Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

 

Velkommen etter.

 

Realtemp, Everest, Speedfan, HWMonitor,...osv..

Alle prog som klarer å "lese" registrene der Sensorer rapporter "temp" (dvs. ett tall) viser det samme.

 

Han som har kodet Realtemp forsøker så å regne på dette tallet utifra praktiske forsøk.

 

Det er en lengre disputt om hvor reelt dette er og hvorfor 2 og 2 kjerner for 45nm Quad viser helt forskjellige verdier (som f.eks. min Q9450).

 

Det som er nokså klart er at mange 45nm CPU'er (både dual core og quad) trolig har feil med sensorer.

 

PS.

Jeg råder alle som bruker for mye tid på disse tallene til å observere "temp" under stresstesting.

Se hvordan de endrer seg og så konkludere med om man har tilstrekkelig kjøling/montert kjøler/blokk bra.

(hint: se hvor mye temp endrer seg fra idle til full load).

For de(den) som gjerne vil se lavest mulig tall (slik at de(den) for sove om natten) finnes det en funksjon i Speedfan for å legge inn en "offset" for alle sensorer.

F.eks,. -20 for alle core sensorer.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg satt med samme tankene og så faktisk på Q6600 før den gikk opp fra 1438,- til 1450,- morgenen etter på Amentio.

 

Jeg skal ha en av disse til filserveren nå.

He he Theo, har du enda ikke fått deg noe Quad!?

Så grundig som du undersøker, vurderer, veier for og i mot, regner jeg med vi får 8-kjerner til rundt 1500, før du er i mål... :tease:

 

TL1000S Lagt til I dag, 22:02

Velkommen etter.

 

Realtemp, Everest, Speedfan, HWMonitor,...osv..

Alle prog som klarer å "lese" registrene der Sensorer rapporter "temp" (dvs. ett tall) viser det samme.

At du ikke bare legger til dette i signaturen...

 

Men jeg ble uansett bitte litt nysgjerrig på det du sa med temperaturforskjell. Jeg sitter jo fortsatt med den "gamle" Q6600 B3, og har ingen erfaring med 45nm.

Der er det jo også 2 kjerner som ligger høyere enn de andre, dog ikke noe dramatisk, men hvor store forskjeller er altså det snakk om på din Q9450?

 

Og har du tilfeldigvis den under den samme gamle Cuplex blokka, slik at du kan si noe om hvordan klokkeegenskapene er sammeliknet med Q6600 (B3). Hvis jeg ikke husker helt feil stoppet du på ca 3,3Ghz med B3 som 24/7 fart.

Beklager hvis du har svart på dette før, men du kan umulig ha rukket å gjenta det så mange ganger som dette med sensorer, så du tåler det vel. :D

Lenke til kommentar
Er 1,48v skadelig for en E8500 på luft?

Ganske varmt i rommet her, og cores når 80 grader under 100% load på 4,5GHz

Når skade oppstår er jo ikke lett å spå, noen er heldigere enn andre. Så uansett hva noen her svarer, blir det jo lite annet enn mer eller mindre kvalifisert gjetting.

Men du er over det Intel syns er lurt ja, og man kan ikke forvente langtids levetid eller full funksjonalitet" etterpå:

 

Fra Datablad Intel C2D 8000:

At conditions outside functional operation condition limits, but within absolute

maximum and minimum ratings, neither functionality nor long-term reliability can be

expected. If a device is returned to conditions within functional operation limits after

having been subjected to conditions outside these limits, but within the absolute

maximum and minimum ratings, the device may be functional, but with its lifetime

degraded depending on exposure to conditions exceeding the functional operation

condition limits.

 

At conditions exceeding absolute maximum and minimum ratings, neither functionality

nor long-term reliability can be expected. Moreover, if a device is subjected to these

conditions for any length of time then, when returned to conditions within the

functional operating condition limits, it will either not function, or its reliability will be

severely degraded.

 

Absolutt maksimum for E8xxx er i denne sammenheng oppgitt 1,45Volt.

Max temp er forøvrig oppgitt til ca 72 grader@65W, men det er jo da dette vanlige målt midt på "lokket" utenpå, så hvor representativ din cpu temp er for dette vet jeg ikke.

 

Men fin klokk var det jo i alle fall! :thumbup:

 

 

@Theo, jeg tuller jo bare litt med deg, husker du var nær på bestill-knappen da jeg kjøpte min B3 dagen etter det store prisfallet sist.

Men det blir jo litt av en server du får deg da. Kan du ikke bruke Gigabyte kortet ditt, eller er det ikke støtte for sas kontrollere på det heller?

Lenke til kommentar

PCP160:

Hehe i know :). Sitter å kjøper en X3220 as we speak til serveren, litt 1TB F1 disker osv. Joda jeg lurer på å bruke mitt P35 HK, men ulempen med det er at det kun har 1 PCIe 4x slot i tillegg til skjermkortslotten og resten er 1x, så skal jeg ha flere LSI SAS 8P kontrollere lik den som ligger i boksen ved siden av meg nå, så sliter jeg.

 

Serveren vil ellers ha 8-16GB DDR2, da den skal kjøre en del vmware maskiner samt at den skal stå med folding@home 24/7.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen voldtok den E8500en på 1,55 før jeg fikk den, så tror den overlever :p

 

Det som irriterer meg akkurat nå er at folk faen ikke klarer å holde styr på tinga sine, jeg tror noen har forveksla minnebrikker på TG, for de jeg hadde før var PIstabile på 1336 MHz 4-4-4-12, de jeg har nå sliter med 940MHz 4-4-4-12 :hrm:

Sånn, dagens frustrasjon.

 

Tok forresten fyr her i sta, skal tru jeg skvatt :p

 

Er 1,48v skadelig for en E8500 på luft?

Ganske varmt i rommet her, og cores når 80 grader under 100% load på 4,5GHz

Nei, men ville ikke passert 80'c load, om tempen stemmer da. Det gjør den nok neppe. Kansje den ligger på 100'c, kansje den ligger på 60'c..

Den throttla pent på 96 grader i sta :fun:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@pcp160:

:) he-he.. ha det i siggen ja. Kanskje en ide.

 

Nå har jeg såvidt begynt å teste Q9450.

 

Det jeg kan si er at den viser akkurat det samme mønsteret som min E8400 og mange andre 45nm CPU'er.

 

"Ville/stuck" sensorer som man ikke kan stole på, bortsett fra ved load muligens.

 

Jeg har en annen blokk (Zalman) montert på denne Q9450'en (en helt ny rigg forresten).

 

Ser lovende ut så langt, men jeg rakk ikke mer enn å legge inn OS/driver (i overklokket tilstand... selvfølgelig) :)

Fortsetter imorgen.

Har dog ingen store forhåpninger, da jeg tipper hk'et stopper lenge før FSB500.

 

PS.

Det lille jeg testet viste at 2 av kjernene lå på ca.35 idle og to på ca.50.

Det var ingen endring å se under load i SuperPi kjørt på kjerne som viste "høyt" så de er vel "stuck".

Min E8400 har "stuck" sensor i core1, men begge kjerner viser veldig lave temperaturer i forhold til mange andre her.

Selv med 1.45VCore og full load så holder de seg rundt ca. 60 grader.

(Under 40 ved "default" VCore).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@pcp160:

:) he-he.. ha det i siggen ja. Kanskje en ide.

 

Nå har jeg såvidt begynt å teste Q9450.

 

Det jeg kan si er at den viser akkurat det samme mønsteret som min E8400 og mange andre 45nm CPU'er.

 

"Ville/stuck" sensorer som man ikke kan stole på, bortsett fra ved load muligens.

 

Jeg har en annen blokk (Zalman) montert på denne Q9450'en (en helt ny rigg forresten).

 

Ser lovende ut så langt, men jeg rakk ikke mer enn å legge inn OS/driver (i overklokket tilstand... selvfølgelig) :)

Fortsetter imorgen.

Har dog ingen store forhåpninger, da jeg tipper hk'et stopper lenge før FSB500.

