TheExcalibur Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Intel skal komme med seks kjerne prossessor da. Det blir spennende. :!: Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Blir nok noe liknende Nehalem Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det blir sikkert svinedyr. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 6-kjernen kommer ikke til å ligne nehalem. 6-kjernen kommer til å ligne penryn bare at den har 6 i stedet for 4 kjerner og at FSB er lavere og cache-konfigurasjonen er annerledes (3*3MB L2 cache der hver 3. MB er delt mellom et kjernepar. I tillegg får den 16MB L3 cache) 6-kjernen kommer altså til å bli en bra oppgradering av Xeon MP. Jepp, 6-kjernen kommer neppe til desktop. Nehalem blir nok også basert på penryn men får et helt annet sett med oppgraderinger der hovedforskjellene er integrert minnekontroller og Quichpath. Disse skal komme til desktop men ytelseøkningene tror jeg blir små. Kanskje 5-10% mer ved samme klokkefrekvens med samme antall kjerner. Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Så den 45nm vil bli bedre enn 6 - kjernen til Intel? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 6-kjernen kommer altså til å bli en bra oppgradering av Xeon MP. Jepp, 6-kjernen kommer neppe til desktop. så vi sankker 771 sokkel? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Så den 45nm vil bli bedre enn 6 - kjernen til Intel? Både penryn, 6-kjernen og nehalem er/blir 45nm. Både 6-kjernen og nehalem blir nok intels beste, i hvert sitt segment. så vi sankker 771 sokkel? Ja. 6-kjernen skal være pinkompatibel med dagens Xeon MP. Dersom du har en server som tar Xeon MP-prosessorer så skal det altså gå an å oppgradere til 6-kjernen. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 krysse fingrene at vi ser disse til xeon 775 også med stunda, ved litt undervolting blir nok dette en meget fin tallknuser, for de som kan utnytte det. om ikke annet F@H regner med en slik på ca 2,7 ghz er stabil på under 1V Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Wow, nye intel Centrino2 på 1.2Ghz som har 3MB L2 cache, bruker kun 5.5 watt=0 Synes også at SL serien virket veldig interessant. Kilde: http://www.dailytech.com/Intel+Roadmaps+Ou...rticle10875.htm Edit: Slo meg nå at dette muligens var gammelt nytt, synes jeg har lest noe lignende på HW.no Endret 27. februar 2008 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Oppslagsverk: Centrino 2 er ikke en prosessor. Det er en pakkeløsning med 6 ulike komponenter. Det er ikke noe teknisk i veien for å bruke Core 2 Duo U3300 på bærbare uten Centrino 2-pakken. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 jaa, det er sant ja, det hedde jeg glemt.. Kan da ikke vente å huske alt da? hehehe.. *ro, ro, ro* Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Både 6-kjernen og nehalem blir nok intels beste, i hvert sitt segment. Nehalem bilr vel 8kjerner med "HT", som resulterer i 16 kjerner (da 8 virtuelle) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ja, i hvert fall Xeon MP-versjonen. De vanlige Xeon DP og desktop-versjonene blir nok 4 (ekte) kjerner med HT (totalt 8 synlige kjerner). Nehalem kommer sikkert også i utgaver med 2 kjerner. Her er litt mer info om Nehalem jeg klarte å grave frem: Stort bilde av Nehalem-kjernen med forklaringer: Dette stammer fra Hans de Vries, mannen bak http://www.chip-architect.com/ Nehalem Details Leaked http://www.hkepc.com/?id=568 Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Så Nehalem blir ikke en oppgradering fra Penryn som Pentium->C2D? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Nei, det blir ikke noen fullstendig ny kjerne på den måten. Forresten synes jeg det blir litt feil å si at Intel gikk fra Pentium 4 til Core 2 Duo selv om det ser sånn ut i markedsføringen. Core 2 Duo har sine forgjengere i form av Core Duo (Yonah), Pentium M (Dothan), Pentium M (Banias), Pentium III (Tualatin) osv. Netburst (Pentium4-serien) ble i sin tid utviklet helt uavhengig og er dermed noe helt annet. Praktisk talt ingenting ble overført fra Netburst til Core 2 Duo. De var to forskjellige utviklingtre, ikke to utviklingsgrener på det samme treet. Nehalem blir "bare" en sterkt modifisert Penryn. Omtrent som AMDs K8 er en sterkt modifisert K7. Likheten er at AMD gikk fra FSB til HT-linker og integrert minnekontroller i overgangen fra K7 til K8. Det intel nå gjør med Penryn -> Nehalem ligner veldig på det AMD gjorde med K7 -> K8. Det er de samme grunnprinsippene de har for oppgraderingen men gjør det selvsagt på sin egen måte med DDR3 i stedet for DDR1, 4 Quichpath-linker i stedet for 3 Hypertransport-linker osv. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Så 6core kommer til FSB arkitekturen? Så deilig, synes det stod kun på Quickpath arkitekturen i artikkelen her inne. *gleder seg til 12kjerners ESX server* Og ja... Pentium D serien.. hvor vi husker den berømte D830 kom før C2D. Merkelig at så mange har glemt den serien som var Intels første dualcore. Endret 28. februar 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg prøver å finne Q9450 i amerikanske nettbutikker, men det er jo nærmest klin umulig. Jeg har sjekket med blant annet Newegg og Pricegrabber, men Q9450 er ikke inne der en gang. Er det fordi den kun er lansert og ikke shippet? Noen som vet når den eventuelt blir shippet ut til disse butikkene? Jeg har en kompis som tar et semester i USA, så jeg tenkte jeg skulle benytte meg av det og få han til å ta med en cpu til meg, og kanskje et skjermkort. Skjermkort er litt mer usikkert dog.. I alle fall, jeg vurderer Q9450 som den beste firekjerneoppgraderingen om pris er en faktor, spesielt med dollarkursen nå Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg observerer at "den gemene hop" nå er like vanvittige i sin iver etter "Wolfdale" (45nm) som de i sin tid var når Core 2 Duo ble lansert. Er det noe gøy å være en del av sauefklokken hele tiden da? (Oldman har f.eks. solgt sin E8400, jeg vurderte en stund å selge min. Grei klokker. Ikke noe mer imponerende ellers). Hyphe'n er nokså ubegrunnet. Både pris og pris vs. ytelse tilsier at man gjør like gode kjøp ved å velge eksisterende 65Nm varianter. Ikke minst Q6600. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg solgte min E8400 til fordel for min Q6600,som jeg monterte inn igjen.E8400 fikk jeg til å kjøre 4.3GHz stabilt på lav spenning.Selv om det er en frekvens vi bare kunne drømme om for få uker siden,ble jeg ikke overbevist. Føler rett og slett at firekjernen går "smoothere" overall.Den kjøpte jeg brukt til en pris under det E8400 koster. Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Jeg lurer på en ting. Man trenger ikke Quad hvis man bare skal gjøre vanlige ting og spille dataspill? Så da jeg skal kjøpe meg ny prossessor holder det vel for meg med en 3 GHz duo prossessor.? Hovedgrunnen til at jeg kjøper ny prossessor er at jeg skal kunne kjøre full settings på Crysis. Endret 28. februar 2008 av PhoenixHunter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå