Gå til innhold

Forhandling av lønn

dico

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om en stilling som lageransvarlig. Men ettersom jeg er ganske ung og aldri har forhandlet noe lønn og andre generelle ting, så lurer jeg på om noen kan gi meg noen råd?

Finnes det noen pekepinn for hva jeg kan legge meg på? Evt. goder jeg kan kreve? Hvor hardt kan jeg forhandle?

Er som sagt helt blank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er 20 iflg profilen din og har kanskje jobbet tidligere også?

En grei regel da er at du iallfall ikke skal gå ned i lønn i forhold til det du kommer fra. Dvs, en lege med 800.000 hadde ikke fått det hvis han krevde det ;) for å sette det på spissen.

Dette er forhold som normalt kommer frem under samtaler før du ble tilbudt jobben, eller at du iallfall sier hva du har tjent før og de sier "ok, det skal vi matche, og litt til". I dagens arbeidsmarked er arbeidsgivere stort sett glad de får tak i bra folk så det pleier å ordne seg ganske greit.

Regner med de har tariff der og det er iallfall minimum, har du fått mer enn det så "bør du være fornøyd". Når det er sagt så er det selvsagt lov å prøve seg. Men hvis det ikke finnes veldig mange goder i bedriften fra før så bør du kanskje ligge litt lavt i terrenget før du begynner å kreve, iallfall hvis du ikke vil skremme de til å ombestemme seg ang tilbudet om jobb :)

Dette er jo også ting som vanligvis vil komme frem, at de f.eks har gratis pc, avtale med treningssenter eller hva det nå måtte være. Hvis du begynner å kreve noe mer utover det allerede før du har fått på deg verneskoa så blir de kanskje litt skeptisk.

Folk er forskjellige, noen kjører hardt på, mens andre tar det litt piano og venter litt før de setter i gang å forhandle. Du kan jo ta imot jobben, hvis du egentlig er fornøyd med det de allerede har tilbudt, vise at du er rett mann på rett plass og senere ta en spansk en og si du har fått tilbud om annen jobb og spør hva de kan tilby hvis de ønsker å beholde deg. Men ikke legg det frem som en trussel, da blir det bare dumt om de ikke tilbyr deg noe og du likevel fortsetter i jobben :whistle:

Lenke til kommentar

en liten "regel" jeg har er å kreve minst 3 lønnstrinn over det som blir tilbudt, og det har fungert bra de siste gangene, har fått det jeg har krevd :)

evt så ikke gå ned i lønn, de kommer garantert til å legge litt på lønna di nå, kommer litt an på hva du tjener da.

Lenke til kommentar

Problemet er at ved en ansvarsstilling forandler vi vår egen lønn, så det er ingen trinn.. Og det er ikke åpent om hva de andre tjener. Han som har hatt jobben før ble flyttet og det ble ikke fornyet noen kontrakt. Med andre ord er det ingen som har hatt den stillingen før.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...