raven_master Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Kompis av meg kjøpte en IBM aptiva midi modell jeg bygget ihop for en stund siden men maskinen er så fryktelig treg. Jeg sjekket med Everest home edition idag på maskinen og fant ut at rammen i maskina er ikke støttet av prosessoren så da må vel den byttes. Hva slags type ram skal inni maskinen? vi snakker type og hva slags tall. Er det 2700, 3300 eller noe annet ligsom. Og bare for å ikke starte enda en tråd så hiver jeg nytt spørsmål hit. Everest forklarer at L2 ikke er på prosessoren. og det kan senke ytelsen Hva i piiip er L2 for noe? og hvordan ser den ut?? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Det du har er visst et gammelt brumm fra win9X dagene (1995 - 1999). Det eneste jeg tror du trenger å vite er at L2 Cache er en spesiell minnetype, og øker som regel ytelsen til maskinen. Men du kan ikke installere L2. Det er en brikke som er loddet fast på nyere intel hovedkort, og ditt hovedkort (og hele maskinen forsåvidt) er antakaligvis ikke hensiktsmessig å oppgradere i dag (kostnad/ytelsesforbedring). Det er den gamle typen minne (pc 133 og pc 100) som bruktes på disse maskinene, men du må ikke forveksle ram og L2 (selv om begge to pr. def. er ram da) Litt vanskelig å forklare, men det er bare å spørre Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Med forbehold om at dette ikke gjelder din modell: En rekke modeller Aptiva benyttet EDO-Ram 60 nanosek. Ikke akkurat hyllevare. Maskinen var svært kresen på korrekt minne. En rekke modeller ble levert L2 cache. Den måtte kjøpes og installeres i enge slot på hovedkortet. Allerede når maskinen var ny kostet cache-brukken mye. Idag er det tvilsom om den kan skaffes. Lenke til kommentar
raven_master Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Takker for forklaringen. Det blir ikke kjøpt inn noe dyrt til maskinen nei. Prøver å få den til å leve til sommeren så kan den gjerne gå på dynga for oss. For da skal jeg ha ny pc så kameraten min kjøper gamle maskinen min som jeg bruker idag. Den funker jo greit nok men jeg har så drittlyst på HTPC for morro skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå