Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Info om Intel 45nm

Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir vel en Q9550 på meg, hvis jeg ikke tar den helt ut, og kjøper QX9770 da...

Dumt QX9770 har så høy TDP!

Time will tell ;)

Quad Core 45Nm @5-6GHz må jo være gøy å benche med evt. Prøve Wprime :D

@haloo

ES ikke EE (Skal slutte å pirke)

Intern, syns jeg har sett deg på alle trådene jeg har vært inne på i hele dag :S

Endret av Salemonsen_
Lenke til kommentar

Hehe, er det såppass? Jaja sånn kan det gå :p

Ja, har en god vannkjøling, så over 4GHz som 24/7 burde gå greit. Hvertfall hvis prosessoren har 95W TDP. Blir værre å kjøle en med 130W+ TDP.

QX'en jeg har nå, har jo 130W TDP. Har rundt 55 grader LOAD på 3.6GHz nå, så de blir ganske varme!

Lenke til kommentar

Skal ikke de nye dobbeltkjernene få redusert TDP? Ned fra dagens 65 til 55W eller noe sånt?

Er det noen som vet om det kommer 1066FSB-utgaver av de nye prosessorene? Jeg tenker da på bakoverkompatibilitet med f.eks P965 brikkesett (som ikke støtter mer enn 1066FSB).

Ellers så er det en feil i diagrammet i første innlegg. Det står at Q9650 er tilgjengelig nå. Det stemmer ikke. Prosessoren er bare annonsert. Ikke lansert. Det er en vesentlig forskjell. En kikk på linken til prisguiden bekrefter at den ikke er tilgjengelig nå.

Lenke til kommentar
Skal ikke de nye dobbeltkjernene få redusert TDP? Ned fra dagens 65 til 55W eller noe sånt?
Du sier noe ... :hmm:

Hva skjer egentlig hvis en prøver å kjøre en prosessor som har 333 MHz default-bus på et hovedkort som støtter opp til 266 MHz? Skjønner egentlig ikke hvorfor det skulle være inkompatibelt (bortsett fra at Intel vil selge nye chipset, da ...), en burde jo bare få lavere frekvens enn det CPUen er godkjent for.

Lenke til kommentar

Jeg ser mye om TDP på nett, Simen1. QX9770 som de sier skal ha alt fra 80W TDP til 150W, så det er vannskelig å si.

Jeg tok TDP info'en fra en artikkel her på HW.no, men klarer ikke finne den igjen...

Vil ikke brikkesettene få en BIOS oppdatering som vil muliggjøre 1333FSB prosessorer på de gamle brikkesettene?

EDIT: Ifølge Fudzilla har QX9770 en TDP på 136W hvertfall.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig hvis en prøver å kjøre en prosessor som har 333 MHz default-bus på et hovedkort som støtter opp til 266 MHz? Skjønner egentlig ikke hvorfor det skulle være inkompatibelt (bortsett fra at Intel vil selge nye chipset, da ...), en burde jo bare få lavere frekvens enn det CPUen er godkjent for.

Hvis ikke brikkesettet støtter prosessoren offisielt så vil det trolig ikke bli laget biosoppdateringer som støtter de heller. F.eks trenger man bios-oppdatering om Core 2 Duo X6800 65nm ble erstattet av Core 2 Duo X6900 65nm. Det samme gjelder for AMD-prosessorer når de lanserer nye toppmodeller med ny hastighet selv om stepping og andre ting er like. Hvis ikke bios kjenner igjen prosessoren så kan den la være å aktivere diverse egenskaper fordi den er usikker på om prosessoren støtter det. F.eks at den bare slår på en av kjernene, ikke aktiverer 64bit modus, ikke aktiverer SSE4, ikke aktiverer strømsparing osv.

Vil ikke brikkesettene få en BIOS oppdatering som vil muliggjøre 1333FSB prosessorer på de gamle brikkesettene?

Ikke hvis brikkesettet ikke er testet og godkjent for den hastigheten. Akkurat som man ikke bare tillater prosessorer og ram å kjøre på raskere hastigheter enn før bare fordi andre komponenter i systemet er i stand til det. F.eks er P965 testet på fabrikken for stabilitet på 1066FSB men ikke for 1333FSB. Hvis man offisielt garanterer at P965 skal klare 1333FSB uten å ha testet og godkjent brikkene for det så gambler man på at det går bra. Det kan potensielt gi dårlig rykte angående stabilitet om mange har uflaks og ikke får 1333FSB stabilt. Et annet problem med å bare øke hastigheten på brikkesettet er at det vil øke varmeproduksjonen. P965 er allerede ganske varmt med totalt ca 23W (nord+sør). Hvis de garanterer 1333FSB så kan altså de eksisterende brikkesett-kjølerne bli for svake og man får ustabilitet.

EDIT: Ifølge Fudzilla har QX9770 en TDP på 136W hvertfall.

Jeg stoler like mye på Fudzilla som på den tidligere informasjonsministeren i Irak. Jeg ville ventet på andre kilder først.

I den forbindelse så har Wikipedia en fin oversikt over kommende Core 2 prosessorer og tilhørende egenskaper:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_futur...microprocessors

De sier at QX9770 får 136W TDP, men det står ikke noen kilde til det tallet der.

Lenke til kommentar
Hvor god tror dere Q9450 er i forhold til Q6600 G0 ?

Klokkefrekvens: 2,667 vs 2,4 GHz: +11%

1,5 ganger så mye L2 cache: + 3%

FSB: 1333 vs 1066: +3%

SUM: ca 17% raskere i gjennomsnitt

I tillegg kommer det nok noen få programmer i framtida som tar i bruk SSE4 og vil få et ytelsehopp på grunn av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...