Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilken seilbåt skal man kjøpe?


vicci

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en rask båt, med en real pris. alt ifra 25 fot- 30. Noen som kjenner til den type båt? Gjerne en kombibåt. som jeg kan kombinere mellom regatta og tur. Noen som kjenner til melges? er det en grei båt?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fornøyd med gamle maxien jeg har, men du skal vel ha passe ny seilgarderobe for å gjøre det bra i regatta tror jeg... finnes raskere båter for å si det sånn! se på lystallene da! prøv å reis å se på en med lystall over 1,15.. gjerne ennå høyere...

Lenke til kommentar
fornøyd med gamle maxien jeg har, men du skal vel ha passe ny seilgarderobe for å gjøre det bra i regatta tror jeg... finnes raskere båter for å si det sånn! se på lystallene da! prøv å reis å se på en med lystall over 1,15.. gjerne ennå høyere...

 

Takk for svar, skal lete etter et høyere lystall :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Maxi båtene er gode kjøp. Solide og fine. De begynner å bli litt gamle bare, så titt nøye på de!

 

Melges er utrolig morsomme båter, veldig gode seilegenskaper og et stort regattamiljø i oslofjorden. Men de er vel litt utenfor budsjettet ditt? Og den er veldig regatta orientert, fint lite bokomfort i den...

 

Det går jo fint å seile LYS-regatta med en båt som har LYS tall på 1.03 for eks. LYS-tallet er jo et handicap tall, og båter med høyere lys må jo da seile fortere...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det heter at du bare kan få tilfredsstilt to av tre krav når det gjelder seilbåter: Du kan få en billig, en rask og/eller en komfortabel båt, men ikke alle de tre egenskapene samtig.

Å kombinere regatta og tur er altså ikke lett, og Melges er vel ikke akkurat den båten du ville velge til formålet? Utvalget av damer som ville akseptere en seilferie i en Melges er temmelig begrenset, for å si det mildt.

 

Hvis det er fartsopplevelse og komfort du er ute etter, kommer du vanskelig utenom en flerskrogsbåt.

Fra 24 fot (trimaraner) og 28 fot (katamaraner) har du samtidig en turbåt som slår det meste: fart, plass og seiling uten krengning. Jeg har en katamaran på 30 fot som jeg har bygget sjøl. Den har rommelig cockpit, kabin, to doble lugarer (madrassmål 150 x 210), WC og bysse, alt med full ståhøyde der du trenger det. Toppfarten så langt er 8 knop på kryss og 15 knop på slør ved ca. 5 grader krengning. Da står samtidig kaffekoppen der du setter den fra deg. Du tror det når du ser det.

Selve seilinga er det samme som i en kjølbåt, bare mye mer behagelig.

 

Til gjengjeld er den 5,5m brei. Det betyr problemer med å gå inn i overfylte gjestehavner, og at du må ut med mer i leie for en fast plass i småbåthavna. Plasser i indre Oslofjord o.l. blir fort dyre. Det finnes trimaraner med innfellbare sideskrog (Dragonfly, Farrier), men de er også forholdsvis dyre.

Hvis du kan legge båten på bøye, er det problemet mindre, men ellers vil flerskrogsbåter være dyrere å fortøye.

 

Et stort minus med flerskrogsbåter er at regattaklassene er små (eller ikke-eksisterende). Et annet er at mange av dem ikke egner seg så godt til typiske "pølsebaner" (hovedvekt på skarp kryss og platt lens) som er vanlig ved baneregattaer. De fleste flerskrogsbåtene seiler nemlig dårligere i svak vind og på skarp kryss. Det er på sløren en flerskrogsbåt virkelig trår til fartsmessig. Dette må man huske på når man snakker om de raske flerskrogsbåtene. Seiler du LYS-regatta, vil du ikke klare å seile opp til LYS-tallet i svak vind, mens du kanskje er førstemann over målstreken i frisk bris.

 

Hvis du er sikker på at det er en kjølbåt du er ute etter, må du fremdeles prioritere mellom fart, komfort og pris.

X-79 og Albin Express er to relativt raske kjølbåter som du får kjøpt brukt. De kan ikke konkurrere med flerskrogsbåter når det gjelder plass og "ståhøyde", men er mer typiske regattabåter.

De mindre Maxi-båtene er trege, men billige og komfortable til turbruk (hvis du godtar 15-20 grader krengning).

Alle de tre nevnte er relativt store regattaklasser. Dermed får du flere å konkurrere direkte med, men også forholdsvis høye LYS-tall å seile opp til.

 

Jeg deltar av og til i lokale regattaer, men det er turseiling som er hovedaktiviteten min. På kryss og platt lens seiler jeg gjennomsnittlig jevnt med eller bedre enn kjølbåter med samme lengde (dette er helt avhengig av vindstyrken). Så ofte jeg kan faller jeg av til en spiss slør og nyter farta.

Jeg bor i ytre Oslofjord og har rimelig båtplass. Vil jeg ha mest mulig slør, seiler jeg nedover svenskekysten.

Til mitt bruk kan jeg ikke tenke meg noe bedre enn en 30 fot turkatamaran.

Hvis jeg ønsket mer fart på kryssen, kunne jeg bytte til en trimaran, men det ville koste mer.

 

Sett opp en trekant på papiret. Marker hjørnene med fart, pris og komfort. Finn ut hvordan du prioriterer de tre størrelsene innbyrdes, og jakta på ny båt bør bli mer oversiktlig.

 

Jeg vil også slå et slag for sjølbygging av båt. Da kan du få en rask og komfortabel båt til en overkommelig penge fordi din egen arbeidsinnsats er gratis. Bare husk at du trenger et sted å jobbe med båten, og at du kjøper profesjonelle tegninger.

Lykke til!

Endret av pegja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...