Gå til innhold

Kamera for bilder i mørket?

Anbefalte innlegg

Jeg traver mye rundt på konserter og trenger et kamera som

fungerer fint i mørket. Altså; unngå å bruke blitz, men fortsatt

få skarpe bilder.

Jeg er villig til å spare sammen en del lapper for et kamera

som kan gi meg gode bilder, men er det noen der ute som har

noen tips om et bra kamera for konserter og lignende? :o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

få skarpe bilder.

Jeg er villig til å spare sammen en del lapper for et kamera

som kan gi meg gode bilder, men er det noen der ute som har

noen tips om et bra kamera for konserter og lignende? :o)

Jeg tror du må bruke lang lukkertid for å få bra bilder i mørket uten blitz. Da er problemet at du må bruke stativ, og det er ofte "litt" vanskelig på konserter (ihvertfall rockekonserter, symfoniorkestre er kanskje lettere;)). Kameraet må naturligvis være lyssterkt. Men jeg lite erfaring med dette så jeg tør ikke anbefale noe kamera. Kanskje noen andre har prøvd selv.

Lenke til kommentar

Det finns kamera som fotograferer i mørke, dvs i 'lyset ' av stjerner og andre himmellegemer. Restlyset forsterkes opp ca 35000 ganger.

Men bildekvaliteten er ikke noe å skryte av.

Og prisen er ikke noe for en vanlig lommebok.

DSLR-kamera er ganske fabelaktige med sine følsomheter opp til ISO6400, og støyfritt opp til ca ISO400.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For å få dette bra er nok beste uvei å kjøpe et SLR-hus med manuelle muligheter og en linse med diger blenderåpning. Du trenger også et kamera som har nøyaktig og rask autofokus selv i dårlig lys, spesielt da stor blender gir kort lukkertid, men også dårligere dybdeskarphet. Ligger langt over mitt budsjett......

Lenke til kommentar

dSLR er sikkert ganske uaktuelt å ha med seg på konserter og fester...men om du tenkte symfoniorkestre er det vel kanskje trygt nok :)

Om du har mye lapper til overs og er villig til å sette deg inn i mange avanserte funksjoner og prøve deg fram, vil du sikkert bli fornøyd med et skikkelig kamera av denne dyre sorten.

Lenke til kommentar

Hei, om du skal ta bilde når det er relativt mørk og du samtidig trenger å fryse motivet (altså: ikke stativ, lukker kjappere enn ca. 1/30 sek) trenger du for det første et kamera som er relativt lyssterkt på tele-siden (til konsertfotografering er tele greit å ha, mange kompakte digicams har dårlig (f/4,8)lukkeråpning på tele men relativt god på "vidvinkel" (typisk f/2,8).

Det viktigeste er likevel at kameraet støtter høy ISO (justerer opp følsomheten til CCD`en). De fleste går til 250-400 ISO, men du trenger minimum ISO 800, helst 1600. Problemet med høyere følsomhet er lik problemet med "kjapp" film (ISO 800-3200) at det blir mer kornete bilde (støy på digitalkamera).

Fuji Finepix S602 støtter ISO opp til 1600, men dette kun i 1MPx oppløsning.

(er det slik at mange digitalfotografer ikke har brukt "skikkelige" kamera tidligere?)

mvh/hth

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Om du har mye lapper til overs og er villig til å sette deg inn i mange avanserte funksjoner og prøve deg fram, vil du sikkert bli fornøyd med et skikkelig kamera av denne dyre sorten.

Sitter og ser litt fram og tilbake her, og henger mellom

Canon EOS-D60, eller Nikon D100... D60 har for treg

autofokus i mørket, noe som er kjipern når ting skjer fort

oppe på scenen :oP Menneh... D100 er jo mer enn dyrt...

Blir livslang sparing detta her! >:o)

Lenke til kommentar

få skarpe bilder.

Du trenger et kamera med stor lysstyrke og mye zoom. Det er viktig

at lysstyrken beholdes selv ved full zoom.

Disse bildene har jeg tatt på frihånd på en konsert:

http://home.no.net/volve/share/

NB, de er tatt med 2 megapixel innstilling.

Kameraet er Finepix S304. Det har lysstyrke 3.0 ved 6 x zoom.

Lukkertidene er rundt 1/10 til 1/15 sekund. Det er mulig å holde kameraet

rolig ved slike tider, men man må trene både pusteteknikk og holdeteknikk. (Kanskje en ide å snakke med en skytter ;)

S304 har ikke manuell eksponering, så man må jobbe litt med EV-menyen

og prøvefokusere mot lyse områder i bildet til man får en passende

lukkertid.

Det du helst vil ha, er et kamera med mye zoom, lysstyrke 2.0 ved full

zoom, og full manuell eksponeringskontroll. Dessuten vil du ha 5 eller 6 megapixel, slik at du kan bruke digital zoom i tillegg. Da kan du kose

deg på konsert. For oss vanlige lønnsmottakere må man nok finne et kompromiss ;) S304 er blandt de rimelige sådanne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...