Gå til innhold

Info om Intel 45nm

Intern

Anbefalte innlegg

Synes X3350 så ut som en god kandidat. Dersom den er litt bedre plukket ut da. :)

Også hvis den ikke er bedre plukket ut. I så fall så velger man X3350 fremfor Q9450 dersom den koster en krone mindre og vice versa.

Evt. kan man betale noen kroner mer for det 'kuleste' navnet eller for raskere/bedre tilgjengelighet i nettbutikkene eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ikke ut som om den klokker så ille. Det er vel mer hovedkortet det går på. Høy FSB med Quad er tungt å takle. :(

Etter det jeg har lest så er det FSB-kontrolleren på CPU-siden som begrenser hastigheta.

487 og 493 MHz er forsåvidt svært mye til å være 45nm. Noe som får meg til å tro at det er gjort noe spesielt med kjølingen på brikkesettet og spenningene på det. 1,7V på nordbroa er veldig mye. Og stabiliteten er jo ikke akkurat noe å skryte av:

I couldn't do much aside from doing a quick SuperPI 1M and a validate link.
Lenke til kommentar

Når man tenker på at det er et 790i kort, Striker II Extreme, så er det faktisk veldig bra. FSB Wall på 45nm Quad varierer litt høres det ut som. En del som ikke klarer høyere enn 470, mens andre klarer oppimot 500. Det som begrenser akkurat denne CPUen på klokking er vel at hovedkort ikke klarer høyere FSB med Quad enn cirka 500 mhz. I alle fall slik det er spesifisert i tester av. f.eks Striker II Extreme (790i) klarer de omtrent 490 mhz FSB med Q6600 og klarer så vidt å presse det over 500 mhz med QX9650. Det er enkelte som har hatt FSB med x3350 over 500 (ikke langt), en CPU som er svært lik Q9450, om ikke identisk. :)

De fleste mener chipen klarer høyere hastigheter, men de har ikke mulighet til å teste det fordi de ikke får det til med hovedkortet.

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

hvis vi ser Quad serien nå. hvor lang tid kan man regne før man ser B3 og G0 steppinger? (hvis det funker slik )

ser man på forbedring i varme og klokke vilje da 65nm gikk over fra B3 til G0, og håper at det blir 2 like fine skritt når 45nm C1 går over i B1 som ender på G0... da er vi inne på noe da :)

Lenke til kommentar
hvis vi ser Quad serien nå. hvor lang tid kan man regne før man ser B3 og G0 steppinger? (hvis det funker slik )

ser man på forbedring i varme og klokke vilje da 65nm gikk over fra B3 til G0, og håper at det blir 2 like fine skritt når 45nm C1 går over i B1 som ender på G0... da er vi inne på noe da :)

Tviler litt på at vi får en ny 45nm stepping egentlig.

Lenke til kommentar

På vanlig luftkjølings utstyr så skulle vel 3,4 - 3,6 ghz være ganske greit å oppnå med q9450 og fremdeles ha greie tempraturer. Dette vil tilsvare 3,8 - 3,9 ghz med en q6600 (men vil nok være i overkant varm (på luft)) siden denne har litt eldre teknologi i seg.

Lenke til kommentar
På vanlig luftkjølings utstyr så skulle vel 3,4 - 3,6 ghz være ganske greit å oppnå med q9450 og fremdeles ha greie tempraturer. Dette vil tilsvare 3,8 - 3,9 ghz med en q6600 (men vil nok være i overkant varm (på luft)) siden denne har litt eldre teknologi i seg.

Ok, tusen takk for raskt svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her er en tråd på xs.org som viser at det man trodde/tror er/var max FSB med Quad må revurderes.

Så det er ikke utenkelig at man kan gjøre gode resultater med både Q9300 og Q9450 med ett greit hk.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom Kentsfield(65nm) og Yorkfield(45nm) tviler jeg egentlig på at er så stor som 300MHz når det gjelder ytelse pr. MHz(om dere skjønner hva jeg mener).

Når jeg har testet i Everest på rundt 3.2Ghz i "CPU-testene", har jeg bestandig fått 1000+/- høyere score enn en QX9650 på 3Ghz.

Mulig dette blir "feil", men jeg ser ikke pointet med 45nm å oppgradere fra f.eks Q6600 til Q9450. Spesielt siden den har lavere multi, høyere sannsynlighet for lav FSB-wall(lav multi gjør det ikke bedre akkurat) og ikke altfor mye bedre temps enn en god Q6600(selvom min er langt fra god, pga. B3-revisjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...