Yan Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Hei er helt fersk innen dette - har aldri bygget pc før - men har egentlig bestemt meg for å gjøre det nå. Men så ser jeg at pakke-pc tilbudene tilsynelatende virker så rimelige tatt i betraktning av ta du får med programvare og garanti? Er det mye å spare på å bygge selv? Og en ting til når jeg først har kastet meg utpå; Svarer det seg og kjøpe alle delene på en gang fra samme plass - får man noen form form kvantums rabatt - eller er det mer å hente på å kjøpe delene hver for seg der de er billigst? Takker for alle tålmodige svar :oops: , yan Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 en pakke pc kan være billigere, men som regel er det litt billigere å bygge selv (hvertfall min erfaring), mend et kommer ofte an på komponentene. fordelen med å kjøpe komponenter er at du (selvfølgelig) får akkurat de komponentene du vil ha. du har også den vanlige retur/reklamasjons-retten du har som forbruker når du kjøper komponenter. bare med en forskjell : når du kjøper en ferdig pc så gjelder denne "garantien" kun på pc'en som en enhet.. dvs at i noen tilfeller så mister du garantien hvis du bytter ram eller hd eller lignende. når du bygger pc'en selv kan du "kødde" så mye du vil inni kabinettet ditt uten å miste reklamasjonsretten på mer enn det du "modder istykker".... jeg har selv bygd et par pc'er men startet som helt blank ... det er ikke vanskelig, bare forbered deg godt og les et par bygge guider.. (kanskje ha med deg noen som har gjort det før ?) men det beste av det hele er at du lærer masse, og du kan si til deg selv (og andre) at dette har jeg mekka sjøl.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Men så ser jeg at pakke-pc tilbudene tilsynelatende virker så rimelige tatt i betraktning av ta du får med programvare og garanti? Er det mye å spare på å bygge selv? Vel om det er så mye å spare på er jeg ikke så sikker på, men du får de komponentene du vil ha selv, og som "sonic boy" sier så får du garranti på hver enkelt vare og ikke bare på hele pc'en. Og garranti på selve pc'en kan faktisk bety i praskis at hvis du får noe feil på den og har tenkt til å åpne kabinettet så bryter du reglene for garantien og dermed er den kanskje satt i fare. Og en ting til når jeg først har kastet meg utpå; Svarer det seg og kjøpe alle delene på en gang fra samme plass - får man noen form form kvantums rabatt - eller er det mer å hente på å kjøpe delene hver for seg der de er billigst? Det lønner seg å bestille alle varene fra 1 plass. MAX 2 plasser. For de pengene du sparer på å hente varer fra her og der vil det i tillegg komme frakt på varene som er en over 100kr og da har du som oftest gått LANGT over den prisen du sparer på ett sted. Så det lønner seg å bestille fra ett sted ja. Hvis du er redd for at ingen av komponenetene passer sammen så kan du gi oss folket her hint om hva du sånn ca vil ha og om de passer sammen og slike spm. Lenke til kommentar
Avidi Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Hei Jeg har bygd ca 4-5 pc'er. Jeg mener at hvis du finner en billig pc pakke som du er rimelig sikker på at du kommer til å bli fornøyd med, bør velge den fremfor en 'homemade'. Den garantien du får på pakke pc'er er gull verdt. Selv har jeg hatt litt erfaring med defekte deler, og deler som ikke passer. Det er vanligvis utrolig mye mer stress å returnere smådeler og slikt. For da tenker butikken med en gang "han har sikkert vært uforsiktig", så bruker de lang tid med å få ordna det. Ikke at dette er tilfellet på alle butikker. Men lære av å bygge pc, det gjør man! Uansett får du ha lykke til Hilsen Roger Lenke til kommentar
