Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen på QX9775 og QX9770?

Det er faktisk hele fire forskjeller:

- Navn (åpenbart)

- Varmeutvikling 136 på QX9770 vs. 150W TDP på QX9775

- Sokkel LGA775 på QX9770 vs. LGA771 på QX9775

- Pris 1399$ på QX9770 vs. 1499$ på QX9775

 

QX9775 er myntet på Intels 8-kjerneplattform (to sokler) med FB-DIMM, blant annet til bruk i de råeste Mac'ene. QX9770 er myntet på ensokkelsystemer. Forøvrig er dette de høyeste toppmodell-prisene jeg har sett noen sinne. Sånn går det når det ikke er konkurranse i det segmentet. Hadde det vært konkurranse der hadde dere kanskje sett en prislapp på 799-999$.

Lenke til kommentar
Hmm, så Intel prøver gjøre som AMD skulle med 4x4-greiene sine?

Ja, de har gjort det for lenge siden allerede, men det har ikke vært noen salgssuksess for å si det pent. Noen av problemene er at de må dele FSB og minnebåndbredde. Andre problemer er at det er snakk om Xeon med nytt navn. Sokkel LGA771 er beholdt og de er avhengige av server-brikkesett som igjen krever FB-DIMM.

 

Mer om Intels V8:

http://www.hardware.no/nyheter//intel_svar...a_quad_fx/35179

http://www.hardware.no/nyheter/mac/mac_pro...e_kjerner/38193

Lenke til kommentar
Ja, de har gjort det for lenge siden allerede, men det har ikke vært noen salgssuksess for å si det pent. Noen av problemene er at de må dele FSB og minnebåndbredde. Andre problemer er at det er snakk om Xeon med nytt navn. Sokkel LGA771 er beholdt og de er avhengige av server-brikkesett som igjen krever FB-DIMM.
Når de ikke engang har kommet med et nytt brikkesett med støtte for desktopminne, er plattformen, i mine øyne, ikke noe annet enn et merkenavn. Opteron med nytt navn™ kom i hvert fall med et eget brikkesett.

 

Vil bare si at Mac Pro har ingenting med V8 å gjøre (bortsett fra at det er det samme :p): Mac Pro ble sluppet før V8 ble annonsert og bruker Clowertown- elelr Woodcrest-prosessorer som bærer Xeon-navnet.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jippi ! så på linken over hvilke hk fra Asus som støtter 45 nm og der fant jeg søren med mitt p5w DH deluxe.

 

Jøss, så flink du er! Har du supersyn, for jeg så ingen P5W DH Deluxe, men heller WS-versjonene. Står heller ikke noe på sidene til Asus om at P5W DH Deluxe vil kunne støtte 45nm.

 

Hadde vært kjekt å kunne kjøre 45nm, da jeg skal bytte CPU snart, og er litt kin på noe som kan vare en stund :)

Lenke til kommentar
En liten oversikt:

http://www.hkepc.com/database/images/20071...1029181800.jpg:

Substantial boost in performance with 45nm products, driven by bigger caches, higher GHz, enhanced IIntel® Core™ uArch, SSE4 for media

 

:)

Det var så dårlig språk at jeg nesten har vansker for å tro at det kommer fra Intel.

 

På tide jeg svarer Simen1 :p:

Clowertown = Kentsfield

Woodcrest = Conroe

 

Kodenavna står for de samme kjernene men med forskjell i navn, sokkel, TDP og pris.

"Samme møkka, annen innpakning" som de sier et annet sted i verden.

To Xeon-prosessorer med spinndyrt FB-minne og serverbrikkesett er ikke et svar på to Athlon-prosessorer med vanlig desktopminne og desktopbrikkesett (ingen i sitt rette sinn vil basere en server på 680-platfformen :p). Poenget mitt var at de ikke har lansert noe før de slipper QX9775 (regner med de slipper et dualsocket entusiastbrikkesett også).

Samt at Mac Pro ikke har noe med Intel V8™ å gjøre, da denne maskinen er en fullblods workstation, og kom lenge før V8 ble annonsert.

 

EDIT:

Mindre møkk i samme innpakning blir vel mer rett. 45nm vet du :p
Nja, det er vel flere transistorer, sjøl om de er pakket tettere :p. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...