Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

ES utgaver av cpu kan like gjerne være horribelt dårlige overklokkere som gode.Dette er utgaver som ikke skal utenfor f.eks intels kontroll.Disse kan bli testet så hardt på fabrikken at til og med en kjerne kan være defekt.Det er heller ikke meningen at disse skal ut på markedet,og de som havner der,er smuglet ut.

 

Men det kan også være som Simen1 sier,de beste blir sendt ut til reviews for å få så god omtale som mulig.

Smuglet ut?

 

Overklokkere mottar stadig ESer for å tyne de til det ytterste, og de selger de gjerne videre. Bare se på Intern, han har jo en QX6700 ES (til salgs forsåvidt) kjøpt av Stoolman.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ES utgaver av cpu kan like gjerne være horribelt dårlige overklokkere som gode.Dette er utgaver som ikke skal utenfor f.eks intels kontroll.Disse kan bli testet så hardt på fabrikken at til og med en kjerne kan være defekt.Det er heller ikke meningen at disse skal ut på markedet,og de som havner der,er smuglet ut.

 

Men det kan også være som Simen1 sier,de beste blir sendt ut til reviews for å få så god omtale som mulig.

Smuglet ut?

 

Overklokkere mottar stadig ESer for å tyne de til det ytterste, og de selger de gjerne videre. Bare se på Intern, han har jo en QX6700 ES (til salgs forsåvidt) kjøpt av Stoolman.

 

Ja det kryr av ESer rundt omkring.Mange av dem er nok sendt til reviews,og solgt videre.Mange er antagekeligvis smuglet ut av ansatte i fabrikken.

 

En ting er sikkert,de havner ikke på markedet via vanlige kanaler.De er ment for intern testing og er i mange tilfeller kjørt knallhardt.

 

Det er mulig de blir solgt som oem produkter da tiden er inne for utfasing av den aktuelle cpu.

 

Hvordan kjente overklokkere får tak i tidlige ES utgaver,vet jeg ikke.De har kanskje avtale med produsent om å få godeksemplar av arten :p

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Jeg observerer at "den gemene hop" nå er like vanvittige i sin iver etter "Wolfdale" (45nm) som de i sin tid var når Core 2 Duo ble lansert.

Er det noe gøy å være en del av sauefklokken hele tiden da? :)

(Oldman har f.eks. solgt sin E8400, jeg vurderte en stund å selge min. Grei klokker. Ikke noe mer imponerende ellers).

 

Hyphe'n er nokså ubegrunnet.

Både pris og pris vs. ytelse tilsier at man gjør like gode kjøp ved å velge eksisterende 65Nm varianter.

Ikke minst Q6600.

Jeg synes ikke det å bytte fra en E4300@3Ghz til en E8400@4Ghz nødvendigvis er å følge saueflokken. Jeg har lenge vurdert Quad også men den er varmere og jeg ser ikke helt behovet for firekjerner hos meg ennå, jeg skal fint klare å utnytte 4 kjerner men akkurat nå får jeg mer glede av 2 kjerner på 4Ghz.

 

Jeg har fortsatt ikke montert min E8400 fordi jeg kun har denne maskinen + server på kontoret, bruker denne mye og skal ha på en bedre kjøler som krever demontering av HK. Men den kommer nok på snart.

 

Etter denne blir det nok å vente på Nehalem og at den har etablert seg godt med like mange gode klokke CPU'er i midtsjiktet samt at DDR3 prisen har sunket betraktelig. Muligens lar jeg meg friste av en Quad på denne maskinen før den tid.

 

Ellers har jeg budsjettert for GT200/R700 og SSD i løpet av 2008.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S:

Jeg forstår ikke helt hvorfor du ser ned på de som gjør de gunstigste kjøpa. Q6600 bruker mange ganger så mye strøm, samt er dyrere.

 

Misforståelse.

De gjør jo ikke gunstige kjøp.

Intel/leverandører har jo økt prisene noe siden første "batch", til tross for lavere dollarkurs.

Q6600 er til tross for langt mer strømforbruk en "bedre" CPU enn f.eks. E8400 (har begge). Mtp pris vs ytelse. Blir feil å sammenlikne en E8400 mot en Q6600 da sistnevnte tross alt "knuser" førstnevnte i benchmarks som utnytter alle kjerner (og alle vet vel nå at det er det jeg liker å drive med.. benchmarks) :)

Jeg er bare litt "motstander" at "jeg-vil-ha-det-alle-andre-ska-ha". Noe jeg så da Core 2 Duo ble introdusert (var selv med å "hausse opp" der, men kjøpte ikke før det roet seg noe ned). Nå er det samme "setting" med "wolfdale" (her var jeg tidlig ute, men ikke så imponert som jeg var med mine første Core2 Duo).

