Gå til innhold

140kg+ og trening sender meg opp i vekt istedetfor ned! Hjelp!

Anbefalte innlegg

26 år gammel mann, 193cm høy. Vært syk lenge da jeg lider av en nevrologisk søvnsykdom. Begynte effektiv behandling for denne for cirka 4-5 måneder siden og har stadig fått mer energi. Nok til å trene.

Ved treningsstart for 2,5 måned siden veide jeg 141.4kg med en fettprosent på 40. Nå veier jeg over 144kg og har nyss gått under 33%. Cirka 10 kilo fett på 10 uker uten å forandre mitt begredelige kosthold som visstnok skal være omtrent det maksimale.

Men hva f... er det som skjer? Jeg legger på meg 1kg+ i måneden nå, i fettfri masse og vann riktignok, men alikevel. Jeg trener cirka 2/3 cardio i forhold til styrke, og trener min/max 10-15 timer i uka.

Når begynner jeg å gå ned i totalvekt? Det er tøft å trene cardio når man er så tung... søker derfor mer erfaren hjelp til å forstå/fikse problemet, om det da er noe problem. Jeg er særlig redd for at det skal slite på knærne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig problem. Men husk at så lenge vekten forblir den samme, eller går mindre opp enn det du legger på deg av muskler og vann, så taper du jo fortsatt fett, og jeg regner med at det er målet?

Hvis denne fremgangen med minsking av fett opphører, må du rett og slett bare kutte ned på antall kalorier du spiser, eller du må øke antall kalorier du forbrenner gjennom trening. Enkelt og greit.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Hei Geir, takk for svar. Det er godt å få bekreftelse på sine egne tanker når motivasjonen begynner å dabbe av litt og frustrasjonen setter inn. Å få ned fettprosenten er helt klart prioritet #1. Regner nok også med at fettforbrenningen vil avta littegrann og gå saktere, men... skal jeg virkelig bare fortsette som jeg gjør nå? Jeg har vurdert å legge til intervall cardio også, for å forsøke å brenne mer fett. Slik som det er nå kan jeg ikke løpe på tredemølle, så jeg tenkte intervall på bane skulle gå bedre.

Og ja, det er et snodig problem... når man er SÅ tung og tross alt er gått ned 10kg fett på et par måneder skulle man tro vekten ville reflektere det, men... når jeg samtidig er gått opp 12kg i vann og fettfri masse så... har lest og rotet rundt på nett og forum, men fremdeles ikke funnet noen med tilsvarende problem. Er redd vekten skal være problematisk for knær og ledd om jeg begynner å løpe.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med veileder på treningssentret ditt.

De har solide måter for å få deg i form :)

Uansett hadde jeg kanskje vurdert å kjøre mange repitisjoner og flere sett, fremfor å kjøre få repitisjoner og få sett. Vet ikke treningsopplegget ditt, men uansett er det mange reps som teller.

Etter vekttrening kan du sykle på sykkel i en 20 min. Vet du leste posten min på gerilja Kardio, og det er noe du kan vurdere på sykkel :) Men om du har lite energi kan du også legge opp litt anderledes. Ut om morran og gå deg en tur i høyt tempo = du brenner fett.

Uansett er 80% av fremgangen kosthold. Vet ikke hvordan kostholdet ditt er, men nøkkelen er lowcarb diet. Snakk med en kostholdsveileder på treningssenteret. Fordelen med en slik er at du blir mer motivert, enn å gjøre det alene ved å lese på nett.

Jeg har selv kostholdsveileder selv om jeg har en fettprosent på 15, og begynner å bli kvass. Det er bøtter av veier å gå ned, men det alller aller viktigste er at du er motivert. Og man er ikke motivert til å gå ned når man smugspiser sjokolade fordi man fortjener det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det er det birdie her sier jeg lurer på også. Det er vanskelig å bygge muskler med kaloriunderskudd. Og jeg inbiller meg at det er lettere å bygge muskler når man er større, slik at når hele kroppskomposisjonen endrer seg, kan fettet, musklene som allerede er der for å avlaste kroppen (tykke mennesker har mye muskler også), samt de store og robuste knoklene osv. lettere bolstres eller beholdes, enn om jeg begynner å slanke meg skikkelig, og går ned masse muskler, vann, bentetthet osv. også?

Tror rett og slett jeg skal holde kursen et par måneder til... fortsetter fremgangen og vekten ikke går altfor mye opp (man skulle jo tro det ville jevne seg ut etterhvert) så er det vel nesten ideelt... så lenge kroppen min takler å dra på alle kiloene... og med tanke på at jeg nå har begynt å jogge og løpe i intervall trening så virker det som kroppen tilpasser seg...

Får krysse fingerne og se hva som skjer... så skal jeg rapportere tilbake om en måned eller to om det fortsatt er et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...