Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab drikker kjøleveske?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte bilen min, en saab 9-3(98 mod) i vår. Har vært brukt flittig i sommer, med flere lange turer(hard kjøring). Så, i høst begynte den å mase på at jeg måtte fylle kjølevæske. Greit nok tenkte jeg, og fyllte på. Så var jeg fornøyd i ca. en måned før bilen begynte å mase igjen.. Jeg sjekket nivået, og det var sunket igjen.. Spørsmålet er nå hva jeg bør gjøre? Blir det dyrt å fikse noe slikt, og hvor bør jeg få det fisket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  sesteen skrev:
Det kan også være noe så enkelt som at trykklokket til veskebeholdern trengs å skiftes. Dvs det damper litt ut der så det minker.

Du BURDE i alle fall sjekke ut at det ikke er pga en defekt toppakning så kjøleveske havner i olje osv.

Takker for svar!

Ser nå ut som om den forsvinner raskere enn før, så bestiller en time i morgentidlig... Noen som har peiling på hvilke prisklasse vi snakker :cry: ??

Lenke til kommentar
  freddy85 skrev:
Ser du noen lekasjer\flekker under bilen? mye hvit røyk ifra eksos? kondens på ruta? sjekka om olje nivået er riktig og at olja er fin?

Har aldri oppdaget noen flekker under bilen og eksosen er som på andre blier. Ellers har det vært litt fuktighet på frontruten, men ikke slik at jeg har sett på det som mye(da sett i forhold til andre biler). Ellers er kjølevesken klar og fin, så ingen olje har trengt inn.

Av nysgjerrighet og uvitenhet lurer jeg litt på det siste du nevner, altså oljenivået og kvaliteten.. Hva skulle dette kunne bidra med? Oljen skal byttes om 5k, og nivået er greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom toppakningen lekker, kan kjølevannet lekke over i enten motoroljen, til sylindrene eller ut. Dersom det går i oljen, vil oljen bli grå, og oljenivået vil kunne øke. Dersom det går i eksosen, vil du kunne få kondens i eksosen, og grå røyk. Dersom det lekker ut, vil du få avleiringer langs motorblokken der vannet rennet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...