Var ikke meningen å være nedlatende.

Beklager dersom noen oppfatette det sånn (jeg tenker ikke alltid like mye før jeg skriver) :blush:

 

Edit:

Og jeg har en E8200 i bestilling da den ser ut til å ikke være så "hot" (for å teste klokkbarhet). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det virker ofte som om E8200 kan klokkes like høyt som E8400 og E8500, helt til hovedkortet begrenser videre overklokk. Jeg har f.eks sett en E8200 som booter på 4.8Ghz på luft (600FSB).

 

Er vel samme dingsen, bare med forskjellige firmware/multiplier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
er det kun max fsb på hovedkort som stopper en e8200? men det er jo ikke noen vits med e8200 når man får e8400 for 100,- ekstra

 

Helt korrekt.

Men så var det akkurat det med tilgang vs etterspørsel. :)

Lenke til kommentar
(jeg tenker ikke alltid like mye før jeg skriver) :blush:

Og det helt sikkert til noens irritasjon, og andres underholdning ja... ;)

 

Men hører gjerne om resultatet av testen med E8200 når du har fått prøvd litt.

 

Egentlig sitter jeg å lurer litt på hva jeg skal velge selv her nå. Siden jeg ikke har fulgt skikkelig med siste par mnd, har jeg ikke helt klart for meg hvordan ytelsen på E8xxx serien er ifht E6xxx.

Får lese meg opp litt, men om noen har lyst til å opplyse litt lytter jeg gjerne. Har feks 6MB cache og eventuelle arkitekturendringer vist seg nyttig i praksis?

 

 

PS @Intern, om du vil ha en liten rettelse; i tabellen i først post står det at E6750 er på 3,66Ghz. Skal vel stå 2,66 (67)

Lenke til kommentar
Min E8400 klarer 4GHz lett som bare fy, trenger kun å stille opp spenningen til 1,30 så er det bare å øke fsb :D

Hvor stabilt?

Har ikke prøvd OCCT eller noe lignende men jeg har spillet å testet superpi og litt forskjellige 3D-marks. PC-en har ikke hengt seg, kjøleren sitter litt skeivt(vet ikke hvordan man skriver dette ordet), men skal få fikset dette så jeg kan komme meg litt lengre. Tempraturer på 4GHz er I: 35-40*C L: 55-65*C.

Lenke til kommentar

Kjør gjerne litt Prime eller liknende Salemonsen_. Superpi er jo ikke spesielt egnet for flerkjerne testing, og gir hverken 100% load, eller et riktig bilde av full load temperatur. :)

 

Men hva er standard spenningen på disse E8xxx prosessorene?

 

Er det mulig å si noe generelt om hva som er/blir populære bruksområder for SSE4?

Lenke til kommentar
Kjør gjerne litt Prime eller liknende Salemonsen_. Superpi er jo ikke spesielt egnet for flerkjerne testing, og gir hverken 100% load, eller et riktig bilde av full load temperatur. :)

 

Men hva er standard spenningen på disse E8xxx prosessorene?

 

Er det mulig å si noe generelt om hva som er/blir populære bruksområder for SSE4?

Standardspenningen er forskjellig fra prosessor til prosessor, det kalles vel VID ettersom jeg husker. Den ligger vanligvis på rundt 1.2-1.3v. "Standard" spenning er vel på max 1.225, men vanligvis pleier den å stille seg høyere (opptil 1.3 ca) og så kommer den ned på rundt 1.225 med vdroop.

 

SSE4 hjelper vel på encoding og decoding o.l ettersom jeg har hørt.

 

Når det gjelder stabilitetstesting så mange Exxx helt j***** på stresstesting mildt sagt. De kan loope 3DMark06 i ukevis, men 10min med prime er umulig. Dette er selvfølgelig overdrevet og satt litt på spissen, men mange prosessorer sliter med stabilitetstesting - selv om de er helt stabile til vanlig bruk som f.eks folding og gaming.

 

Angående det så sviver min på 4.1ghz @ 1.35v akkuratt nå.. OCCT 2 timer har akkuratt passert.

 

Vil anbefale å bruke OCCT ettersom det ikke er like krevende som PRIME og Orthos, og passer derfor bedre til E8x00 serien enn de andre programmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...