Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruk av koblingsbrett i rackskap

Anbefalte innlegg

Selv har jeg satt opp en god del nettverk i diverse rom oppigjennom årene, og alltid brukt et slikt koblingsbrett mellom kablene og switchen..

Men først nå, fikk jeg spørsmål om HVORFOR jeg gjorde det.. Hva var det godt for?

Jeg kunne ikke komme med noen svar, det var bare slik jeg ble lært det, og har sett det i alle andre bedrifter og andre plasser.

Jeg tenker da på dette..

Herfra trekker jeg jo da en TP over til switchen, og alle er glade.

Jeg er helt klart for bruken, men klarer ikke finne grunnen til at vi gjør det. Ville selv aldri ha satt opp noe uten det ;)

Hvorfor bruker vi det koblingsbrettet, som jeg har glemt navnet på..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viker jo litt som rekkeklemmer i elektroskap det der. Det blir ryddigere og lettere å holde oversikt osv. Man står og friere til å koble om. Lettere å tegne dokumentasjon og finne frem i dokumentasjon.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

hoved grunnen som faktisk ingen har har kommet med er at du skal IKKE sette plugger rett på en enn kjernet kabel(instalasjons kabel), den er ikke beregnet for og bevege på seg.

dem kablen ned hetter patch kabel, og dem kan du lett flytte rundt på og lett og bytte ut hvis det blir feil/endre på ting.

skal du sette plugger på kabel er det "drop kabel" du skal ha. den kablen er flere små kabler i kjærnern på kabel(fler kordelet kabel).

Lenke til kommentar

Enkel historei.

Se for deg et rack med 100+ kabler som kommer inn. Ingen er terminert i patchepanel, alle er løse ledninger med RJ45 plugg. Du skal ha tak i kabelen som kommer fra kontakt 37 for den skal flyttes fra kontornetverket til produksjonsnettverket. (To forskjellige switcher/nett.)

Se så for deg den samme jobben men med alle kablene terminert i patchepanel. Lit enklere ja..... :cool:

Lenke til kommentar

Patchpanel er for og holde orden og gjøre eventuelt omkobling lettere ;) Er eksremt smart til for eks der man ofte kommer til og skifte hvor eventuele ting skal stå som tlf,pc osv. fins også løsninger der du kan få alt av media lett omskiftet via lignende patchpanel så man kan både få tv og lyd sendt via samme sort kabel og da kan man med et enkel omkobling i skape endre plassering av netverk, tlf, tv, stereo, dvd osv.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Hadde ikke vi brukt slike patchepanel hadde alt vært et salig kaos! Vi har en 7-8 VLAN å holde styr på, og det hender ofte at vi bytter mellom vlan på visse patchepunkt. Det skal ikke store nettverket til for at dette lønner seg (noe som stiller spørsmål til hvor store nettverk du har satt opp iløpet av din kariære ;) )

I tillegg til å patche mellom forskjellige VLAN, kan det jo hende at man skal patche telefon til et punkt.... nei, uten patchepanel og patcheguider hadde ikke verden gått rundt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Nei, det jeg mener også :)

Prata med en kamerat i Australia som går noe IT-administrator linje på skolen,.. og han hadde aldri hørt om patchepanel, eller bruken. Han fortalte at de rackskapene han hadde sett, der gikk TPene rett i switchene. Jeg har helt :wow: .

JKJK: Åh, sånn passelig store. VLAN-messig var lurt ja, kom jeg til å tenke på når jeg dreiv med VLAN i min forrige jobb. Var bare nydelig å lage seg fint system :)

Og ja, telefonkontakter og.. Har vært borti det meste :) Patchepanelene var bare kos å jobbe med.

Lenke til kommentar

20-200 kabler med tusjskrift eller dyno-lapper som stikker ut av rackskapet er nok både pent og lett å finne frem i ;)

Jeg synes det er mer en nok å følge opp en kabel fra patch panel til switch blandt 100 kabler, så å gå igjennom 100 kabler for å gjøre et forsøk på å lese den dårlige og falmende håndskriften til en tekniker - som forøvrig er lite vant til å svinge pennen - høres ut som et mareritt.

Jeg kan gi dere en annen god grunn, og det er termineringen av alle kablene. Et argument som får en helt ny mening når man har terminert 30++ RJ45 på en kveld. Såre fingertupper er en av gledene med en slik øvelse. Tiden det tar, og hvor kjedelig det er blir en helt annen.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...