Gå til innhold

Spillskjerm på 30" - Oppløsning et problem?


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men fordelen med 30" over 24" er at de tre(fire) 30" skjermene tilgjengelig i Norge er alle IPS mot bare VA på 24". Og om spillet blir for tungt for deg med 2560x1600 setter du ned til kvart oppløsning på 1280x800 som vistnok skal kunne gjøres uten kvalitetsnedgradering på 30"-panelene du får tak i nå.

 

Jeg er for øyeblikket veldig fristet til å plukke opp en HP LP3065 og en 20" wide og ha den lille i pivot ved siden av CRT-skjermen mot to underklokkede Radeonkort til vanlig og kun mot 30" i CF om jeg av en eller annen grunn vil spille i full prakt.

Lenke til kommentar

Først vil sett om pc klar oppløsing på en 30"

 

for hva er vits å kjøpe en 30" lcd vits du ikke kan spill på nativ oppløsing.

Dog 30" er en flott filmskjerm ,så er litt sur å ikke kunne kjører på max oppløsing.

24" er flott alternativ valg

Endret av smy
Lenke til kommentar
Problemet med 30" er oppløsing kan være "tungt" å trekke rund i nyere spill.

Har 30" dell her selv så vet hva går i.

 

En 30" krever ikke noe mer enn en 22", oppløsning er alt som har noe å si, og det er ikke noe vits å spille i høyeste oppløsning skjermen støtter, bare spill i 1080p, holder lenge det. Eller 1680x1050.

Endret av Bloody Mess
Lenke til kommentar

Ja, 2560x1600 krever mer enn 1680x1050, men det jeg sier er at du må ikke spille på native-oppløsningen til skjermen, ingen som tvinger deg til det, så lenge annen oppløsning enn native ser bra ut så er det jo bare å spille på det. F.eks 1920x1200 som det vel blir i dette tilfellet siden det er 30" vi snakker om.

Endret av Bloody Mess
Lenke til kommentar
Og ikke glem at det er forbanna tungvint med en så stor skjerm hvis du LANer. Jeg mener, jeg brukte en 21" CRT. Da snakker vi om STOR skjerm med nickname "Chernobyl". TUNGVINT.

Det er snakk om LCD, og de er mye lettere å bære/få tak på. Er ikke noe mer tungvint enn en 21" CRT. Har selv flyttet 32" mye, og jeg synes var mye mer stress å flytte 21"-eren min. Selv en 30" veier ikke mye mer enn en 17" CRT. (noe de fleste gadd å drasse med seg på LAN før).

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Huff! Jeg føler dette blir litt for mye "skryting" av pc rig'en min - men det får nå stå sin prøve.

 

Jeg har en 27" Dell UltraSharp 2707WFP widescreen LCD! Må si jeg er storfornøyd med den gitt. Har nesten ikke noe etterslep og fargene og detaljene er utrolig bra. Den har en native oppløsning på 1920x1200 - altså den støtter full HD (1080p). Jeg kjøpte denne skjermen og en splitter ny spill pc for feriepengene mine (pluss litt oppsparte midler også). Jeg slo til når Dell hadde tilbud på skjermen. Den kostet opprinnelig over 12.000, men ble satt ned til litt over 9000.

 

210-17472.jpg

 

Fordelen med en 27" istedet for en 30" må jeg si er mange. For det første så er prisen noen tusenlapper dyrere (i alle fall hos Dell) og jeg har ikke sett så mange tilbud på Dell sine 30" som jeg har på 27".

 

For det andre (og som er nevnt tidligere i forumet) så er det dette med oppløsning. 2560 x 1600 høres imponerende ut det, men da må man jo ha en pc deretter også som kan drive denne oppløsningen og med nogenlunde høy eller max settings på spill, for å ikke snakke om AA og AF. Det er ikke så lett pr dags dato, særlig ikke med krevende spill som Crysis mm.

 

Min 8800 GTX har ingen problemer så langt med å kjøre de nyeste spillene på native oppløsning og med AA og AF. Crysis blir kanskje en annen sak, men tror nok uten AA og AF at jeg får kjørt på High eller Very High i alle fall.