 

PS.

Det lille jeg testet viste at 2 av kjernene lå på ca.35 idle og to på ca.50.

Det var ingen endring å se under load i SuperPi kjørt på kjerne som viste "høyt" så de er vel "stuck".

Min E8400 har "stuck" sensor i core1, men begge kjerner viser veldig lave temperaturer i forhold til mange andre her.

Selv med 1.45VCore og full load så holder de seg rundt ca. 60 grader.

(Under 40 ved "default" VCore).

 

årh! en Q9450 frister bare mer og mer :dribble: Tror jeg må se å få bestillt en slik at jeg får den før sommerferien tar fatt og de hete dagene (da gjør 45nm susen ;))

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
årh! en Q9450 frister bare mer og mer :dribble: Tror jeg må se å få bestillt en slik at jeg får den før sommerferien tar fatt og de hete dagene (da gjør 45nm susen ;))

 

Du kan ha flaks som jeg (og en del andre).

Plustelig var de på lager (PS.no i dette tilfelle) og da klarte jeg ikke å styre unna.

Enda jeg hadde "kjeftet" om at denne neppe var noe bedre kjøp enn Q6600 (G0).

Vi får se om jeg må "ete i meg" den uttalelsen (blir ikke akkurat første gangen jeg må innrømme feil). :)

Lenke til kommentar
Kjøp en Q6600!Koster litt over 1400 kr nå. Xeon 3220 er enda billigere.

Q6600 koster fra 1429 kr

Xeon X3220 koster litt mer, fra 1441 kr.

 

Du merker nok stor forskjell på to kontra fire kjerner. Min [email protected] spiser min [email protected] til frokost overall. Mye smootere opplevelse med fire kjerner.

Hvilken programvare snakker du om nå? Noe driter i antall kjerner og vil bare ha mest mulig MHz. Annen programvare yter mer proporsjonalt med antall kjerner * anntall MHz.

 

Tenkte jeg ville anskaffe en Quad ja... men vil ikke 45nm være et smartere kjøp mht. fremtiden? Q9300? eller er denne også vanskelig å få tak i? :(

Ikke til dagens priser. Jo mer ytelse man får for pengene jo bedre og mer "framtidssikkert" er noe. (Ingen hardware er framtidssikker. Et er alltid et tapsprosjekt)

Lenke til kommentar
Kjøp en Q6600!Koster litt over 1400 kr nå. Xeon 3220 er enda billigere.

Q6600 koster fra 1429 kr

Xeon X3220 koster litt mer, fra 1441 kr.

 

Du merker nok stor forskjell på to kontra fire kjerner. Min [email protected] spiser min [email protected] til frokost overall. Mye smootere opplevelse med fire kjerner.

Hvilken programvare snakker du om nå? Noe driter i antall kjerner og vil bare ha mest mulig MHz. Annen programvare yter mer proporsjonalt med antall kjerner * anntall MHz.

 

Tenkte jeg ville anskaffe en Quad ja... men vil ikke 45nm være et smartere kjøp mht. fremtiden? Q9300? eller er denne også vanskelig å få tak i? :(

Ikke til dagens priser. Jo mer ytelse man får for pengene jo bedre og mer "framtidssikkert" er noe. (Ingen hardware er framtidssikker. Et er alltid et tapsprosjekt)

 

Ja,ser nå at Q6600 er litt billigere enn X3220.Sist jeg sjekket var det motsatt,med noen få kroner :)

 

Har ikke innstallert fraps,og har ikke brukt stoppeklokke på andre program,så verifisert sammenligning i spill og program kan jeg ikke slå i bordet med.Men at alt føles mer som kniv i varmt smør med Q6600 kontra E8400 er noe jeg opplever.

 

Nå skal det også sies at en merker ikke stor forskjell på 3.8GHz kontra 4.2GHz real life uansett.Og spesielt ikke da 3.8GHz rusler med fire kjerner.At en får fire kjerner for samme pris som to,er heller ikke noe minus.

 

Edit:Noen som har testet X3220 som Amentio selger billig?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...