Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rund er den mest effektive formen i forhold til vekt siden varmen spres like effektivt til alle kanter. Rund gir også muligheten til at lamellene er parallelle med luftstrømmen hele tiden. Noe som gir mindre støy og mindre luftmotstand. Det vil si at vifta flytter mer luft per tidsenhet enn om den samme vifta var plassert på en firkantet kjøler.

 

Det er helt rett at lokket kun er et lokk og at varmen fra kjernene ikke spres nevneverdig langs lokket. Dvs. at varmen går rett gjennom lokket og sprer seg først når den kommer til bunnen av kjøleren.

Lenke til kommentar
Det er helt rett at lokket kun er et lokk og at varmen fra kjernene ikke spres nevneverdig langs lokket. Dvs. at varmen går rett gjennom lokket og sprer seg først når den kommer til bunnen av kjøleren.

Ja, dette kan man se ganske tydelig om man ser på avtrykket (varmeoverføringsone) etter korrekt påføring av feks Arctic Silver pasta. Riktignok får man et ovalt avtrykk med quadcore, men hjørnene av prosessorlokket er ikke med i overføringssonen.

En annen potensiell fordel med at selve kjøleren er rundt, er i tillegg til det du nevner med luftstrømmen, at man får utblåsning i 360 grader rundt. Dette er nyttig på de fleste moderne hovedkort der man har kjøleribber som drar nytte av cpu kjøleren hele veien rundt.

 

Takk for svar om "standard" spenning todda7, det er vel riktig som du sier at det er litt individuelt. Var først og fremst forskjellen fra 65nm jeg var nyskjerrig på, og jeg ser nå at "absolute maximum VCC er 0,1V lavere på E8xxx (1,45V vs 1,55V) Så jeg tolker det som at normal spenning vil ligge omtrent tilsvarende lavere.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det var lett å finne... =>Review

Ser ut som samme kjøler.

Og den er god nok i motsetning til hva alle tror.

Ihvertfall ved stock Vcore + litt over.

(Man "må" ikke kjøre med 1.6VCore @ 4.5++Ghz for å ha et godt liv). :)

 

Og en *masse* tråder fra diverse fora.

 

Det er "server-versjon" av E8n00 ja.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Intel Xeon E3110 og Intel Core 2 Duo E8400 er samme prosessor med unntak av navnet. Er det noen som vet om kjøleren som følger med E3110 er bedre enn den som følger med E8400 ?

 

Intel specfinder: E3110 og E8400

Akkuratt samme kjøleren ja. Xeon'ene er av-og-til litt bedre plukket ut, men tviler sterkt på at det er tilfelle med 45nm siden alle prosessorene klarer standardhastighet uten problemer.

Lenke til kommentar
Det var lett å finne... =>Review

Ser ut som samme kjøler.

Og den er god nok i motsetning til hva alle tror.

Ihvertfall ved stock Vcore + litt over.

(Man "må" ikke kjøre med 1.6VCore @ 4.5++Ghz for å ha et godt liv). :)

Og en *masse* tråder fra diverse fora.

Det er "server-versjon" av E8n00 ja.

Hva slags vcore trenger man for 8400@4Ghz 24/7 med orginalkjøler? Og støymessig?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva slags vcore trenger man for 8400@4Ghz 24/7 med orginalkjøler? Og støymessig?

 

Det vil nok variere en del fra CPU til CPU.

 

Jeg ser at mange (på xs.org og andre fora) ikke har noen skrupler med å fore CPU med volt.

Og det gir utvilsomt resultater.

 

Det kan se ut som mange E8n00 (45nm) responderer godt med økt VCore, noe jeg ikke vil si har vært tilfellet med 65Nm (ikke de jeg har hatt ihvertfall).

 

Min E8400 må ha mye over default for å være *stabil* på 4Ghz++, dvs. 1.475 (bios/idle) som gir mellom 1.38-1.41 load.

Mitt P5N-E SLI er ikke så villig over FSB=450. Og har kraftig ripple på VCore (OCCT er fint til å sjekke dette).

Har satt vannblokk på NB og kobbersink på SB. Det hjalp en god del på stabilitet.

 

Å boote/load Win er noe annet. Her kan man sette ganske høy klokk ved mye lavere VCore uten problem.

Utifra det jeg har erfart/lest av andres erfaringer.

Over dette setter hk'et jeg har begrensinger, men akkurat mitt eksemplar av E8400 er ikke spesielt klokkevillig i forhold til det jeg har sett av andres eksemplar.