Er storfornøyd med min 27" som har nesten like stort areal som storebroren, men til en billigere penge. Den har også full HD og er mye mer spillvennlig.

Endret av The_Reverencer
Lenke til kommentar
Det tredje er at man må bruke begge DVI utgangene på grafikkortet bare for å drive 30". Det blir litt for drøyt for meg.

30" krever ikke to DVI-kontakter, men at kontakten støtter dual-link-DVI. På de fleste nye skjermkort er begge DVI-kontaktene dual-link.

 

Og den største fordelen med 30" over 27" som du ikke har nevnt er at 30" er IPS mens 27" er VA. Men tre-fire tusen ekstra er ganske mye og du har uansett en skjerm som er mye bedre enn det meste annet.

Lenke til kommentar

Kan kanskje kommentere litt siden jeg har en 30" og har litt erfaring med å spille på den.

 

For det første, alt annet enn native oppløsning (2560x1600) blir litt "blurry", noe som til en viss grad kan være en fordel hvis man ikke bruker AA (jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg liker best av 1920x1200 native uten AA eller 1920x1200 oppskalert uten AA). Anngående 1/4 native oppløsning, som er 1280x800 og dermed blir en andre native oppløsning så må jeg si at det er en veldig lav oppløsning på en så stor skjerm, men det funker vel hvis man setter seg groteskt langt unna. Generelt sett opplever jeg det som at 1650x1080 er skarpere enn 1280x800, 1920x1200 er enda skarpere og 2560x1600 selvfølgelig er skarpest.

 

Jeg har selv ingen problemer med å spille med skalert bilde. F.eks. spilte jeg bioshock i 1680x1050, Unreal Tournament 3 spiller jeg i 1920x1200 osv. Men om man kan tolerere slik skalering burde man vel teste før man kjøper en såpass dyr skjerm.

 

Takler man ikke skalering kan man jo også kjøre bildet sentrert. Da blir 1920x1200 et sted mellom 22" og 23" stort, og like skarpt (eller hakket skarpere siden pikslene er mindre) enn på en 24".

 

Selv nyter jeg også å ha såpass stor skjerm når jeg ikke spiller. Til mitt bruk syns jeg det er deilig å kunne ha oppe flere vinduer samtidig. Slikt går ikke på en 1920x1200 skjerm. Deler man den i to ender man jo opp med mindre enn 1024 piksler i bredden til hvert vindu, fysj :p.

 

27" ser jeg ikke helt vitsen med, med mindre man har spesielle behov med tanke på avstand til skjermen. Siden oppløsningen er den samme så kan man vel bare sette seg litt nærmere en 24" og få akkurat samme bilde, akkurat like stort? Det er vel heller på lengre avstand (f.eks. til filmbruk i godstolen) at en 27" har noe for seg, i allfall slik jeg ser det. Til vanlig bruk blir jo pikslene såpass store at man bare må flytte seg lengre unna skjermen.

Lenke til kommentar
Det tredje er at man må bruke begge DVI utgangene på grafikkortet bare for å drive 30". Det blir litt for drøyt for meg.

30" krever ikke to DVI-kontakter, men at kontakten støtter dual-link-DVI. På de fleste nye skjermkort er begge DVI-kontaktene dual-link.

 

Og den største fordelen med 30" over 27" som du ikke har nevnt er at 30" er IPS mens 27" er VA. Men tre-fire tusen ekstra er ganske mye og du har uansett en skjerm som er mye bedre enn det meste annet.

 

Takk for rettelsene :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den 12 november kommer etter ryktene NF780i og G92/98. NF780i gir mulighet for 3 stk kort i SLI. Har man f.eks. 3x9800GTX en quadcore på 3-4Ghz og 4-8Gib ram, vel da bør det være mulighet for nativ oppløsning på f.eks. Dell sin 30" i det meste av spill.

 

Den største fordelen med 30" slik jeg ser det, er muligheten til 2 stk webleser vinduer oppe på en gang. 1920x1200 blir akkurat for lite til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...