VisualStudio Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hei! Har en gammal maskin jeg skulle ordne, for lillebror skal ha den. Jeg fyrte den opp, og får opp masse feil med Master og slave greier på harddiskene. Jeg har kommer frem til at den ene harddisken rett og slett er defekt, så jeg bruker kun den ene da, satt den til Master, og får noe melding om CPU is unworkable og has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU: Så jeg gikk i Soft menu, i BIOS, og der kunne jeg endre frekvensen på den ogslikt. Men uansett hva jeg endrer i BIOS, får jeg ikke bilde når jeg restarter maskina, så jeg må clear CMOS hver eneste gang, og ta ut BIOS batteriet. Dette er ikke problemet. Jeg starter maskina på nytt og får meldingen, trykker "F1 to contine". Jegtryker F1 og, da bare står den på Verifying "DMI pool data" Hva er dette for noe? Takker for hjelp Endret 16. oktober 2007 av VisualStudio Lenke til kommentar
Caze Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Først sjekk CMOS-batterispenning i BIOS. Dersom den er under 3V, bør du bytte batteriet. Vanligvis et CR2032 som du før kjøpt hos Clas Ohlson eller Biltema for 20kr. Andre triks som kanskje løser dette problemet er å velge "Load BIOS default settings" (eller tilsvarende) i BIOS. Alternativt sette CPU-innstillinger manuelt og så velge "Save and exit". Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Caze: Prøvde å sjekke batteriet, men fant ingen steder hvor det sto? Og når jeg prøvde jeg å kjøre "load defaults" Men da, kommer det ikke noe bilde igjen. LED lykta på skjermen bare blinker, som om maskina skulle vært avslått. Trenger egentlig hjelp ganske fort. Skal dra hjemmefra på Fredag, og da er det lenge til jeg er hjemme. lillebror skal vist ha den til noe skolegreier før det.. Endret 16. oktober 2007 av VisualStudio Lenke til kommentar
Caze Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hvis du har det travelt, burde du være mer aktiv selv. Bruk f.eks. Google og søk etter de feilmeldingene du har, "cpu is unworkable" osv. Det var slik jeg fant forslagene til å sjekke batteristatus og sette BIOS til default. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Ok, satt i nytt BIOS batteri og prøvde med en av mine harddisker. Og dette fungerte bra Så jeg tok ut den ene hardisken fra den "defekte" maskina, og installerte den med min hardware, da det ikke gikk å boote fra CD-rom med den ødelagte.. Så jeg fikk det inn, og når den skal loade windows, så blir skjermen svart, også får jeg sånn grå progressbar, som man får om man starter i sikkermodus. Deretter får jeg bare en blinkende strek oppe i venstre hjørne av skjermen. Endret 16. oktober 2007 av VisualStudio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå