Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For menig mann er det nok bortkastet med en prosessor til 10000,-, men er nok av folk som vasser i penger og vil ha det aller beste. Tror nok det yter bedre enn det meste, spesielt mtp. overklokkingsegenskapene med ulåst multiplier, men det er aldeles ikke verdt prisen.

Lenke til kommentar
Hva brukes en QX9770 til? Er det ikke litt waste å kjøpe en sånn som en vanlig gamer?

Jeg vil si det er uklokt siden den blir ekstremt dyr uten å være nevneverdig raskere enn modellen under, QX9650.

 

Priser:

QX9770 1400$ fra intel i større kvantum. Fra 10333 kr i Norge.

QX9770 1000$ fra intel i større kvantum. Fra 6936 kr i Norge.

 

Hastigheter:

QX9770 3200 MHz, 1600FSB

QX9650 3000 MHz, 1333FSB

Ellers er alt likt

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok helt sikkert til å kjøpe en Q9450 når de endelig begynner å ta de inn her til lands, men jeg lurer litt på hvilken ramtype jeg bør bruke til den, og hvilken hastighet den bør ha... Jeg ser jo at prosessoren er satt opp med 1333 MHz FSB, så jeg synes først det virka mest logisk å kjøpe RAM med samme hastighet, men etter å ha sett litt rundt i diverse nettbutikker ser jeg at det stort sett bare finnes DDR3-brikker med denne hastigheten, og at de er ganske så dyre. Derfor lurer jeg på hvilke alternativ jeg har, og om jeg vil merke noe særlig ytelsestap på å kjøre med DDR2-brikker?

 

Etter å ha søkt litt rundt fant jeg ut at Core 2-prosessorene, blant andre, bruker quad pumping; betyr dette derfor at FSB'en kjører på 333 MHz, og at jeg egentlig ikke har bruk for RAM med raskere IO buss enn 333 MHz (altså DDR2 PC5300 ifølge denne tabellen)?

 

Hadde vært fint hvis noen med mer peiling hadde kunnet gitt litt mer råd om hvilken RAM-type jeg bør velge =)

Endret av halopete
Lenke til kommentar
Jeg kommer nok helt sikkert til å kjøpe en Q9450 når de endelig begynner å ta de inn her til lands, men jeg lurer litt på hvilken ramtype jeg bør bruke til den, og hvilken hastighet den bør ha... Jeg ser jo at prosessoren er satt opp med 1333 MHz FSB, så jeg synes først det virka mest logisk å kjøpe RAM med samme hastighet, men etter å ha sett litt rundt i diverse nettbutikker ser jeg at det stort sett bare finnes DDR3-brikker med denne hastigheten, og at de er ganske så dyre. Derfor lurer jeg på hvilke alternativ jeg har, og om jeg vil merke noe særlig ytelsestap på å kjøre med DDR2-brikker?

 

Etter å ha søkt litt rundt fant jeg ut at Core 2-prosessorene, blant andre, bruker quad pumping; betyr dette derfor at FSB'en kjører på 333 MHz, og at jeg egentlig ikke har bruk for RAM med raskere IO buss enn 333 MHz (altså DDR2 PC5300 ifølge denne tabellen)?

 

Hadde vært fint hvis noen med mer peiling hadde kunnet gitt litt mer råd om hvilken RAM-type jeg bør velge =)

Det er rett, ved 1333mhz "Quad Pumped" er det 333mhz FSB i virkeligheten. Så 333mhz RAM er minimum. Skal du ha 2 eller 4gb ram? Skal du ha 4gb, kjøp PC6400\400mhz(800mhz effektivt) ram. Skal du ha 2gb, kan du enten kjøpe PC6400, PC8000 eller PC8500 RAM. Ikke store prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Aha, takker for oppklarende svar folkens. Jeg skal hvertfall ha 4 GB, så da blir det vel PC6400-ram på meg da, kanskje hakket over hvis prisforskjellen skulle tilsi at det er like greit. Klart, er vel relativt tvilsomt om jeg kommer til å klokke så mye som 23% over stock uansett, det kom vel sikkert klart fram av mitt forrige spørsmål at jeg ikke er noen stor overklokker. Men hvis det er mulig å få ut noen ekstra prosent av systemet uten at det krever innkjøp av ultra-fancy cool-aid nitrogen freezemaster 2.0-kjølesystem så er jo det bare fint.

 

Jaja, bare å vente til den fordømte prosessoren kommer ut her da :)

Lenke til kommentar
Litt turnOFF med q9450 at den har en fsbwall på ca 470. Med max MP på cpu på 8 blir dette ca 3800mhz. Like dårlig som min q6600.

 

Synn ikkje MP til q9450 er på 10 :p

 

 

er det noe som går igjenn over hele linja? 470? en fordel at en 45nm er vel myyye kaldere :)

 

Virker som alle 45 nm med 12 MB minne har fsbwall på rundt der. Tilogmed ikkje på XS har noen klart over 500 fsb på en 45nm quad. For min del er det samme for meg om cpu`en er kald eller ei, så lenge den er stabil på høy frekvens.

 

Litt kjedelig at q9450 har potensiale for veldig høy klokk, men får ikkje brukt det grunnet fsb wall. Med høyere fsb wall kunne sikkert denne ha klokket til nærmere 4500mhz på luft. Vil man ha det så må man nok på en q(x)9650 serien

 

qx9650 blir nesten "billig" om man klokker den til 4500 mhz :D Får jo en del mhz for pengene alikevel. Vet ikkje om det er andre som tenker det samme?

Lenke til kommentar
qx9650 blir nesten "billig" om man klokker den til 4500 mhz :D Får jo en del mhz for pengene alikevel. Vet ikkje om det er andre som tenker det samme?

Kanskje men ikke meg. 7000 kr kommer aldri til å bli billig i mine øyne, selv om den kan overklokkes til 20% høyere klokkefrekvens enn en prosessor til 2400 kr kan overklokkes til. (Q9450 @ 470 MHz FSB)

Lenke til kommentar

men for og ha ting i perspektiv..... en Q9450 @ 3,5 ghz som 24-7 setting er egentlig sykt hefti, ikke spesielt varm og yter mere enn bra nok for allt anna enn 3dmark og superpi. heftigste cpu i dag går på 3,2 og koster 11K :) sånn bare til ettertanke.....

 

men kommer vel nye steppinger som b3 vs g0, da ser vi vel en annen fsb wall forhåpentligvis

Lenke til kommentar

7k er ingen ting for en slik Quad Extreme dersom man har program som nytter Quad. Litt over 50 store burgere. Kan godt spise 50 burgere i løpet av en måned.

 

Nå har jeg riktignok ikke bruk for Quad for tiden da nesten alt jeg kjører ikke vil dra nevneverdig nytte av det. Med unntak av noen lydprogrammer jeg bruker, men selv der er det egentlig overkill med Dual. Derfor duger det helt ok med E8500 @ 4GHz som jeg allerede har investert i.

 

Jeg venter nok 2 år til før jeg kjøper noe ny prosessor.

 

Det har gått med 20k allerede til denne maskinen så, greit å skru på bremsen litt, men blir nok Stacker 832 og noen 1TB HardDiskDrev i RAID 5 til sommeren.

 

EDIT: Kommer litt an på om 1 TB går litt ned i pris, mulig det bare blir 500GB-drev inntil videre. Må vel ha en 9800 ULTRA og når den kommer.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...