den er ikke så dyr at det gjør noe uansett, selv betalte jeg rundt 900kr ~ 1500 kr for mopedlappen

den må du ha tatt minimum fire år sia.

koster opp mot 7-8 nå. (inkludert traf.gk.)

Lenke til kommentar

Har du råd så ta lett lappen!

 

Mopedopplæringa er en vits, man lærer absolutt ingenting der!

Nå koster den jo halvparten så mye som lett lappen, så da ville jeg så absolutt tatt det istedet og så evt kjørt moped om man ikke har råd/vil kjøre lett

Lenke til kommentar
Har du råd så ta lett lappen!

 

Mopedopplæringa er en vits, man lærer absolutt ingenting der!

Nå koster den jo halvparten så mye som lett lappen, så da ville jeg så absolutt tatt det istedet og så evt kjørt moped om man ikke har råd/vil kjøre lett

Hvis man ikke lærer noe med opplæringa man får når man tar førerkort for moped, er det kjøreskolen sin feil. Da følger ikke de det opplegget som man skal følge. Teorien jeg lærte da jeg tok mopedlappen, ga meg to feil på første forsøk på teoriprøva for bil, så jeg kan ikke akkurat si at jeg ikke lærte noe av opplæringa jeg fikk da jeg tok mopedlappen. Vi hadde de antall timer teori som krevdes, kjøregård, landeveis- og bykjøring. Vi lærte også grunnleggende om mopeden, hvordan man strammet kjede og bremser (ikke hydraulisk), fylte på olje, bruk av choke og lignende.

 

Lettlappen for 10k kr? Kjøreskolene sier det ligger på 18-25k kr for de fleste. Har man ikke kjørt så mye tohjuling før, så blir lettlappen fort tre til fire ganger, kanskje enda dyrere enn mopedlappen. Kjøretimene for mc er jo på 600-700 kr/timen, og har man ikke kjørt før er jo dette noe man kan trenge en del av. Dessuten har man praktisk førerprøve, som kommer på noen tusen; selve oppkjøringa, leie av sykkel osv.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...