Gå til innhold

Hvilket lønnstrinn for PhD-studenter?

Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

Har et rask spm på vegne av min samboer, mulig det finnes noen vise sjeler som kan noe om dette.

Hun begynte på 4 års PhD-studie ved UiB for to år siden. Hun begynte da på lønnstrinn 41. Hun har deretter steget to ganger, en pga ansenitet og en pga en justering (eller noe slikt).

Uansett grunn så er hun nå på lønnstrinm 43.

Samtidig har det skjedd en regelendring slik at nye stipendiater som begynner nå begynner på lønnstrinn 43.

Jeg synes det høres veldig rart ut at hun skal ha blitt jekket opp et lønnstrinn to ganger etter å ha jobbet i to ¨år bare for å komme opp til "begynnerlønn". Når hun snakket med veiledere får hun beskjed om at "sånn er det bare".

Noen som kan noe om disse reglene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samtidig har det skjedd en regelendring slik at nye stipendiater som begynner nå begynner på lønnstrinn 43.

Jeg synes det høres veldig rart ut at hun skal ha blitt jekket opp et lønnstrinn to ganger etter å ha jobbet i to ¨år bare for å komme opp til "begynnerlønn". Når hun snakket med veiledere får hun beskjed om at "sånn er det bare".

jeg har helle rikk enoe annet svar enn at "sånn er det bare". da jeg begynte å den jobben jeg har nå fikk jeg cirka 30.000 mer i lønn enn en jeg jobber sammen med. dette fordi tidene forandrer seg.

Lenke til kommentar

Slike ordninger er svært urimelige og er en av de beste måtene å få misfornøyde ansatte på. En lønnsøkning som er høyere enn snittet gjenspeiler som regel at arbeidskraften har blitt mer etterspurt. Dette gjelder både for de som allerede er ansatte og de nye, derfor bør økningen gjelde begge gruppene. Å gi bedre lønn til nyansatte enn folk med ansiennitet og ellers like kvalifikasjoner og arbeidsoppgaver er å skyte seg selv i foten - de som allerede jobber der vil tenke på å slutte.

I mitt selskap fikk alle et tillegg som var større enn det de nyansatte fikk.

Lenke til kommentar

Jeg har nå snakket med 2 andre som er i mer ellr mindre samme situasjon. Ene ved NTNU og andre ved Uib på annet fakultet.

Hun som er ved ntnu begnyte på trinn 41 i januar 2007. Hun Ble automatisk jekket opp til 43 når denne regelen inntraff 1. juli.

Han som er ved uib begynte i januar 2007. Han ble jekket opp til trinn 42 underveis og dfer er han fortsatt. Han opplever altså at han har lavere lønn en de som begynner.

Å si at "slik er det bare" holder egentlig ikke. I staten bør det være rettferdig fordeling. Om man ikke skal ha mer enn de nye skal man ihvertfall ikke ha mindre. Og i det private bør det egentlig koste mer å holde på folk en å skaffe seg nye ansatte. Som cybirg sier skyter man seg selv i foten ved å praktisere motsatt.

OT:

Jeg sitter selv i en lignende situasjon hvor en nyansatt nå for 6mnd siden kom inn og fikk 40k mer enn hva jeg har. Vi tok begge samme utdannelsen samtidig. Han hadde vært 1 år i arb, mens jeg hadde vært 1og1/2 i firmaet da han ble ansatt. Forholdet har blitt tatt opp flere ganger gjennom tillitsvalgt, men ingenting har skjedd. Jeg sitter nå selv med tanken om å skifte jobb mens markedet er bra. (men det var ikek dette som skulle diskuteres i denne tråden) :roll:

Lenke til kommentar

etter å ha vært i arbeidslivet endel år har jeg insett at det er mye urttferdighet i verden. ei veninne av meg opplevde å gå ned ganske mye i lønn (de fikk valget at det skulle være masseoppsigelser eller at folk måtte gå ned i lønn) for så at nyansatte fikk 50.000 mer i lønn. det er klart det oppleves urettferdig men slik er det i næringslivet. alt i livet er ikke like rettferdig.

Lenke til kommentar
etter å ha vært i arbeidslivet endel år har jeg insett at det er mye urttferdighet i verden. ei veninne av meg opplevde å gå ned ganske mye i lønn (de fikk valget at det skulle være masseoppsigelser eller at folk måtte gå ned i lønn) for så at nyansatte fikk 50.000 mer i lønn. det er klart det oppleves urettferdig men slik er det i næringslivet. alt i livet er ikke like rettferdig.

Ja i det store å det hele er det ikke mye penger det er snakk om. Men det er litt kjipt å falle mellom to stoler på den måten. Opplevde det samme med studielånet. Har liksom en litt bestemt mening at det staten gjør bør være mest mulig rettferdig.

Lenke til kommentar
Ja i det store å det hele er det ikke mye penger det er snakk om. Men det er litt kjipt å falle mellom to stoler på den måten. Opplevde det samme med studielånet. Har liksom en litt bestemt mening at det staten gjør bør være mest mulig rettferdig.

jeg er i utgangspunktet helt enig med deg men har måtte innse at verden desverre ikke fungerer slik alltid.

edit: jeg er selv statlig ansatt og har erfart hvordan ting er når de skulle være ryddige i staten. jeg måtte for eksempel søke på en stilling jeg hadde hatt i 8 måneder og i interjuet var en fra fagforeningen tilstede for å sørge for at alt gikk skikkelig for seg.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hvis du er en attraktiv kandidat så er nok det beste du kan gjøre å true med å si opp øyeblikkelig eller få mer enn kandidaten som ble ansatt ette deg - hvis alt annet er likt.

Arbeidsgivere som fornærmer eksisterende ansatte på denne måten er ikke særlig seriøse. Staten er på ingen måte rettferdig bare så det er sagt - de betaler jo gjennomgående mindre enn alle andre konkurrerende arbeidsgivere, med unntak av privatiserte statlige selskaper da.

Lenke til kommentar
Arbeidsgivere som fornærmer eksisterende ansatte på denne måten er ikke særlig seriøse. Staten er på ingen måte rettferdig bare så det er sagt - de betaler jo gjennomgående mindre enn alle andre konkurrerende arbeidsgivere, med unntak av privatiserte statlige selskaper da.

nå har du jo endel "goder" i det statlige som du ikke har i det private da.

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder PhD så får man jo til dels betalt en videre utdannelse. Man er til tider sin egen sjef og har fordeler slik som lån i statens pensjonskasse. Man har og en relativt trygg jobb de neste 4 årene. Sånnsett er lønnen konkurransedyktig nok, hvis ikke hadde vel de fleste styrt unna slike stillinger.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...