Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Info om Intel 45nm

Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror ikke de med låst mp går noe særlig forbi Q6600

de klarer kanskje rundt samme på litt lavere temps

ser jo at en Q6600 av ganske ny uke (36) klarer 3,8 ghz på 1,408v

Er det noe serlig hold i det tiigem sier her?

Satt å tenkte lit på hvordan q9450 kommer til å yte etter litt fintuning...

4ghz ville jo vært et fint og rundt tall, noe jeg tror ikke vil bli hindret av varme i alle fall.

Så har vi FSB som tigem nevner, q9450 har mp på 8, og trenger derfor 500fsb for å nå 4ghz (right?)

500fsb kan man vel greit klare hvis man går inn for det på et dual core system, men hvordan er dette på quad?

Sitter med ny pc i magen, da jeg nå kun sitter på en laptop, og kunne godt tenke meg et system bygget på intels nye 45nm teknologi.

Lenke til kommentar

En del kort fra Asus med bl.a i945/i975/P965/680i-brikkesett skal klare 45nm etter BIOS-oppdatering. P35 står der også, men det har vel alltid vært meningen at disse skal støtte det out of the box?

Uansett, Asus sine sider er nede for vedlikehold i dette øyeblikk, men siden er her, Google-cachet side her.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
En del kort fra Asus med bl.a i945/i975/P965/680i-brikkesett skal klare 45nm etter BIOS-oppdatering. P35 står der også, men det har vel alltid vært meningen at disse skal støtte det out of the box?

Uansett, Asus sine sider er nede for vedlikehold i dette øyeblikk, men siden er her, Google-cachet side her.

I følge linken over her så skal dette kortet

http://www.asus.com/products.aspx?modelmen...l3=332&l4=0

Et kort med Bios G965 kort støtte fungere fint med 45 nm

Dette kortet fra MSI derimot

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...amp;cat2_no=170

ser ikke ut til å ha støtte for 45nm. Hva avgjør 45 nm støtte? Er et chipset type eller er det kombinasjon av chipset type og biosversjon. Er man å så fall prisgitt å ha en kortleverandør som gidder å lage support for sine hovedkort?

EDIT

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3138

Fant en bra artikkel på anandtech om 45nm support på en masse hovedkort

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Jippi ! så på linken over hvilke hk fra Asus som støtter 45 nm og der fant jeg søren med mitt p5w DH deluxe.

Er litt lite informert om emnet, men er det sånn at kun q9xxx serien vil bli 45nm ?

Etter hva jeg forstod det som på denne siden

så var det kun dem som var lagt opp slik ?

Og dere som er skeptisk til hvordan de blir med overklokking, har dere lest denne (overklokking av e8500) tråden ?

Lenke til kommentar
Er litt lite informert om emnet, men er det sånn at kun q9xxx serien vil bli 45nm ?

Det kommer mange flere. For å nevne i fleng:

QX9xxx

E8xxx

T9xxx

T8xxx

Xeon 31xx

Xeon L52xx

Xeon 33xx

Xeon L54xx

Senere er det også ventet lavere modeller i blant annet E4xxx-serien.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_futur...microprocessors

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_futur...microprocessors

Lenke til kommentar

De er ventet om ikke så lenge, kanskje i løpet av 1-2 uker.

Forresten stemmer det som står i prisguiden at Xeon firekjerne 45nm får LGA775? I følge intel sine sider finner jeg bare de samme modellene i LGA771-utgaver. Først trodde jeg det bare var en feil i prisguiden men så ser jeg at alle nettbutikkene som er oppført med slike prosessorer også sier de har LGA775 sokkel. Så, hva er rett?

Lenke til kommentar
SUM: ca 17% raskere i gjennomsnitt

Det var noe slikt jeg også kom frem til. Men ser vi på den engelske prisen og ganger den med den kjente åtteren, så får vi rundt NOK 2 500. Dette er en prisøkning på nesten 40 % i forhold til Q6600 nå (som ligger på rundt 1 800). Det virker jo ikke som om det er verdt å velge Q9450 fremfor Q6600...

Er denne prisen (NOK 2 500) reell? Dollaren ligger jo nede på ca. NOK 5,5 nå...

Lenke til kommentar
Men ser vi på den engelske prisen og ganger den med den kjente åtteren, så får vi rundt NOK 2 500.

Litt flisespikking: Engelske priser ganges med den litt mindre kjente 14-gangeren. Pundet står i ca 11,2 kr nå.

Men over til amerikanske priser og åttegangeren: 316$ er fortsatt 316$ over hele verden. At dollarkursen er lav og kronekursen høy gjør bare at det blir veldig billig for oss i Norge. Ellers i verden er det ikke fult så gunstig.

Intel bruker nok sin vanlige utfasingsteknikk: "glemme" å sette ned prisen på gamle prosessorer slik at etterspørselen faller til nært null før de slutter å selge de. Det gjør det hele langt enklere med tanke på bestillinger, priser, restlager osv enn om de skulle holdt konkurransedyktige priser helt til de plutselig sluttet å levere prosessoren. F.eks er det slike de faser ut QX6700 nå. Den er svindyr (~7000kr) samtidig som Q6700 koster ~4000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...