Men jeg er kanskje konservativ når det gjelder VCore.

Synes 0.2++ over default VCore er mer enn nok.

 

Temp/strømforbruk er likevel til tross for godt over default VCore relativt lavt (for de hk som rapporterer rett temps da). :)

Min E8400 går aldri over 62 grader, selv ved 1.4++ VCore, med relativt enkel vannkjøl (1x120mm inne i kabinett).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vær måteholden med å øke driftspenning på 45nm. De fleste E8-prosessorer krever ganske mye økning i VCore for å bli stabile på >=4 GHz. Javisst virker prosessoren klokkevennlig og mange bare kjører på med VCore som om det var 65nm, men det er lett å få degradert prosessoren.

 

Jeg skulle for alt i verden over 4 GHz og jeg greide det på et vis, så få en se hvor lenge det holder.

 

Jeg tror hvis man skal ha en grei maskin er det beste å kjøpe en E8400 og kjøre den på 9x400 = 3,6GHz på standard VCore(kanskje bittelitt over, kommer an på om det blir stabilt på stock VCore). Da kan man i tillegg kjøre rimelig DDR2 800MHz som koster fra 300 kr for 2 GiB og 500 og oppover for 4 GiB. Hvis man setter dette opp med et P35-basert hovedkort fra 600 kr og oppover har man basisen til et up-to-date-system for under 2500 kr. 4000 med 8800 GT inkludert. Hvis man har tower og PSU + drev osv fra før har man en flott oppgradering for under 5k. Jeg brukte mye penger på å oppgradere min maskin, jeg angrer ikke, men det er strengt tatt ikke verdt det. Jeg kunne ha kommet omtrent like godt ut med 1/3 av det jeg investerte.

 

Det er ingen praktiske forskjeller på 3.6 GHz, 4 GHz, 4.3 GHz med mindre man er en benchmark-freak som kun er opptatt av tall.

 

Maskinen min er stabil nå, men jeg er ikke så dundrende sikker på den vil være like stabil i sommer om det blir 30 grader i luften. Kan hende det hjelper å bytte kabinett med bedre luftsirkulasjon. Jeg har miditower fra Lian Li i dag, og det er egentlig midt på treet når det gjelder alt.

 

Hvis jeg skulle ha kjøpt igjen, hadde jeg gått for P35, E8400 og 2x2 GiB 800MHz av en rimelig sort og bare kjørt 3.6 GHz

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

100% enig med siste taler.

 

Selv om jeg pt kjører med (for) høy VCOre for å få det stabilt på 4.0Ghz. (ca. 1.4 @ load)

Mest fordi jeg syntes det var noe av poenget med å kjøpe E8400, ellers hadde det jo vært bedre med (enda) en Q6600 G0, som lett klarer 3.6 på ca. "stock" (1.3) :)

 

3.6Ghz går med stock (default) VCore, dvs ett stykke under 1.3. Med min E8400. Da er temps ca. 10 grader lavere ved load (aldri over 50 grader).

 

De "benchmarkfreakene" (eksluder meg i denne sammenheng) synes å mene at 1.55/1.6VCore er helt greit å kjøre 24/7 med E8n00.

Lenke til kommentar

Min prosessor ble veldig varm på 1.45 Volt. Kunne nok ha kjørt 4.3 GHz, men synes verken det er verd det eller forsvarlig.

 

Testet stabil på 1.35V 4 GHz senest i dag så min prosessor har nok ikke blitt degradert, men for meg er det er uaktuelt å kjøre over 1.35V. Nå viser sensorene feil hos meg men jeg fikk ved 100% last 20 grader høyere temperatur ved 1.45V 4.3 GHz enn ved 1.35 4GHz.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Gode argumenter det der, mrNilsen. Jeg skal selv kjøpe Q9450 og kommer til å klokke den opp til det den er villig til uten å øke spenningen. Stabilitet fremfor ytelse. Man vil jo også at prosessoren skal leve så lenge som mulig.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Du skal nok ikke være redd for å øke spenningen bittelitt om det trengs for å få Q9450 stabil på feks 8x400 = 3.2 GHz, men det er ikke vits å øke spenningen hinsides for å nå en bestemt klokkehastighet en har bestemt på forhånd. En økning på 0.1 volt for å få det stabilt er ikke noe problem. Om du greier 3.2 på standard VCore er det flott. Yter litt bedre per klokke enn Q6600 så en Q9450 på 3.2 GHz burde ikke ligge langt bak en Q6600 på 3.6 GHz. Bør være mulig å få gode temperaturer.

 

Den største feilen mange gjør er at de ser andres resultater på forum/web og ser seg blind på at de skal greie det samme selv. E8400 yter bra selv på stock, en quad bør nok klokkes over 3GHz for å få opp ytelsen litt, de fleste applikasjoner drar tross alt ikke særlig nytte av multithreading. Rimelig minne er på 800 MHz og derfor er det som regel best å bare kjøre 400 x max multiplikator, så har man et greit system som er både stabilt og gir god ytelse.

 

Det ser kanskje bedre ut å nå en høyere klokkehastighet, men i praksis har det lite å si.

Kanskje om en er en slik person som har behov for å skryte, men de fleste liker ikke slike så hva er vitsen.

Lenke til kommentar

Tja, det blir gambling. Har hatt min rig i snart to måneder nå og prosessoren viser ikke tegn til degradering. Har som regel kjørt på 1.35V. Har testet 1.45 og 1.55. 1.55 virket fint det kvarteret jeg testet, men jeg vil si det er no go. Nå er temperatursensoren min helt ute og kjøre men det var en stor stigning, kom faktisk over 100 grader. Har som regel 78 når jeg kjører OCCT på 1.35V 4GHz og 55 idle. Det er litt høyt, men skal ikke se bort ifra at det er nært sannheten for det er ikke tvil om at det er varmt i kabinettet mitt. Personlig vil jeg ikke anbefale noe over <=1.35V så lenge man benytter luftkjøling.

 

Du kan være heldig å unngå degradering, men jeg har hørt om tilfeller der E8400 har blitt degradert allerede etter et døgn på 1.45V. Sjansen er mye større på 45nm enn på 65nm teknikk.

 

Jeg vil si at det ikke er verd det å prøve å få til slike hastigheter man har bestemt på forhånd.

 

Jeg har også PC2-8000, i en mengde på 8 GiB. 500x8 kan jeg glemme, maskinen booter men får feilmelding om at OS-filer er korrupte. 495 starter men henger etter login. Det er fortsatt stabilitetsproblemer helt nede på 475. 450-460 Funker men da passer det dårlig med minnedivider. har prøvd ekstra chipsetkjøling og testet alle mulige spenninger på chipset opp til at maskinen ikke startet. Antagelig pga varmeutvikling. Det gikk ikke å få 500 stabilt. Blir pent nødt til å kjøre 423*9.5 og 1015 MHz på minnet, i alle fall slik jeg har kjørt en og en halv måned nå.

 

Ta det som en bonus om du får kjørt 500*8, men ikke bestem deg for at du skal greie det uansett. For noen år siden kunne jeg sikkert ha vært troende til å bestille 10 hovedkort og på angrerett sende tilbake alle som "ikke virket" slik det passer meg, men slik orker jeg ikke holde på mer.

 

Du får selv velge om du vil ta risken med å degradere prosessoren i ditt søk på å oppnå ønsket frekvens.

 

EDIT: Jeg har benchmarket litt på ulike hastigheter og jeg vil si at det er så marginale forskjeller at det verken er verd å knote ekstra eller betale mer for så marginale forskjeller.

 

Litt slapp på 3GHz, men IMO så er det likegyldig rent praktisk om man kjører 3.6, 3.8, 4, 4.3 osv. Kjør det som gir stabilt system for minst mulig pris, legg resten i neste maskin eller kabinett, disker, PSU.

 

Jeg er veldig fornøyd med maskinen, må bare få meg en CM Stacker så jeg får litt fornuftig luftflyt og plass til fler harddisker. 8 GiB minne er overkill, men slipper sideveksling og kjekt å ha en ramdisk av og til. Noe mindre enn 4 GiB minne i dag vil være dumt.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

mrNilsen:

Et herlig svar jeg nøt å lese :D

 

Jeg holder meg da til maks 1.35vcore og finner maks stabil klokk på dette. Jeg har fått Uke26 som har gode sjangser for å være et godt eksempel. Jeg nøyer meg fint med alt oppmot 4. Trenger ikke å leke over dette. Jeg skal ha en god 24/7 klokk.

 

Hva er default vcore på E8400? (ikke at jeg ikke finner det ut, bare tenker her og nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...