Avidi Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Hei Jeg har bygd ca 4-5 pc'er. Jeg mener at hvis du finner en billig pc pakke som du er rimelig sikker på at du kommer til å bli fornøyd med, bør velge den fremfor en 'homemade'. Den garantien du får på pakke pc'er er gull verdt. Selv har jeg hatt litt erfaring med defekte deler, og deler som ikke passer. Det er vanligvis utrolig mye mer stress å returnere smådeler og slikt. For da tenker butikken med en gang "han har sikkert vært uforsiktig", så bruker de lang tid med å få ordna det. Ikke at dette er tilfellet på alle butikker. Men lære av å bygge pc, det gjør man! Uansett får du ha lykke til Hilsen Roger Lenke til kommentar
HAG Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 En ting er "tragisk" med komplette maskiner med programvare innlagt, enten fra PS Data, Komplett, Elkjøp, Expert m.fl. en får kun en recovery løsning for programvaren/operativsystemet som er på maskina, noe kan ligge i en skjult del av harddisk og noe på CD. Den dagen disken ryker eller en vil oppgradere med ny større kommer problemene: En får ikkje åpnet recoveryen og alle programmer er tapt til en stiller opp hos de som har solgt deg maskina for å få programmene "tilbake" til funksjonell stand. Er en elev/student eller har en på huset får en operativsystem/ officepakke billig ( ca. 600,- for norsk XP Pro og ca. 1200,- for Office XP Standard) en får kun bruke disse på en maskin om en ikkje trikser, men er fri den dagen disken ryker eller en vil oppgradere disk/ hovedkort mm. siden operativsystem / officepakke er på komplette CD'er. Har bygd 2 maskiner, en til julen 2001 og en for 1,5 mnd. siden. Fikk oppleve det "tragiske" da min 45 Gig. IBM GXL 75 disk begynte å tulle høsten 2001. Den stod i en maskin eg fikk laget hos PSData etter mine spesifikasjoner til julen 2000. først gjorde eg tabben å sende hele maskina - skulle plukket ut disken - ble så uten maskin i gode tre uker: "treigt" med posten fra og til "provinsen" utenfor Bergen + kø hos PS når den ankom der. Så lillejulaften 2001 sa den takk for seg og reiv da "nybygget" i biter siden disk og CD rom/ floppy ble flyttet til nytt kort/ prosessor dengang. Fikk til en "nødløsning" med en 3 Gig. disk og Win 98 fra en maskin fra 98 asap, fikk så ny disk på¨garantien - heldigvis? ingen IBM... Kjøpte så XP Pro studentløsning, den har fulgt med oppgraderinger på disk og og siste "nybygg". En vil etterhvert lære en god del med å bli "Selvbygger", kan som sagt over være svært lurt å få oppbakking feks. her på forumet eller av andre "byggere". Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Har selv bare bygd en pc. Det mange brenner seg på er å ikke passe på master/slave instillinger på harddisker/cd-rom. VELDIG mye kan skje om det er kluss med det....alt fra svart skjerm til ikke å finne hd/cd-rom. Ellers er det en veldig fin måte å lære på, moro er det når det går også. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Har selv bare bygd en pc. Det mange brenner seg på er å ikke passe på master/slave instillinger på harddisker/cd-rom. VELDIG mye kan skje om det er kluss med det....alt fra svart skjerm til ikke å finne hd/cd-rom. Ellers er det en veldig fin måte å lære på, moro er det når det går også. vel jeg har ikke så stor tro på at master/slave er det mest utbredte, i allfall ikke hos de som skal bygge amd system. ta f.eks cpu vifte og athlonen. for det første så kan du ødelegge cpuen med noen uforsiktige grep, i tillegg har man feil montering av cpu viften. sier ikke at master/slave ikke er rimlig utbredt, jeg sier bare at det finnes andre ting som er minst like utbredt... dette er selvsagt et mindre problem straks man har en mer data kyndig venn eller lignede i nærheten. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Jeg jobbet på nettverksavdelingen på funcom før og der jobbet jeg med å bygge pcer. Helt herlig arbid! Det morsomste som finns er å bygge sammen din egen pc for så og fyre opp med et eller annet operativsystem og se at det faktisk fungerer! Heaven EDIT: anbefaler deg å bygge selv, du kommer til å like det!! (glemte å ta det med) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå